در یك تحقیق جدید معلوم شد: نوعی ماده شیمیایی در مغز نقش كلیدی در بروز اضطراب ایفا می‌كند.

محققان می‌گویند: این ماده شیمیایی برای رشد مغز بسیار مهم است و نشان می‌دهد كه چرا برخی افراد به لحاظ ژنتیكی بیشتر مضطرب می‌شوند. با كشف نقش این ماده می‌توان به روشهای جدیدی برای كاهش یا درمان اضطراب در افراد مستعد دست یافت.

به گفته پژوهشگران؛ این ماده «فاكتور رشد فیبروبلاست 2» یا "FGF2" نام دارد. در آزمایشات مشخص شد؛ موشهایی كه سطح این ماده شیمیایی در مغزشان بسیار پایین است در شرایط نامناسب بیشتر مضطرب می‌شوند.

پژوهشگران در آزمایشات خود نشان دادند: از طرفی وقتی به این موشها غذای خوب و زیاد داده شد و جای زندگی آنها بهتر و بزرگتر شد مقدار این ماده شیمیایی در مغز آنها افزایش یافت و از میزان اضطرابشان كاسته شد.

به گفته محققان؛ میزان این مولكول در واكنش به تجارب زندگی كه موشها در مواجهه با آن قرار می‌گیرند، افزایش می‌یابد. این یافته نتیجه مطالعات خاویر پرز محقق دانشگاه میشیگان است و در مجله نوروساینس به چاپ رسیده است.

دكتر پرز در این باره گفت: هم چنین تزریق FGF2 به موشهای مضطراب توانست از اضطراب آنها بكاهد. فاكتور رشد در واقع برای سازمان یابی مغز در طول رشد ضروری است و همچنین مغز را پس از آسیب دیدگی ترمیم می‌كند.

پرز معتقد است كه این ماده می‌تواند یك نشانگر مهم برای افزایش آسیب پذیری ژنتیكی در بروز اختلالاتی چون اضطراب و افسردگی در انسانها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha