شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 16050

رییس واحد لوپوس مرکز تحقیقات روماتولوژی بیمارستان شریعتی از تاسیس بنیاد لوپوس در کشور در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر "محمود اکبریان" در همایش گرامیداشت روز جهانی لوپوس که در بیمارستان شریعتی برگزار شد، اظهار داشت: فرایند تاسیس این بنیاد در وزارت کشور در حال طی شدن است.
دکتر اکبریان گفت: جمهوری اسلامی ایران، در سطح منطقه نخستین کشوری است که اقدام به تاسییس بنیاد لوپوس می کند.
وی گفت: پیگیری تحقیقات علمی در زمینه این بیماری و اخذ پشتیبانی های مالی برای این تحقیقات از مزایای تاسیس و فعالیت بنیاد لوپوس ایران است.
اکبریان با بیان اینکه بیماری لوپوس به رغم مزمن بودن و گرانی برخی داروها برای درمان آن هنوز جزو بیماری های خاص محسوب نشده ، افزود : با راه اندازی بنیاد لوپوس ایران، می توان فرایند بیماری خاص برشمردن لوپوس را تسریع کرد .
وی اظهارداشت: در زمان حاضر هزینه درمان برخی بیماران مبتلا به بیماری لوپوس به 200 میلیون ریال در سال می رسد که برای بسیاری از آنها هزینه سنگینی محسوب می شود .
دکتر "فریدون دواچی" بنیانگذار روماتولوژی ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه بیمار مبتلا به لوپوس با بیمار ناشی از سرماخوردگی تفاوتی ندارد، افزود : تفاوت این دو در این است که طول درمان بیمار مبتلا به لوپوس بیشتر از یک فرد معمولی است که دچار سرماخوردگی شده است .
وی با بیان اینکه بیمار مبتلا به لوپوس می تواند مثل یک فرد عادی به زندگی خود ادامه دهد، خاطر نشان کرد: با پیشرفت هایی که علم پزشکی در عصر جدید کسب کرده هیچ دلیلی وجود ندارد که فرد مبتلا به این بیماری به عنوان نمونه تشکیل خانواده ندهد و صاحب فرزند نشود.
سیستم دفاعی بدن در بیماری لوپوس ، به طور غیر طبیعی علیه سلول ها و بافت های بدن واکنش نشان داده و باعث ایجاد آسیب در بدن می شود .
بیماری لوپوس در هر سن و جنسی اتفاق می افتد، ولی شایعترین سن ابتلا به این بیماری بین 15 تا 25 سالگی و در زنان مشاهده می شود؛ به طوری که گفته می شود در این محدوده سنی از هر 10 بیمار مبتلا به لوپوس 9 نفر زن هستند.
علایم بیماری لوپوس بسیار متنوع است و در افراد مختلف علایم متفاوتی ظاهر می شود و همه علایم نیز در یک بیمار مبتلا به لوپوس ایجاد نمی شود.
ریزش مو ، درد و تورم مفاصل، درد عضلانی ، تب ، بی اشتهایی و کاهش وزن، خستگی بیش از حد ، رنگ پریدگی انگشتان در تماس با سرما یا فشار عضلانی، حساسیت به نور خورشید و راش پروانه ای صورت از جمله علایم شایع بیماری لوپوس است .
بر اساس طرح تحقیقاتی " بررسی جامع نگر کنترل بیماری روماتیسمی در شهر تهران" شیوع بیماری لوپوس چهار در 10 هزار نفر برآورد شده و درزنان شایع تر است .
براساس گزارش واحد لوپوس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از میزان شیوع این بیماری در ایران اطلاع دقیقی در دست نیست ولی در واحد مستقر در بیمارستان شریعتی تاکنون دو هزار و 300 بیمار لوپوس مورد بررسی قرار گرفته اند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سمیه ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    3 0
    با سلام میخواستم ببینم چطور میتونم عضو بشم؟ من در حال انجام یک کار تحقیقاتی روی بیماران لوپوس هستم در واقع تاثیر درمانهای توانبخشی بر روی بهبود کیفیت زندگی این بیماران رو بررسی میکنیم به همین دلیل نیازمند راهنمایی و کمک شما هستم در ضمن من خودم این بیماری رو داشتم ولی الان ده ساله که خداروشکر دارو نمیخورم و دیگه علایمش رو هم ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید.
  • معصومه مزرعه فراهاني ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    1 2
    با سلام من به بيماري لوپوس مبتلاع هستم خداراشاكرم يك همسره باايمان ودلسوزي دارم ولي وقتي فكر ميكنم من حق نداشتم كسي رااززندگي ساقط كنم ناراحت ميشم عزاب ميكشم واين باعث شده بيماريم تشديد بشه نمي دانم بااين بيماري چكاركنم خودم ازهزينه هاي سنگيني كه شوهرم پرداخت ميكنه خسته شدم ميخاهم بدانم ايا لوپوس ازبيماريهاي خاص معسوب نميشود يا اگر ميشود چكار بايد كرد