چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 160262

دانشمندان موفق به ساخت فناوری شدند که به کمک آن افراد فلج می‌توانند از طریق سیگنال‌هایی تنفسی صحبت کنند.

سلامت نیوز:دانشمندان موفق به ساخت فناوری شدند که به کمک آن افراد فلج می‌توانند از طریق سیگنال‌هایی تنفسی صحبت کنند.

به گزارش  آنا به نقل از GizMag،­ دانشمندان انگلیسی از دانشگاه لافبورو سامانه‌ای ساخته‌اند که کلمات بر اساس تنفس کاربر ایجاد می‌شوند و بدین ترتیب شخص قادر به حرف زدن می‌شود.تاکنون شاهد ظهور تکنولوژی‌های بسیاری بودیم که هدفشان صحبت کردن از جانب افراد فلجی است که توانایی سخن گفتن ندارند. در حالی که بعضی از این وسایل با حرکات ظریفی مانند حرکت چشم کار می‌کنند، واقعیت این است که بیشتر بیماران فلج حتی قادر به انجام چنین حرکتی نیستند.وسیله‌ای که دانشمندان دانشگاه لافبورو طراحی کرده‌اند، به عنوان «افزاینده متناوب ارتباطی» (AAC) شناخته می‌شود، شامل یک ماسک بینی-دهانی است که از طریق لوله پلاستیکی به یک کامپیوتر متصل می‌شود.

وقتی که بیمار بر اساس الگوی خاصی نفس می‌کشد، نرم‌افزار مخصوص از طریق یک مبدل آنالوگ به دیجیتال الگو را شناسایی می‌کند و یک کلمه یا جمله را ارائه می‌دهد.در این روش در ابتدا کاربر تصمیم می‌گیرد که چه الگویی معادل چه کلمه‌ای خواهد بود. در واقع هرچه میزان کارکرد بیمار از نرم‌افزار بیشتر باشد، بهتر است چراکه نرم‌افزار از بیمار یاد می‌گیرد و پیش می‌رود.

وقتی که الگو و کلمه همانندسازی و مشخص شد، ACC با استفاده از ساز برقی کلمات را با صدای بلند ادا می‌کند.تاکنون، میزان موفقیت محققان در تعلیم این سیستم در شناسایی کلمات و عبارات در قالب سیگنال‌های تنفسی 97/5 درصد بوده است.دکتر اتول گور، یک متخصص بیهوشی که با تیم دانشگاه لافبورو همکاری می‌کند، در این‌باره می‌گوید: «این دستگاه می‌تواند راه و روش برقراری ارتباط افرادی را که به ضعف شدید عضلانی یا اختلالات دیگر گفتاری مبتلا هستند، تغییر دهد».

وی در ادامه می‌افزاید:«این تکنولوژیدر محیط‌‌هایی با مراقبت‌های ویژه پتانسیل و کاربرد بالایی دارد. برای مثال این سامانه قادر است به عنوان وسیله‌ای برای تشخیص زودهنگام سندروم نشانگان قفل‌شدگی یا LIS (حالت بالینی خاصی است که با وجود تحرک نداشتن اندام‌های بیمار، بیداری و هوشیاری وی حفظ می‌شود) مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم برای اولین بار به بیماران اجازه می‌دهد، ازجمله آنهایی که از دستگاه‌های هوارسانی اکسیژن استفاده می‌کنند، از طریق نفس کشیدن به برقراری ارتباط بپردازند. این کار با کمترین کوشش و بدون نیاز به هیچ گونه عمل، گفتار، اندام یا حرکت صورت میسر می‌شود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha