رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه جدید ایمنی زیستی در مجلس شورای اسلامی گفت: وارد کنندگان مواد دامی و گیاهی تراریخته باید ارزیابی مخاطرات و شناسنامه مربوط را ارائه کنند تا از سلامت آن اطمینان حاصل شود.

فاطمه واعظ جوادی صبح جمعه در حاشیه نمایشگاه محیط زیست با بیان اینکه تاکنون وارد کننده و یا تولید کننده داخلی خود را ملزم به این کار نمی دانستند افزود: این قانون تغییرات ژنتیکی حیوانات اهلی مانند انواع دام و طیور و انواع تولیدات گیاهی مثل برنج و گندم را معین می کند.

این مسئول  با اشاره به اینکه دستکاریهای ژنتیکی، گیاهان را از حالت اولیه خارج می کند و این تولیدات، غذای انسان و دام است، خاطرنشان کرد: باید وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد کشاورزی از ایمنی و بهداشت دام ها و گیاهان تولیدی که دستکاری ژنتیکی شده است اطمینان حاصل کنند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه تولیدکنندگان داخلی علاقه مند به فعالیت در این زمینه هستند، گفت: قبل از تولید گیاهان تراریخته باید همه مستندات علمی آن ارائه شود چرا که در این زمینه نمونه های از روغن گیاهی از برزیل و آرژانتین وارد کشور شده که مشکلاتی دارند.

واعظ جوادی با اشاره به اینکه این قانون به تکثیر گونه حیوانات نادر حیات وحش ارتباطی ندارد تاکید کرد: تکثیر حیوانات وحشی از راه تغییرات ژنتیکی ممنوعیت دارد و اگر دام یا گونه گیاه خوراکی مثل گندم بدون رعایت اصول ایمنی زیستی تولید شود در چند مرحله کشت و تولید، احتمال حذف ان گونه بومی وجود دارد و اگر ضوابط درست رعایت نشود گونه های اصیل از بین می رود.
واعظ جوادی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به دقت مراقبت می کند که حیات وحش کشور تحت هیچ عنوانی دستکاری ژنتیکی نشود.

جمهوری اسلامی ایران در سال 82 به پروتکل ایمنی زیستی در خصوص موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی پیوسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha