شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 160518

اگر چهارشنبه گذشته از خیابان بهشت و مقابل دیوان عدالت اداری می‌گذشتید، حتماً با قیافه‌های ناراحت و نگران و مستاصل پزشکان جوانی مواجه می‌شدید که برای بیان اعتراض خود مقابل دیوان عدالت اداری کشور تجمع کرده بودند. این، البته به‌جز اعتراض‌هایی بود که در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی جریان داشت. اعتراض‌هایی که هم از طرف کسانی‌که می‌گویند می‌توانستند در رشته‌های بهتری قبول شوند بیان می‌شود و هم کسانی‌که اسمشان بین پذیرفته‌شدگان نیست. حالا به‌جز آن اعتراض‌ها، یک تجمع هم شکل گرفته ‌بود. ‌با هرکس که صحبت می‌کردی از اول تا آخر یک مسئله را می‌گفتند. «سهمیه‌ای را که در دفترچه اعلام کرده بودند، چرا کم کردند؟»

اعتراض پس از اعلام نتیجه آزمون دستیاری

سلامت نیوز: اگر چهارشنبه گذشته از خیابان بهشت و مقابل دیوان عدالت اداری می‌گذشتید، حتماً با قیافه‌های ناراحت و نگران و مستاصل پزشکان جوانی مواجه می‌شدید که برای بیان اعتراض خود مقابل دیوان عدالت اداری کشور تجمع کرده بودند. این، البته به‌جز اعتراض‌هایی بود که در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی جریان داشت. اعتراض‌هایی که هم از طرف کسانی‌که می‌گویند می‌توانستند در رشته‌های بهتری قبول شوند بیان می‌شود و هم کسانی‌که اسمشان بین پذیرفته‌شدگان نیست. حالا به‌جز آن اعتراض‌ها، یک تجمع هم شکل گرفته ‌بود. ‌با هرکس که صحبت می‌کردی از اول تا آخر یک مسئله را می‌گفتند. «سهمیه‌ای را که در دفترچه اعلام کرده بودند، چرا کم کردند؟»

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید در ادامه نوشت: به گفته معترضین داستان این آزمون سردراز دارد. در ابتدا از منابع اشتباه می‌گویند که در آزمون از منابعی سؤال آمد که معرفی نشده بود. سپس اعلام می‌کردند که سؤالاتی که بر این اساس است را حذف می‌کنند. بعد اعلام کردند تا ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهند. و بر همین اساس بارها و بارها دفترچه را ویرایش کردند. بر اساس دفترچه نهایی دانشجویان انتخاب رشته کردند اما نیم ساعت مانده به اعلام نتایج مرکز سنجش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام می‌کند که برخی از دانشگاه‌ها زیر بار این ظرفیت‌هانرفته‌اند.یکی از معترضین در گفت‌و گو با سپید می‌گوید: «قبل از اینکه وعده بدهند که ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهند ابتدا باید رایزنی‌هایشان را انجام بدهند.من براساس ظرفیتی که اعلام کرده بودند انتخاب رشته کرده‌ام.اگر می‌دانستم که ظرفیت چه اندازه است بر همان اساس انتخاب می‌کردم.» براساس شمارش داوطلبان از ظرفیت دفترچه انتخاب رشته 2 هزار و 480نفر با سهمیه آزاد پذیرش می‌شد، درحالی‌که مرکز سنجش پزشکی اعلام کرد که تنها 2 هزار و چهار نفر در سهمیه آزاد پذیرش‌شده‌اند. یکی دیگر از معترضین معتقد است: «در سال این آزمون فقط یک‌بار برگزار می‌شود و چرا باید این آزمون در تک‌تک مراحلش دچار مشکل شود.»

یکی از معترضین درباره خواسته‌هایشان از وزارت بهداشت توضیح داد: «اصل حرفمان این است که درباره این آزمون تجدیدنظر کنند.این آزمون از ابتدا مشکلات فراوانی داشت.منابع معرفی نشده و سؤالات غلط تا اینکه یک سری افراد در شهرستان‌هاسؤال داشتند. تفاوت آشکار نمره و رتبه که نسبت به سال گذشته بسیار زیاد بود»

بر اساس اعلام مرکز سنجش پزشکی این آزمون ازنظر سختی سؤالات مانند سال گذشته بود، ولی امسال میزان نمره‌های بالای 400 را بسیار مشاهده کردیم. یکی از دانشجویان می‌گوید: « امسال تفاوت بسیار زیادی میان نمره‌ها و رتبه‌ها وجود داشت.مثلاً کسی که سال گذشته نمره 300 را می‌آورد و رتبه‌اش 200 و خرده‌ای‌می‌شد، امسال رتبه هزار و 200 را کسب کرده است.»

یکی دیگراز داوطلبان گفت:«ببینید من با این مسئله مشکل‌دارم که در دفترچه که ظرفیت‌ها را می‌شمردی 2 هزار و 480 نفر آزاد سهمیه داشت. ولی هنگام اعلام نتایج این رقم به دو هزار نفر رسید.

سال گذشته ظرفیت آزاد هزار هشت‌صد و خرده‌ای بود و با رتبه من پارسال یک داوطلب در شهر‌های اصفهان یا یزد رشتهENT قبول‌شده بود، اما من امسال حتی کرمان هم قبول نشدم درحالی‌که ظرفیت‌ها بالا رفته بود.ما حقمان است بدانیم ظرفیت‌هادقیقاً چقدر است تا براساس آن بتوانیم درست انتخاب رشته کنیم.»

مسئولین دیوان عدالت اداری با دو نفر از معترضین به نمایندگی ازآن‌ها صحبت کردند و رئیس حفاظت اطلاعات دیوان به آن‌ها پاسخ داد و گفت :«این‌یک امر قضایی است و اگر تمامی اسناد به نفع داوطلبان معترض باشد پروسه این آزمون متوقف خواهد شد.» همچنین معترضین با مشورت چندی از وکلا تصمیم به تنظیم دادخواست کردند.

همچنین گروه‌هایی از معترضان به وزارت بهداشت مراجعه کردند و نامه‌هایی را به مقام‌های مربوطه برای درخواست مهلت بیشتر برای ثبت‌نام و درخواست محروم نشدن انصراف دادگان از پذیرش نوشتند که متن این نامه‌ها را آورده‌ایم، و پیگیر ادامه این اعتراضات هستیم.

با سلام و احترام خدمت معاون آموزشی جناب آقای لاریجانی دبیر شورای عالی تخصصی

همان‌طور که مستحضر هستید نتایج اعلام‌شده در چهل و دومین دوره آزمون دستیار تخصصی پزشکی متأثر از تغییر ظرفیت سهمیه‌ها بوده و تفاوت آشکاری با سال گذشته با توجه به سهمیه محروم مشابه دارد، به‌تبع آن قبولی آزاد بسیار دور از انتظار بوده و بسیاری از شرکت‌کنندگان انتظار قبولی در رشته‌های مذکور را نداشته‌اند و در رشته‌های با اولویت دور و بعید پذیرفته‌شده‌اند و رشته‌های شهرهای قبولی نامتناسب با شرایط سکونت و شغلی و خانوادگی آن‌ها می‌باشد،لذا تقاضامندیم در درج اسامی افراد پذیرفته‌شده متقاضی در لیست پذیرش تکمیل ظرفیت اقدامات لازم را مبذول بفرمائید.

ضمناً نامه‌ای به شماره 37467/1 به تاریخ 10/6/94 محتوای درخواست عدم اعمال محرومیت از آزمون سال 1395 جهت انصراف دهندگان از پذیرفته‌شدگان آزمون این دوره حضورتان ارسال گردیده است.پیشاپیش از لطف و توجه جنابعالی کمال تشکر را داریم.

قائم‌مقام محترم دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی

با سلام و احترام

اعلام نتایج دستیاری امسال در تاریخ9/6/94 و شروع ثبت‌نام از تاریخ 14/6/94 و تنها به مدت سه روز در نظر گرفته‌شده است که در هیچ‌یک از ادوار گذشته سابقه نداشته است. با توجه به این‌که هیچ اطلاعیه قبلی در مورد زمان اعلام نتایج و تاریخ ثبت‌نام شروع ثبت‌نام هیچ اطلاعی نداشتیم، اکثر داوطلبان در بیمارستان‌ها و درمانگاه مشغول کار بوده و برای پیدا کردن جایگزین برای عمل کار خود نیازمند فرصت می‌باشیم.همچنین با توجه به فاصله کوتاه اعلام نتایج تا شروع دوره بسیاری داوطلبان دچار مشکل برای اسکان در عمل پذیرفته‌شده و البته مایحتاج خود و انجام کارهای ثبت‌نام می‌باشند، لذا عده کثیری از دستیاران پذیرفته‌شده در امتحان دستیاری سال 94 خواستار افزایش مدت ثبت‌نام و به تأخیر انداختن شروع دوره رزیدنتی تا اول مهر می‌باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha