شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه "دوشن، یک بیماری عصبی ـ عضلانی به شمار می‌رود، گفت: با انجام آزمایش خون می‌توان از انتقال این بیماری به فرزندانمان جلوگیری کنیم.

سلامت نیوز:یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه "دوشن، یک بیماری عصبی ـ عضلانی به شمار می‌رود، گفت: با انجام آزمایش خون می‌توان از انتقال این بیماری به فرزندانمان جلوگیری کنیم. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،شهریار نفیسی  در رابطه با بیماری‌های عصبی - عضلانی شایع در کشور، اظهار داشت: برخی از این بیماری‌ها منشأ التهابی و برخی ریشه خود ایمنی و ژنتیکی دارند. شیوع آنها در کشور متفاوت است و علل مختلفی برای تشدید آن گزارش شده است.
وی بیماری دیستروفی عضلانی را یکی از بیماری‌های شایع در این زمینه برشمرد و گفت: این بیماری ریشه ژنتیک دارد و بیمار با ضعف عضلات به پزشک مراجعه می‌کند. بیماری دوشن یک نوع از بیماری‌های دسته دیستروفی عضلانی به شمار می‌رود و انتقال آن تنها از مادر به پسر است.


این متخصص مغز و اعصاب در حوزه بیماری‌های عضلانی ادامه داد: مادر می‌تواند ناقل بیماری دوشن باشد ولی خود هیچگونه علائمی را نداشته باشد. این بیماری در جنین قابل تشخیص است و با انجام آزمایش‌های مربوطه می‌توان از بروز آن در نسل‌های بعدی جلوگیری کرد.
نفیسی با بیان اینکه هزینه‌های درمانی این بیماری بسیار زیاد است،‌گفت: معمولا افرادی که مبتلا به دوشن هستند 20 تا 30 سال عمر می‌کنند ولی طی این مدت برای درمان و نگهداری نیاز به هزینه‌های زیادی دارند.
وی اضافه کرد: اولین داروی درمان دوشن در اروپا مورد تائید قرار گرفته ولی هنوز وارد بازار ایران نشده است که تلاش می‌کنیم از طریق وزارت بهداشت این داور را تهیه و برای درمان بیماران تجویز کنیم.


این متخصص مغز و اعصاب در حوزه بیماری‌های عضلانی گفت: این بیماری از دو تا 3 سالگی در پسر بچه‌ها آغاز می‌شود و دخترها فقط ناقل این بیماری هستند و از آنجایی که هزینه‌های آزمایش این بیماری زیاد است انجام اجباری و یا رایگان آن برای جامعه امکانپذیر نیست. لذا توصیه می‌شود افرادی که در خانواده خود حتی در نسبت‌های دورتر مبتلا به این بیماری را دارد حتماً‌ جهت انجام آزمایش اقدامات لازم را انجام دهند.
نفیسی تصریح کرد: در ازدواج فامیلی بیماری‌های ارثی مغلوب افزایش می‌یابد و احتمال ابتلا به انواع دیستروفی عضلانی غیر دوشن نیز بیشتر می‌شود.
وی توصیه کرد: افرادی که ازدواج فامیلی دارند از انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج امتناع نکنند چرا که با این عمل آینده خود و فرزندانشان را از لحاظ سلامتی تأمین خواهند کرد. همچنین با انجام آزمایش خون می‌توان از انتقال بیماری‌های لاعلاج به نسل‌های بعدی جلوگیری کرد. بنابر این توجه به این مسئله برای افراد ضرورت دارد.


این متخصص مغز و اعصاب در حوزه بیماری‌های عضلانی با اشاره به اینکه در طرح جدید نظام سلامت سعی شده همه افراد تحت پوشش بیمه‌ای درمان قرار گیرند، گفت: برخی از بیماری‌ها توسط سازمان‌های بیمه‌گر پوشش داده نمی‌شوند و بیشتر بیماری‌های عضلانی مرتبط با اعصاب نیز از جمله این بیماری‌ها هستند که با هزینه‌های توانبخشی و پرستاری مواجه‌اند.
نفیسی در پایان خاطر نشان کرد: بهزیستی و سازمان‌های بیمه‌گر باید جهت حمایت از بیمارانی که با هزینه‌های زیاد بیماری‌های صعب‌العلاج همراه‌اند تلاش بیشتری کنند و اقدامات لازم را جهت تسکین آلام این قشر به عمل آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha