شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶

سلامت نیوز:دروغگویی هرچند که از سوی دین، گناه بزرگ دانسته شده است و دروغگویان به عنوان دشمنان خدا شناخته شده‌اند اما این نابهنجاری اجتماعی به عنوان رفتار اجتماعی، بخشی از رفتارهای روزمره و زندگی اجتماعی ما را تشکیل می‌دهد.

شگفت آنکه همه ما می‌دانیم دروغ می‌گوییم، همه می‌دانیم، مردم دروغ می‌گویند، همه می‌دانند، ما دروغ می‌گوییم و بالاخره همه می‌دانند همه دروغ می‌گویند! می‌گویند که کورش کبیر هزاران سال پیش از خداوند خواست که ایران زمین را از دو مصیبت بزرگ ایمن بدارد؛ یکی خشکسالی بود و دیگری دروغ اما این بیماری فرهنگی و اجتماعی امروز ایرانیان در کشور رو به افزایش است.

وبسایت انتخاب خبر در گفت‌وگویی با غلامعباس توسلی، جامعه‌شناس به موضوع «دروغگویی ایرانیان» به‌عنوان یک آسیب اجتماعی و اخلاقی در کشور که امروزه در حد گسترده در خانواده‌ها و حوزه‌های مختلف اجتماعی رواج یافته است، پرداخت.


دروغگویی رایج در بین ایرانیان

غلامعباس توسلی با بیان اینکه دروغگویی یک آسیب اجتماعی است که از طریق فرد و اجتماع، گسترش پیدا می‌کند، گفت: دروغگویی و شایعه‌پردازی، ضعف افرادی را نشان می‌دهد که با هدف پوشاندن معایب خود، از طریق بزرگ کردن، کوچک کردن یا عوض کردن موضوعی، گفته‌های نادرست را به دیگران القا می‌کنند.این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه دروغگویی اکنون ناشایست‌ترین اخلاقیاتی است که متاسفانه در بین ایرانیان رایج است، یادآور شد: مردم صرفا باید با کسب اعتماد و اطمینان در پی راستگویی در جامعه باشند و از افرادی حرف‌شنوی داشته باشند که راستگویی و امانتداری جزو اخلاق ذاتی آنهاست.به گفته وی، اگرچه این آسیب اجتماعی در کل جهان وجود دارد اما براساس شواهد موجود در جامعه، دروغ در ایران رو به افزایش است و حتی امروزه در کشور، همچنین شعار، تهمت و افترا، شایعه پراکنی و غیبت افزایش یافته است که همگی زیرمجموعه دروغ در جامعه هستند.


سقوط اخلاقیات و افزایش دروغ
توسلی در تشریح علت‌های رواج دروغگویی در ایران گفت: افزایش میزان دروغگویی در جامعه، ناشی از سقوط اخلاقیات است و در ایران، این یک مساله تاریخی است و حتی به وضوح با نگاهی به تاریخ کشور قابل درک است و مسایلی که پیش از این در مقاطع تاریخی با عنوان قحطی و خشکسالی از آن یاد می‌شد با دروغگویی و سقوط اخلاقیات فردی و اجتماعی مرتبط بوده است.

این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داد: کشور ایران همچنین از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای قرار دارد که محل عبور و گذر آسیا به اروپاست و همواره مورد تهاجم کشورهای مختلف مانند مغول‌ها، افغان‌ها و سایر اقوام و بیگانگان قرار داشته است و در هر کدام از دوره‌های تاریخی، فرهنگ و اخلاقیات فردی به نسل‌های بعدی منتقل می‌شده اما شکل آن به مرور تغییر یافته است.


توسلی در بخش دیگری از این گفت‌وگو شیوه عملکرد حکومت‌ها در ایران را نیز یکی دیگر از علل رواج دروغگویی در جامعه دانست و گفت: عملکرد حکومت‌ها نیز در گسترش پدیده دروغگویی در جامعه تاثیرگذار است. به طور طبیعی امروز در جامعه سخن‌هایی به زبان می‌آید که هیچ‌گونه ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد.

این متخصص علوم رفتاری افزود: دولت‌ها و علمای یک جامعه نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در این زمینه خواهند داشت و می‌توانند بسیاری امور را به بیراهه یا انحراف سوق دهند و مردم نیز چنانچه پی به دروغگویی و انحراف حاکمان خود ببرند، این رفتار را می‌توانند مانند حاکمان جامعه در رفتار خود نهادینه کنند و دروغ به این‌گونه رایج و توسعه می‌یابد و این رفتار فرمانروایان جامعه است که می‌تواند به سطح افراد آن جامعه نیز تعمیم پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha