چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 160350

چکیفیت هوای تهران دوشنبه شب (9 شهریور ماه 1394) به دلیل وقوع پدیده طوفان و گرد و غبار به شرایط بسیار ناسالم رسید. وزش باد و شرایط ناپایداری جوی از جمله عوامل تأثیرگذار بر وضعیت کیفی هوای پایتخت بوده است و به این ترتیب اولین روز بسیار ناسالم سال 94 برای کلان شهر تهران رقم خورد.

سلامت نیوز: چکیفیت هوای تهران دوشنبه شب (9 شهریور ماه 1394) به دلیل وقوع پدیده طوفان و گرد و غبار به شرایط بسیار ناسالم رسید. وزش باد و شرایط ناپایداری جوی از جمله عوامل تأثیرگذار بر وضعیت کیفی هوای پایتخت بوده است و به این ترتیب اولین روز بسیار ناسالم سال 94 برای کلان شهر تهران رقم خورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفت هوا گفت: «در روز دوشنبه ورود سامانه بارشی به کشور و به همراه جریانات پرفشار شمالی دمای استان‌های واقع در دامنه های جنوبی البرز از جمله تهران را تحت تأثیر قرار داد. بررسی دمای اندازه‌گیری شده در تهران طی دوشنبه شب حاکی از کاهش قابل توجه دما (8 درجه سانتیگراد) در مدت یک ساعت است که این کاهش دما به تبع منجر به وزش باد شدید (افزایش سرعت باد از s/m 2 به s/m 17) شده و گرد و خاک و کاهش دید افقی را به دنبال داشته است.»

به گفته نادری، بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 میکرون (PM10) و 2.5 میکرون (PM2.5) اندازه گیری شده در ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی (شامل دما ، رطوبت نسبی، سمت و سرعت باد) نشان میدهد در شبانگاه دوشنبه (9 شهریور) وزش تند باد لحظه‌ای (بیش از 15 متر بر ثانیه) از جهت غرب و شمال غرب تهران منجر به شکلگیری پدیده گرد و غبار شده است.

بر اساس این گزارش، همانگونه که در نمودار مشخص است میانگین غلظت آلایندههای PM10 و PM2.5 به ترتیب به بیش از (µg/m3) 2000 و (µg/m3) 300 رسیده و عمق دید را در برخی از ساعات به 600 متر کاهش داده است.

به گفته مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا، بررسی‌ها نشان می‌دهد خشکی هوا و نبود پوشش گیاهی مناسب در غرب استان تهران (چشمه گرد و خاک داخلی) و وزش باد شدید غربی منجر به انتقال حجم عظیمی از ریزگردها به سمت پایتخت شده و شرایط بسیار ناسالمی را از نظر شاخص کیفیت هوا به وجود آورده است.

او گفت: «از آن جا که شاخص کیفیت هوا برای بازهی زمانی 24 ساعته محاسبه می شود شاخص آلودگی هوای روز سه شنبه با وجود بارش های پراکنده و کاهش غلظت آلاینده ها گویای بهبود وضعیت نبوده است.»

اطلاعات غلظت آلاینده ها بر اساس داده ایستگاههای شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه‌گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

طوفان نهم شهریور 94 تهران

برای دیدن عکس در سایز واقعی بر روی آن کلیک کنید


میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 میکرون (PM10) و 2.5 میکرون (PM2.5) اندازه گیری شده در ایستگاههای سنجش آلودگی هوای تهران طی تاریخ 9 و 10 شهریورماه 1394به همراه پارامترهای هواشناسی 
(شامل سرعت باد و عمق میدان دید)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha