چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 160271

مهم‌ترین عامل ایجاد گرد و غبار در كشور و تهران خشكسالی است و تا زمانی كه جلوی تخریب و نابودی درخت‌ها گرفته نشود این غبار و به دنبال آن بارانی گل‌آلود ‌میهمان دائمی مردم خواهد بود.

چرا به جای باران،از آسمان تهران گِل بارید؟

سلامت نیوز: مهم‌ترین عامل ایجاد گرد و غبار در كشور و تهران خشكسالی است و تا زمانی كه جلوی تخریب و نابودی درخت‌ها گرفته نشود این غبار و به دنبال آن بارانی گل‌آلود ‌میهمان دائمی مردم خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز، اسماعیل كهرم- مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در روزنامه آرمان نوشت: شب دوشنبه در پایتخت و چند استان دیگر باران بارید. با وجود این، مردم از دیدن این‌باران خشک غیرمترقبه، بعد از سه ماه بدون بارش، خوشحال نشدند. دلیل آن هم این بود كه این ‌باران، در شكل قطرات آب نبود بلكه به جای آب گل از آسمان به زمین می‌آمد.

شهر از بالا منظره ناخوشایندی پیدا كرده بود و چشم حتی تا جلوی پا را هم نمی‌دید. با وجود اینكه خوشبختانه این طوفان منجر به سیل نشده و خساراتی هم در پی نداشت چندین هشدار مهم برای ما داشت. به خاطر دارم زمانی كه من سی، چهل سال پیش در انگلستان درس می‌خواندم این مسائل را به كرات در كتاب‌های درسی خود می‌خواندیم و این وضعیت اقلیمی كه در حال حاضر در كشورمان حاكم است در علم محیط زیست توجیه علمی شده است.

در كتاب‌های درسی ما به وضوح درباره رفتارهایی كه ممكن است ما با طبیعت و اقلیم خود كنیم و نتایجی كه ممكن است از آن حاصل شود توضیح داده بودند و عین همان رفتارهای نادرست و سوءاستفاده‌ها را ما در كشورمان در حال حاضر نسبت به طبیعت و محیط زیست داریم و بنابراین باید انتظار داشته باشیم همان نتایج پیش‌بینی شده هم به وقوع بپیوندد. در كتاب Ecology Willie كه ما می‌خواندیم قلم به قلم و مرحله به مرحله این وضعیت پیش‌بینی شده بود و با اینكه این كتاب در 35 سال قبل نگاشته شده، همه این مسائل را پیش‌بینی كرده بود. تهران شهری است كه بی‌قواره رشد كرده است. به عبارت دیگر تمام عرصه‌های طبیعی كه همه ما در گذشته از تهران در ذهن داشتیم تبدیل به آسفالت و شیشه شده است.

هر درختی هزاران برگ دارد و تك تك این برگ‌ها این خاصیت را دارند كه آب را از زمین بمكند و به دو طریق تعریق و تعرق آن را به هوا پس بدهند. تعریق به این معناست كه بخشی از این آب به صورت بخار از گیاه بیرون می‌آید و قابل دیدن نبوده و تنها با دوربین‌های خاص قابل مشاهده است و تعرق مشابه عرقی كه بر پیشانی انسان‌ها می‌نشیند مستقیم روی برگ‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین برگ‌ها با این دو روش هوا را مرطوب می‌كنند و با قطع هر درخت در واقع ما میلیون‌ها منبع ایجاد رطوبت را از بین می‌بریم. وقتی درختان را قطع كردیم و جای آن را به آهن و سنگ دادیم این باعث خشكی هوا شد.

در ارتفاعات بالای 1800 متر هم كه ساخت‌و‌ساز ممنوع است ما خانه‌سازی كردیم و این فقط به افراد عادی محدود نمی‌شود. متاسفانه ما شاهد این هستیم كه برخی نهادهای دولتی هم در بسیاری موارد قوانین محیط زیستی را زیر پا می‌گذارند و به طبیعت آسیب می‌رسانند. برای مثال برخی دانشگاه‌ها تمام ساختمان‌های خود را در بالای ارتفاع 1800 متر بنا كرده و این روند هنوز هم ادامه دارد. وقتی دانشگاه قانون‌شكنی می‌كند نتیجه این می‌شود. وقتی تخریب جنگل‌ها و رویشگاه‌ها در ارتفاع بالای 1800 متر اتفاق می‌افتد نتیجه این می‌شود كه دره‌های پایین‌دست كه باید از این رطوبت استفاده كنند خشك می‌شوند و خشكسالی مضاعف می‌شود. دره‌های ولنجك، دارآباد و دربند در نتیجه این اقدامات به زودی خشك می‌شود.

بنا بر آنچه در بالا توضیح دادم خشكسالی روز به روز فراگیر‌تر می‌شود. خشكسالی زمین و مرتعی كه زمانی جایی سرسبز و خوش آب و هوا بوده باعث ایجاد گرد و غبار می‌شود و این گرد و غبار با كمترین تكان و اشاره‌ای در هوا بلند شده و پراكنده می‌شود. تاثیر منفی كه گرد و غبار بر سلامتی انسان دارد كمتر از تاثیر گازهای سمی نیست و ورود این عوامل به ریه و حلق باعث مشكلات تنفسی و عفونت‌های مكرر خواهد شد. در این شرایط بارانی كه قرار است باعث تلطیف هوا و ایجاد رطوبت شود هم با بقیه عوامل دست به دست هم داده و باعث می‌شود باران گرد و غبار پراكنده را بشوید و به شكل گل و لای آن را به سر مردم فرو بریزد. كتاب‌های ابتدائی اكولوژی و محیط زیست این پدیده را توضیح داده‌اند. مهم‌ترین عامل ایجاد گرد و غبار در كشور و تهران خشكسالی است و تا زمانی كه جلوی تخریب و نابودی درخت‌ها گرفته نشود این غبار و به دنبال آن بارانی گل‌آلود ‌میهمان دائمی مردم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha