وزیر بهداشت از كاهش حدود 4 درصدی تمایل جوانان و نوجوانان به مصرف مواد دخانی خبر داد و با بیان این كه مصرف سیگار نیز تقریبا روند كاهنده‌ای داشته، افزود: این در حالی است كه مصرف دیگر مواد دخانی به ویژه قلیان از سیر فزاینده‌ای برخوردار بوده است.

كاهش حدود 4 درصدی تمایل جوانان به مصرف دخانیات

دكتر كامران باقری لنكرانی در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های ستاد كنترل و مبارزه با مصرف دخانیات گفت: این ستاد از دو سال پیش فعال شده و جلسات منظمی را برگزار می‌كند. همچنین كارگروه‌های تخصصی نیز به منظور كنترل و كاهش مصرف مواد دخانی به صورت مستمر جلساتی را برگزار می‌كنند.

به گزارش ایسنا، مهمترین اقدامی كه در این ستاد اجرایی شده در رابطه با بحث تبلیغات مواد دخانی است. در این زمینه در حال حاضر تصاویر بهداشتی و ناهنجاری‌های ناشی از مصرف سیگار تهیه شده و بر روی پاكت‌های سیگارها درج شده است.

وی تصویب آیین نامه‌های لازم برای كنترل و مبارزه با مصرف مواد دخانی را از دیگر اقدامات این ستاد عنوان كرد و گفت:‌در این زمینه همكاریهای مناسبی با مجامع امور صنفی داشته‌ایم. همچنین آیین نامه محدودیت مراكز عرضه و توزیع مواد دخانی مصوب شده است. همچنین جایزه بین‌المللی مرحوم میرزای شیرازی (معادل 15 هزار دلار) از دیگر مصوبات ستاد بوده است كه در این زمینه اطلاع رسانی‌هایی به كشورهای مختلف صورت گرفته است. مهلت ارسال آثار كشورهای مختلف تقریبا رو به اتمام است و با بررسی و داوری آثار ارسال شده همزمان با روز جهانی دخانیات در زمینه این جایزه نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های بین بخشی در زمینه كنترل و مبارزه با مواد دخانی گفت: در اجلاس اخیر كنوانسیون جهانی كنترل دخانیات ایران با توجه به سوابق خوب خود، به عنوان رییس كمیته فنی انتخاب شد.

لنكرانی با اشاره به آثار ستاد كنترل و مبارزه با دخانیات در زمینه مصرف دخانیات گفت: آثار این ستاد آثار ناگهانی نیست. طبق بررسی‌های انجام شده در دانشگاه‌های علوم پزشكی مشخص شده كه تمایل به مصرف دخانیات در میان نسل جوان كمتر شده است. به این ترتیب تمایل نوجوانان و جوانان به مصرف مواد دخانی از حدود 12 درصد به حدود 8 درصد كاهش یافته است. همچنین مصرف سیگار روندی تقریبا كاهنده (حدود یك درصد) را داشته است كه این میزان زیاد چشمگیر نیست. این در حالی است كه مصرف دخانیات دیگر به ویژه قلیان سیر فزاینده‌ای داشته است كه به نظر می‌رسد این امر ناشی از باور غلطی باشد كه مصرف قلیان عارضه‌ای ندارند. در حالی كه عوارض قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است.

وی یادآور شد: مشخص شده كه عوارض ناشی از مصرف قلیان حداقل 40 برابر و همچنین بر اساس گزارشات دیگر حدود 200 برابر بیشتر از ضررهای ناشی از مصرف سیگار است. این امر سبب شده كه قلیان یكی از اولویت‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی قرار گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینكه شرح وظایف ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات عمدتا شرح وظایفی ترویجی است، ادامه داد: یكی از مصوبات شورای عالی سلامت كه به عنوان مصوبه دولت هم ابلاغ شد تخلف محسوب شدن استعمال دخانیات در محیط‌های اداری است. قانون در مورد استعمال دخانیات در محیط‌های عمومی صراحت دارد در مجموع مهمتر از انجام اقدامات تنبیهی آن است كه خواهندگی دخانیات در میان مردم كاهش یابد و خود مردم این امر را به عنوان اقدامی زشت و ناپسند بشمارند.

وی گفت: این موضوع باید به مرور صورت گیرد در زمینه محدودیت عرضه مواد دخانی به جوانان زیر 18 سال نیز آیین نامه‌ای با همكاری مجامع صنفی تهیه شده و چند ماهی از زمان ابلاغ آن می‌گذرد این موضوع نیز نیاز به زمان خواهد داشت. در كل وزارت بهداشت یك دستگاه خدماتی است كه برای اعمال قانون باید از طرق قانونی وارد شد.

لنكرانی در رابطه با طرح جمع آوری مجدد قلیان‌ها گفت: این موضوع از طرق قانونی در حال پیگیری است. در این باره مهمترین مسئله فرهنگ سازی است؛ چرا كه این امر باید به صورت مطالبه‌ای عمومی درآید در این زمینه لازم است كارهای جدی‌تری انجام دهیم.

وزیر بهداشت گفت: از آنجا كه مصرف سیگار تقریبا سیر نزولی داشته اما مصرف قلیان با سیر فزاینده‌ای روبه روست كه مشخص می شود در سطح فرهنگ عمومی باید اقدامات جدی تری انجام شود. در این زمینه جلساتی را با صدا و سیما برگزار كرده‌ایم چرا كه در خیلی از سریال‌های تلویزیونی قلیان به عنوان نوعی نماد روشنفكری یا حركت سنتی معرفی می‌شود كه این امر یك باور غلط است؛ چرا كه قلیان جزو سنت ایران نیست و به صورتی اشتباه به عنوان نماد سنتی و اهل ادب بودن معرفی می‌شود.

دكتر لنكرانی با طرح این سوال كه چرا موضوع قلیان به عنوان یك خطر سلامتی در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها مورد تاكید قرار نمی‌گیرد، گفت: این موضوع را با دستگاه‌های ذیربط پیگیری می‌كنیم تا مسئله فرهنگسازی و اطلاع رسانی مصرف قلیان جدی‌تر دنبال شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha