یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه از مجموع بیماری‌های عصبی 20 درصد آن را بیماری‌های عضلانی تشکیل می‌دهد، گفت: آمار مبتلایان به ALS در استان‌های شمالی بیش از سایر استان‌ها گزارش شده است.

سلامت نیوز:یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه از مجموع بیماری‌های عصبی 20 درصد آن را بیماری‌های عضلانی تشکیل می‌دهد، گفت: آمار مبتلایان به ALS در استان‌های شمالی بیش از سایر استان‌ها گزارش شده است. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شهریار نفیسی در رابطه با بیماری‌های عضلانی مرتبط با مغز و اعصاب اظهار داشت: برخی از بیماری‌های عضلانی منشاء التهابی و برخی ریشه خود ایمنی و ژنتیکی دارند که شیوع هر کدام متفاوت است ولی می‌توان اذعان داشت که از مجموع بیماری‌های عصبی 20 درصد آن را بیماری‌های عضلانی عصبی تشکیل می‌دهد.


وی بیماری میاستنی را یکی از بیماری‌های عضلانی مربوط به مغز و اعصاب معرفی کرد و بیان داشت: این بیماری با ضعف عضلانی، افتادگی پلک،‌ دو بینی، انحراف چشم و مشکل در بلع ایجاد می‌شود و در صورتی که نسبت به تشخیص و درمان آن اقدام نشود سبب فوت بیمار خواهد شد.
این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه بیماری میاستنی کاملا قابل درمان است و با تشخیص به موقع می‌توان مانع از ناتوانی‌‌های ناشی از این بیماری شد گفت: بیماری ALS نیز از دیگر بیماری‌های مرتبط به سلول‌های حرکتی نخاع است که اخیراً‌ در جهان مورد توجه قرار گرفته است.


نفیسی ادامه داد: علی‌رغم پیشرفت در علم تکنولوژی هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و فرد مبتلا بین 3 تا 5 سال جان خود را از دست خواهد داد و تنها راه درمان این بیماری در واقع کند کردن پیشرفت آن به شمار می‌رود.


وی تصریح کرد: بیماری ALS شیوع آن نسبت به گذشته بیشتر نشده ولی به دلیل اینکه راه‌های تشخیص آن افزایش یافته، آمار شیوع تغییر کرده است.
این متخصص مغز و اعصاب در رابطه با علایم بیماری ALS گفت: تحلیل عضلات و اندام‌ها از دست و پا آغاز شده و تدریجا به طوری در بدن گسترش می‌یابد که نهایتا عضلات تنفسی را درگیر می‌سازد و سرانجام سبب مرگ بیمار می‌شود.


وی با بیان اینکه 10 درصد علت بیماری ALS ژنتیکی است، افزود: با تشخیص ژن این بیماری می‌توان از انتقال آن به نسل‌های بعدی جلوگیری کرد.
نفیسی عنوان داشت: 90 درصد علت بیماری ALS هنوز مشخص نشده است ولی این بیماری بیشتر در سنین 50 تا 60 سال مشاهده شده و در کشور ما نیز در استان‌های شمالی رو به افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha