شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 16034

دبیر هشتمین کنگره شنوایی شناسی ایران گفت: از بدو تولد تا شش ماهگی بهترین زمان و فرصت طلایی برای تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی در نوزادان به شمار می رود که باید مورد توجه والدین قرار گیرد.

"سید جلال ثامنی" دبیر اجرایی هشتمین کنگره شنوایی شناسی ایران روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری این کنگره در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا گفت: با توجه به اینکه از حدود شش ماهگی تا سه سالگی بهترین دوران زبان آموزی کودک به شمار می رود تشخیص کم شنوایی و شروع درمان، در هوش و قدرت یادگیری کودک، بسیار موثر است.
وی افزود: چنانچه تشخیص ناتوایی های شنیداری کودک به موقع تشخیص داده نشود ، یادگیری و توان زبان آموزی کودک به نحو چشمگیری کاهش می یابد و این نکته مهمی است که باید از جانب والدین و به خصوص مادر، مورد توجه قرار گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: البته این به این معنا نیست که اگر ، کم شنوایی کودک در زمان های دیرتری تشخیص داده شود دیگر نمی توان کاری کرد، اما نکته مهم این است که تشخیص تا قبل از شش ماهگی ، نتایج مطلوبتری در درمان دارد.
وی افزود: هم اکنون برنامه های شنوایی شناسی و درمان های مناسب برای سنین مختلف وجود دارد، اما هر چقدر این درمان ها در سنین پایین تر شروع شود، قدرت یادگیری فرد بالاتر می رود.
دبیر اجرایی هشتمین کنگره شنوایی شناسی ایران یادآور شد: در حال حاضر تجهیزات و فناوری های پیشرفته ای وجود دارد که با استفاده از آنها امکان تشخیص کم شنوایی از سنین بسیار پایین وجود دارد تا در صورت تشخیص ، مراحل درمان و توانبخشی در زمان مناسب آغاز شود.
ثامنی اضافه کرد: امروزه توانایی در علم شنوایی شناسی به این حد رسیده است که تا شش ماهگی و پایین تر، قابلیت تشخیص کم شنوایی در نوزاد وجود دارد و برنامه های غربالگری نوزادان نیز در همین راستای تشخیص به موقع اجرا می شود.
این کارشناس شنوایی شناسی گفت: ابتدا وسایل کمک شنوایی از جمله سمعک ها برای درمان پیشنهاد می شود و چنانچه سمعک ها کارایی لازم را برای کودک نداشته باشد روش های دیگری از جمله کاشت حلزون پیشنهاد می شود.
ثامنی یادآور شد: حداقل باید شش ماه از سمعک ها استفاده شود تا مشخص شود آیا سمعک برای بیمار مناسب بوده است یا خیر، که در صورت نامناسب بودن ، کاشت حلزون را پیشنهاد می کنند.
وی افزود: هم اکنون در کشور و از جمله در دو مرکز بیمارستان حضرت رسول اکرم و بیمارستان امیراعلم امکان انجام کاشت حلزون وجود دارد.
دبیر اجرایی هشتمین کنگره شنوایی شناسی گفت: در این کنگره ، 46 مقاله به صورت سخنرانی و 36 مقاله به صورت پوستر ارایه می شود.
هشتمین کنگره شنوایی شناسی ایران با همت انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و دانشگاه علوم پزشکی ایران از 22 تا 24 اردیبهشت ماه در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha