پژوهشگران دانشگاه پیتسبورگ هشدار داده‌اند که تماشای مفرط تلویزیونی مضرات و مخاطراتی بیش از افزایش وزن و چاقی در پی دارد.

سلامت نیوز:پژوهشگران دانشگاه پیتسبورگ هشدار داده‌اند که تماشای مفرط تلویزیونی مضرات و مخاطراتی بیش از افزایش وزن و چاقی در پی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دو آزمایش مجزا نشان داده است که صرف زمان بیش از حد در مقابل تلویزیون هم برای کودکان و نوجوانان مضر است و هم برای بزرگسالان و سالخوردگان.نخستین آزمایش که در International Journal of Injury Control and Safety Promotion منتشر شده است، حاکی از آن است که افراد با خلق‌و خوی تند و خشن در صورت تماشای زیاد تلویزیون بیشتر در معرض خطر مجروح شدن قرار می‌گیرند و احتمالاً علت این امر آن است که آنها بیشتر ممکن است تحت تأثیر نمایش خشونت در تلویزیون و رفتارهای پرخطر قرار بگیرند.

در این مورد لازم است که علاوه بر رده‌بندی سنی مخاطبان تلویزیون، نوعی رده‌بندی شخصیتی نیز اعمال شود.به گفته آنتونی فابیو، استادیار اپیدمیولوژی دانشگاه پیتسبورگ پنسیلوانیا با توجه به نفوذ و فراگیری تلویزیون که تقریباً 99 درصد خانواده‌های آمریکایی در خانه تحت تأثیر آن هستند و اینکه «مجروح شدن عامل بیش از نیمی از موارد مرگ و میر در افراد 1 تا 44 ساله است»، حتی کمترین میزان کاستن از تماشای تلویزیون در میان عموم مردم، «به ویژه در میان افراد مستعد پرخاشگری، نتایج مثبتی در بهداشت عمومی بر جا خواهد گذاشت»

.پژوهشگران دانشگاه پیتسبورگ در این آزمایش داده‌های مرتبط با 4196 بزرگسال در چندین ایالت آمریکا را در دوره‌ای 15 ساله که از 1990 آغاز شده، مورد بررسی قرار دادند و عادات تماشای تلویزیون را با میزان جراحت‌های منجر به بستری شدن در بیمارستان مقایسه کردند.به نوشته پایگاه اینترنتی futurity.org در این پژوهش مشخص شد که افزایش تماشای تلویزیون با افزایش ریسک جراحت در مدت پنج سال پس از آن نسبت مستقیم دارد و این امر به ویژه در میان گروه‌های دارای «میزان بالای پرخاشگری» مشهود است.

مثلاً در افراد با پرخاشگری بالا تماشای زیاد تلویزیون در پنج سالگی با 40 درصد احتمال بیشتر جراحت در ده سالگی همراه بوده و تماشای زیاد در سن 15 سالگی، احتمال جراحت منجر به بستری شدن در بیست سالگی را دو برابر می‌کند. البته این نسبت مستقیم در میان افراد با پرخاشگری کمتر، وجود نداشته است.پژوهش دوم نشان می‌دهد که با هر ساعت تماشای بیشتر تلویزیون در بزرگسالان در طول روز، شاخص توده بدن و دور کمر افراد بیشتر می شود. در این مطالعه داده‌های مرتبط با 3269 فرد بزرگسال در همان دوره پانزده ساله آغاز شده از 1990 مورد بررسی قرار گرفت و شاخص توده بدن در دوره‌های پنج ساله اندازه‌گیری شد.این تحقیق نشان داد که تماشای تلویزیون در ساعات بیشتر، نسبت مستقیم با افزایش شاخص توده بدن در پنج سال پس از آن دارد. نتیجه این پژوهش در ژورنال SAGE Open منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha