«ریتالین» دارویی است که برای اکثر مبتلایان به بیش‌فعالی و نقص توجه تجویز می‌شود. بی‌خوابی و بی‌اشتهایی جزء عوارض این دارو است. اثر «ریتالین» صبح و بعدازظهر در بدن وجود ندارد بنابراین والدین صبحانه و شام مقوی به فرزندان خود بدهند.

سلامت نیوز:«ریتالین» دارویی است که برای اکثر مبتلایان به بیش‌فعالی و نقص توجه تجویز می‌شود. بی‌خوابی و بی‌اشتهایی جزء عوارض این دارو است. اثر «ریتالین» صبح و بعدازظهر در بدن وجود ندارد بنابراین والدین صبحانه و شام مقوی به فرزندان خود بدهند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، کتایون رازجویان در پاسخ به سؤالی درباره بهترین زمان مصرف «ریتالین» در مبتلایان به بیش‌فعالی و نقص توجه، اظهار داشت: شایع‌ترین عوارض مصرف «ریتالین» بی‌خوابی و بی‌اشتهایی است و تا وقتی ریتالین در بدن کودک باشد این علایم نیز وجود دارد.


وی ادامه داد: بهترین وعده‌های غذایی برای کودک صبحانه و شام است چرا که آثار «ریتالین» صبح و شب از بین رفته است بنابراین توصیه می‌شود پروتئین‌ها و مواد غذایی مفید را در این دو وعده به کودک بدهیم. لازم است والدین و مراقبان کودک این نکته را در نظر بگیرند که «ریتالین» وعده ناهار را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین انتظار نداشته باشند که کودک برای خوردن ناهار اشتها داشته باشد.


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بی‌اشتهایی برخی کودکان مبتلا به بیش‌فعالی نسبت به خوردن صبحانه را بی‌ارتباط با مصرف «ریتالین» عنوان کرد و اظهار داشت: برخی کودکان اصلاً اهل صبحانه نیستند و این مسئله ربطی به مصرف ریتالین در آنها ندارد.
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان درباره نگرانی برخی والدین برای توقف رشد فرزندشان که ریتالین» مصرف می‌کنند، گفت: در گذشته معتقد بودند که مصرف «ریتالین» رشد کودک را متوقف می‌کند اما تحقیقات بعدی نشان داد که این دارو موجب کوتاه ماندن کودک نمی‌شود و اگر قرار باشد کودکی در 10 سالگی به قد 130 سانتی‌متر برسد در صورت مصرف «ریتالین» در 13 سالگی به این رشد خواهد رسید.


وی تشخیص در زمینه تأخیر یا عدم تأخیر رشد را مختص پزشکان غدد دانست و تصریح کرد: اگر خانواده نسبت به تأخیر یا توقف رشد فرزند خود نگران است باید به فوق تخصص غدد اطفال مراجعه کند تا از طبیعی یا غیرطبیعی بودن رشد فرزند خود مطمئن شوند.


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه مجموعه‌ای از علائم است که مبتلایان به آن فعالیت‌های بیش از حد و مخرب دارند که بر عملکرد تحصیلی و ارتباطی آنها تأثیر گذاشته و متناسب با سن آنها نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha