یک روماتولوژیست تاکید کرد : بیماران مبتلا به لوپوس برای جلوگیری از پوکی استخوان و استرس ناشی از این بیماری حتما ورزش کنند .

دکتر " سیده طاهره فائزی" در مراسم گرامیداشت روز جهانی لوپوس که در بیمارستان شریعتی تهران برگزار شد افزود : ورزش هایی که وزن در آن تاثیر دارد همچون ایروبیک و پیاده روی برای این بیماران بسیار موثر است، اما ورزشی همچون شنا که وزن بر روی آن تاثیری ندارد نمی تواند مانع از پوکی استخوان این بیماران شود .
دکتر فائزی با بیان اینکه نور خورشید می تواند لوپوس را فعال کند به مبتلا یان این بیماری توصیه کرد حتی در منزل نیز حتما از پماد های ضد افتاب استفاده کرده و از استرس دوری کنند .
وی همچنین به بیماران توصیه کرد: علایم مشخصه عود این بیماری را باید تشخیص دهند که ایجاد راش پوستی ، ( تورم مرکزی که روی صورت ایجاد شده و به شکل پروانه نمایان می شود) ، وجود زخم در دهان و احساس درد در قفسه سینه که با تنفس تشدید می شود از جمله علایم عود این بیماری است.
وی با بیان اینکه لوپوس عامل ژنتیکی ندارد، خاطر نشان کرد: کسانی که به این بیماری مبتلا هستند می توانند به راحتی ازدواج کرده و صاحب فرزند شوند .
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود : اگر یک زن مبتلا به لوپوس تصمیم به باردار شدن بگیرد باید شش ماه قبل از بارداری ، بیماری خود را کاملا کنترل کرده و حتما با مشورت پزشک معالج خود باردار شود.
بیماری لوپوس در هر سن و جنسی بروز می کند، ولی شایعترین سن ابتلا به این بیماری بین 15 تا 25 سالگی و در زنان مشاهده می شود؛ به طوری که گفته می شود در این محدوده سنی از هر 10 بیمار مبتلا به لوپوس 9 نفر زن هستند.
علایم بیماری لوپوس بسیار متنوع است و در افراد مختلف علایم متفاوتی ظاهر می شود و همه علایم نیز در یک بیمار مبتلا به لوپوس ایجاد نمی شود.
ریزش مو ، درد و تورم مفاصل، درد عضلانی ، تب ، بی اشتهایی و کاهش وزن، خستگی بیش از حد ، رنگ پریدگی انگشتان در تماس با سرما یا فشار عضلانی، حساسیت به نور خورشید و راش پروانه ای صورت از جمله علایم شایع بیماری لوپوس است .
بر اساس طرح تحقیقاتی " بررسی جامع نگر کنترل بیماری روماتیسمی در شهر تهران" شیوع بیماری لوپوس چهار در 10 هزار نفر برآورد شده و درزنان شایع تر است .
براساس گزارش واحد لوپوس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از میزان شیوع این بیماری در ایران اطلاع دقیقی در دست نیست ولی در واحد مستقر در بیمارستان شریعتی تاکنون دو هزار و 300 بیمار لوپوس مورد بررسی قرار گرفته اند .
مراسم گرامیداشت روز جهانی لوپوس در بیمارستان شریعتی و با حضور جمعی از بیماران لوپوس و پزشکان متخصص این بیماری برگزار شد .
بیستم اردیبهشت برابر با دهم مه 2009 روز جهانی لوپوس نامگذاری شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha