سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲

زنگ خطر بیماری‌های غیرواگیر در کشورمان به صدا درآمده و حالا باید نگران پایین آمدن سن بیماران و مبتلایان بود.

سلامت نیوز: زنگ خطر بیماری‌های غیرواگیر در کشورمان به صدا درآمده و حالا باید نگران پایین آمدن سن بیماران و مبتلایان بود.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، شاید آمار دقیقی از این كاهش در دسترس نباشد اما مشاهدات بسیاری از ما این موضوع را تأیید می‌كند.اینكه حالا بیشتر از گذشته از اطرافیان خبر سكته فردی در جوانی را می‌شنویم یا خبر سكته هنرمندها و چهره‌ها در جوانی بیشتر مورد توجه مردم و رسانه قرار می‌گیرد، نشانه‌های این هشدار هستند.سن سكته قلبی در كشورمان در یكی‌دو دهه گذشته بین 55 تا 60 سال بود اما هم‌‌اكنون موارد زیادی از بروز سكته قلبی در افراد جوان و كمتر از 20سال نیز مشاهده می‌شود كه این موضوع نگرانی متخصصان قلب و عروق را به‌دنبال داشته‌است.

به استناد آمار وزارت بهداشت سالانه 93هزار سكته قلبی در كشور اتفاق می‌افتد. طبق آیین‌نامه‌های جهانی 60سال به بالا متوسط سن ابتلا به سكته‌هاست و وزیر بهداشت هم میانگین سن سكته قلبی در مردان ایرانی را ۵۹ و زنان را ۶۵ سال اعلام كرده است؛سنی كه در چند سال گذشته به اندازه حتی 2دهه پایین آمده است. چه اینكه رئیس كنگره نورولوژی بالینی از كاهش 10 ساله این متوسط خبر داده و به گفته نایب رئیس انجمن پزشكان عمومی این عدد حتی به 32 سال رسیده است.

    سكته؛ عامل جدی مرگ‌ها

دكتر مهدی نجمی، رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت با اشاره به اینكه بیماری‌های قلبی و عروقی نخستین عامل مرگ و میر در كشورمان هستند، می‌گوید: 38درصد مرگ‌ومیرها در كشورمان به این بیماری‌ها مربوط می‌شود ضمن اینكه سن مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی هم كشورمان پایین آمده و تعداد بیماران قلبی و عروقی در حال افزایش است.

وزیر بهداشت هم چندی قبل اعلام كرد 43.7درصد كل مرگ‌ها در كشورمان مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است. دكتر نصرت آزاد احیایی، رئیس بخش قلب بیمارستان فیروزگر نیز با تأكید بر پایین آمدن سن سكته‌های قلبی و ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی در كشور به همشهری می‌گوید: «در سال‌های اخیر تعداد افراد زیر 30سال كه به سكته قلبی دچار شده‌اند افزایش پیدا كرده كه این موضوع می‌تواند به‌دلیل رواج استفاده بیش از حد از فست فودها، بی‌تحركی و نشستن پای شبكه‌های اجتماعی، ورزش نكردن و چاقی‌های مفرط، به همراه آلودگی هوا و ریزگردها باشد كه باعث بروز آریتمی و تنگی عروق كرونر می‌شود. به گفته وی، دیابت نیز نقش مؤثری در بروز بیماری‌های قلبی دارد و ازجمله ریسك فاكتورهای قلبی است همچنین ابتلا به فشار خون بالا بر اثر مصرف بیش از اندازه نمك باعث شده تا سن سكته قلبی در كشورمان پایین بیاید.»

این متخصص قلب تأكید می‌كند مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سكته قلبی هستند چرا كه سیستم بدن خانم‌ها به‌گونه‌ای است كه تا قبل از یائسگی به‌علت ترشح هورمون استروژن بدنشان در مقابل سكته قلبی محافظت می‌شود اما خانم‌ها هم اگر دچار دیابت شوند میزان استروژن در خون آنها پایین آمده و ریسك ابتلا به سكته در آنها بالا می‌رود. یعنی باوجود آنكه زنان دیرتر از مردان به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند، به‌دلیل باریك بودن رگ‌ها و برخی عوامل ناشناخته، اگر به بیماری‌های قلبی مبتلا ‌شوند، عواقب بیماری‌ و عوارض درمان‌ها برای آنها بیشتر می‌شود.

به گفته او استفاده از روش‌های سنتی برای درمان بیماری‌های قلبی - عروقی هنوز در كتاب‌های آكادمیك ثابت نشده و نمی‌توان گفت كه خوردن سیر یا آبلیمو ریسك ابتلا به سكته را كم می‌كند ولی آنچه مسلم است اینكه جلوگیری از استرس، مصرف نمك و قند كمتر، پیاده روی به‌مدت 45دقیقه برای 5روز در هفته یا پیاده روی با تردمیل، افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌ها و گوشت سفید به‌خصوص ماهی در رژیم غذایی و كاهش تنش می‌تواند نقش مؤثری در كاهش سكته‌های قلبی داشته باشد.

    سكته از كجا می‌آید؟

گرفتگی عروق كرونر قلب از عواملی است كه باعث بروز سكته در افراد می‌شود. این عارضه بر اثر رسوب چربی در درازمدت در دیواره‌های عروق به‌وجود می‌آید. به گفته دكتر محمدرضا محمدحسنی، متخصص قلب و عروق رسوب بافت چربی در رگ‌ها بر اثر عواملی همچون فشار خون بالا، دیابت، كشیدن سیگار و داشتن سابقه خانوادگی در زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و چربی بالا موجب خواهد شد تا رسوب بافت چربی درون رگ‌ها تشكیل شود.

به گفته وی وقتی در یك جامعه شیوه زندگی غیرسالم است و هر روز به سمت زندگی ناسالم‌تری نیز حركت می‌كند، دور از انتظار نیست كه سن بروز بیماری قلبی در آن كاهش یابد. افزوده شدن رستوران‌هایی كه غذای بی‌كیفیت با كالری و چربی بالا تحت عنوان فست‌فود عرضه می‌كنند، رشد آمار افرادی كه از سنین كودكی و نوجوانی اضافه وزن دارند، مصرف بیشتر تنقلات و نوشابه كه مصرف سرانه آن از میانگین جهانی بیشتر است، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ كه درصد قابل‌توجهی از جمعیت را در خود جای داده است، افزایش استرس‌های شغلی و آمار تنش‌های خانوادگی كه به جدایی منجر می‌شود، از عواملی است كه می‌تواند در پایین آمدن سن سكته قلبی دخالت داشته باشد.

واقعیت این است كه آمار دقیقی از این موضوع در دسترس نیست.بعضی‌ها از رسیدن سن سكته قلبی به 30سال می‌گویند و در بعضی اظهارنظر‌ها حتی پای 20سال در میان است. مهم‌ترین توصیه‌های پزشكان به جوانان و میانسالان علاوه بر اصلاح سبك زندگی، مراجعه منظم و مداوم به پزشك برای كنترل وضعیت جسمانی آنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha