شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 16029

طب سوزنی در اسطوره ها جای دارد و تاریخچه ی آن به هزاران سال پیش برمی گردد. قدمت این طب به قدری است که بقایای آن را می توان از عصر حجر پیگیری کرد.

طب سوزنی بخش مهمی از پزشکی سنتی چین است، این طب ابتدا فقط نوعی شیوه درمانی تلقی می شد و بعداً بتدریج توسعه یافت .
طب سوزنی دارای تاریخ دیرینه است. در کتب باستانی و قدیمی ذکرشده که وسایل ابتدایی آن، یک سوزن سنگی بوده که در طب سوزنی چین باستان بکار می رفته است.
چین در جریان اشتغال به مطالعه و بررسی کشفیات قدیمی،سوزن سنگی برای استفاده طبی را کشف کرد.
بدنبال پیشرفت فنون ذوب آهن، سوزن فلزی بتدریج تغییر یافت و در نتیجه سوزن فلزی تدریجا جایگزین سوزن سنگی برای استفاده طبی شد و بدین ترتیب ، دامنه کاربرد طب سوزنی گسترده تر گردید.
در این دوران در سلسله های شرقی و پادشاهی، بسیاری از کارشناسان پزشکی که در طب سوزنی مهارت داشتند، پا به عرصه وجود گذاشتند .
گر چه سابقه طب سوزنی در ایران مشخص نیست ولی نقاطی که مورد استفاده برای زالو انداختن قرار می گرفت و نیز در خوزستان بیماران روستایی که به پزشکان مراجعه می کردند بعضی از نقاط بدنشان را می سوزاندند و یا خال کوبی می کردند.
این نقاط با نقاط طب سوزنی چینی منطبق است و این وظیفه محققان و پژوهشگران است که در این زمینه تحقیق کنند ، شاید گوشه های تاریک طب سنتی ایران کمی روشن شود.
تاریخچه طب سوزنی در دوران جدید در ایران به دهه پنجاه خورشیدی برمی گردد که یک هیأت چینی به دعوت دولت وقت به کشور آمدند و نزدیک به یکسال در کرج ، رامسر و بیمارستان شهدای تجریش مستقر بودند.
در واقع طب سوزنی روش درمانی تنظیم کننده است، این روش قادر است عــدم توازن نیروها را در بدن یکسان و برابر کند.
طب سوزنی این قدرت و خاصیت را دارد که شفای واقعی یک بیماری را تحقق بخشد و فقط به از بین بردن نشانه های بیماری محدود نمی شود.
مهمترین مزایای طب سوزنی نیز مانند ارزان بودن، اینکه ساده است و در همه جا قابل انجام میباشد،‌ مؤثر بودن آن ثابت شده و اگر توسط فرد متخصص انجام شود ، هیچگونه عارضه ای ندارد.
تشخیص در طب سوزنی کار بسیار دشواری است واز بیماری که مراجعه می کند باید یک شرح حال مفصل در مورد تمام اعضای بدن گرفت و او را از نظر روحی روانی سنجید.
معاینه بیمار از نحوه ی صحبت کردن، راه رفتن، نشستن روی صندلی، رنگ و حالت چهره، ناخن ها و لب ها شروع می شود و با معاینه ی نبض و زبان ادامه می یابد.
معاینه ی زبان در طب سوزنی اهمیت ویژه ای دارد و می توان از روی معاینه ی زبان به بسیاری از بیماری های فرد پی برد. رنگ زبان، شکل آن، نوع بار روی زبان و محل قرار گرفتن آن، تورم زبان و حس خطوطی که بارها هریک از ما روی زبانمان مشاهده کرده ایم و از آن سرسری گذشته ایم، می تواند به تشخیص کمک کند.
بیمارانی که از این روش برای درمان خود استفاده کردند می گویندطب سوزنی درمانی بدون درد است و هیچ عارضه ای ندارد و امروزه استفاده از سوزن های یک بار مصرف، کار پزشکان و بیماران را بسیار راحت تر کرده است.
طب سوزنی می تواند با تحریک اعصاب نخاعی، آزاد شدن واسطه های عصبی مهار کننده درد را تحریک کند . از این پدیده گاه به نظریه دروازه یاد می شود .
سوزن های به کار رفته در طب سوزنی، می توانند مقدار جریان خون را در منطقه اطراف سوزن افزایش دهند. افزایش جریان خون می تواند موادغذایی بیشتری را به محل رسانیده یا مواد سمی را از آنجا دور کند یا هر دو کار را انجام داده و در نهایت سلامت فرد را بهبود بخشد.
دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران روز جمعه در این زمینه به خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا گفت: طب سوزنی‌ که مجموعه ای از طب چینی می باشد با سابقه و قدمتی هزار ساله یک مکتب علمی به شمار می رود.
دکتر" مهدی میر غضنفری" افزود:‌شاید بتوان استفاده از طب سوزنی را یکی از قدیمی ترین و در عین حال کاربردی ترین روش های طبابت دانست که در حال حاضر در قرن 21 مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد:به دلیل مطالعات و کارهای بسیاری که بر روی طب سوزنی صورتر گرفته‌به عنوان یک طب مستقل شناخته شده است.
وی مهمترین اثرات طب سوزنی راتسکین درد، اثری آرامش بخش در روح و روان،‌
عنوان کرد و گفت:‌ در بدن انسان، نقاطی وجود دارد که با فشردن، ‌تحریک و سوزن زدن پاسخ و واکنش هایی مشاهده می شود که می توان اثرات آن را در اعضای بدن به وضوح دید.
وی با بیان اینکه تمامی این واکنش ها از طریق تحریک اعصاب توسط سوزن ها صورت می گیرد و آرامشی در بدن فرد پدیدار می شود گفت که ‌نتایج این موضوعات از نظر علمی به اثبات رسیده است.
به گفته وی " درتمام مراحل وارد کردن سوزن ها در نقاط مختلف بدن دارای قانون و یک اطلس ویژه هستند" و پزشکان متخصص در این طب به خوبی می دانند که هر کدام از نقاط بدن به عنوان مثال یک نقطه مشخص در پوست برای بهبود سیستم گوارش خوب هستند.
به گفته میر غضنفری میزان فراگیری طب سوزنی همانند عمل حجامت بسیار فرا گیر شده اما برای کسب بازدهی مطلوب باید این کار به دست افراد متخصص و با حوصله و دقت زیادی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha