یك كارشناس ارشد تغذیه وجود امگا 3 در غذاهای دریایی را عمده‌ترین ویژگی آنها دانست و گفت: اسیدهای چرب امگا 3 در فعالیت صحیح مغز، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، درد مفاصل و سرطان موثرند.

با اشاره به وجود بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان از جمله آهن، ید و روی در غذاهای دریایی، اظهار كرد: كمبود آهن می تواند منجر به علائمی نظیر ضعف، خستگی، بی حالی، تحریك پذیری و در مراحل پیشرفته كم خونی فقر آهن شود.

وی كمبود عنصر ید را در نقصان رشد جسمی، مشكلات مغزی و اختلال در تولیدمثل موثر عنوان كرد و گفت: هم چنین كمبود روی سبب اختلال در رشد، نقص سیستم ایمنی و قوای جنسی می‌شود.

رییس اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی استان زنجان با تاكید بر مصرف 2 تا 3 وعده ماهی در هفته، این ماده غذایی را حاوی عنصر فلوئور دانست و گفت: فلوئور در استحكام و سلامت دندان و پیشگیری از پوسیدگی آنها و پیشگیری از پوكی استخوان موثر می باشد.

صدیقیان با اشاره به وجود كلسیم و فسفر در غذاهای دریایی و نقش این دو عنصر در سلامت و استحكام استخوان‌ها، اظهار كرد: ماهی‌هایی نظیر كلیكا و ساردین كه با استخوان مصرف می شوند، علاوه بر خواص سایر انواع ماهی‌ها حاوی مقدار قابل توجهی كلسیم نیز می باشند.

این كارشناس ارشد تغذیه، ویتامین A و D و همچنین ویتامین‌های گروه B را از جمله ویتامین‌های موجود در غذاهای دریایی برشمرد و تصریح كرد: برخلاف تصور همگان، ماهی‌های پرورشی نسبت به ماهی‌های آزاد دارای ارزش غذایی كمتری نیستند و تفاوت خاصی بین گونه‌های مشابه دیده نمی شود.

وی با استناد به نتایج پژوهش‌های انجام گرفته و گزارشات موجود درخصوص تجمع فلز جیوه در بدن ماهی‌ها و سایر آبزیان توصیه كرد: برای جلوگیری از احتمال مسمومیت با این فلز، در مصرف این غذاها حد اعتدال رعایت گردد و ازمصرف ماهی و غذاهای دریایی بیش از3 وعده در هفته خودداری شود.

وی اضافه كرد: مادران باردار، باید ضمن گنجاندن غذاهای دریایی در برنامه غذایی هفتگی خود، جهت برخورداری از فواید بسیار زیاد آنها و جلوگیری از آسیب احتمالی به جنین، در مصرف این غذاها جانب اعتدال را رعایت نمایند.

صدیقیان با اشاره به اینكه از لحاظ مواد مغذی موجود در ماهی‌ها و كیفیت پروتئین، تفاوت‌هایی میان انواع ماهی‌ها موجود است، اظهار كرد: ماهی‌های موجود در آب‌های جنوب از نظر موادمعدنی و خصوصا ید، غنی تر از ماهی‌های دریای خزر می باشند.

وی بهترین روش طبخ ماهی‌ها و سایر آبزیان را همانند اغلب مواد غذایی، روش آب پز یا بخارپز دانست و توصیه نمود: جهت دستیابی به طعمی مطلوب، این قبیل مواد غذایی پیش از طبخ با موادی نظیر سبزیجات معطر، آبلیمو و ادویه طعم دار گردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha