شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 160501

یک فوق تخصص بیماری‌های گوارشی گفت: کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی‌ها در بدن ایفا می‌کند و در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب کرده و موجب ایجاد کبد چرب خواهد شد.

سلامت نیوز:یک فوق تخصص بیماری‌های گوارشی گفت: کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی‌ها در بدن ایفا می‌کند و در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب کرده و موجب ایجاد کبد چرب خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر اسکندر حاجیانی با بیان این که کبد چرب یکی از مهم‌ترین معضلات نظام سلامت در ایران است، اظهار کرد: انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود.
وی ادامه داد: کبد چرب معمولا در افرادی ایجاد می​شود که مصرف غذایی کم اما دریافت کالری نسبتا بالایی دارند؛ این حالت در پی مصرف فست​فودها، غذاهای چرب، نوشابه و انواع چیپس و پفک رخ می‌دهد.


حاجیانی با اشاره به دیگر عوامل بیماری کبد چرب گفت: نداشتن فعالیت بدنی و کافی نیز موجب ابتلا به انواع بیماری از جمله کبد چرب می​شود. ورزش مخصوص گروه یا قشر خاصی از جامعه نیست و از سوی دیگر، تاثیر زیاد و قابل توجهی در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیمار​ی‌ها دارد. با توجه به این که چاقی یکی از علل ابتلا به کبد چرب است، می‌توان با ورزش هر چند اندک اما مداوم و کاهش وزن، از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. ورزش باید به جزئی از زندگی روزمره مردم تبدیل شود که این امر به فرهنگ‌سازی بسیار قوی نیاز دارد.


این متخصص بیماری‌های داخلی افزود: کبد چرب بیماری بسیار مهمی است، اما با اصلاح روش زندگی می​توان به راحتی آن را کنترل و حتی حذف کرد.
وی با اشاره به علایم بیماری کبد چرب گفت: کبد چرب هیچ گونه علایم بالینی ندارد و تنها گاهی اوقات با دردی در قسمت فوقانی شکم همراه است. با توجه به این که این بیماری علامتی ندارد، سونوگرافی یکی از ساده​ترین و ارزان​ترین روش​های تشخیص آن است.


حاجیانی اظهار کرد: کبد چرب هیچ گونه درمان دارویی مشخص و تایید شده ندارد و تنها می​توان با اصلاح روش زندگی و افزایش فعالیت فیزیکی (حداقل 150 تا 250 دقیقه در هفته) و مصرف نکردن غذاهای پر کالری مانند انواع فست​فود و استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه‌ها از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.
وی تصریح کرد: شیوع نسبتا بالا و فزاینده این بیماری در نسل جوان بویژه کودکان، توجه بیشتر نسبت به آن را می​طلبد. کبد چرب،​ بیماری قرن است و یکی از اساسی​ترین عللی است که منجر به نارسایی و از کارافتادگی کبد خواهد شد.
این فوق تخصص بیماری‌های گوارشی با اشاره به تبلیغات زیان​آور وسایل ارتباط جمعی به ویژه صدا و سیما گفت: متاسفانه به جای فرهنگ‌سازی برای مصرف غذاهای سنتی و مفید، شاهد تبلیغ انواغ فست​فودها، نوشابه​ها، چیپس و پفک هستیم که تهدیدکننده سلامت افراد هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha