شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 16052

محققان انگلیسی ادعا می‌كنند: برخلاف پیش بینی برخی از متخصصان، ویروس آنفلوآنزای پرندگان نمی‌تواند انسانها را تهدید كند چون درون بینی انسان آنقدر سرد است كه ویروس این بیماری قادر نیست از این سرما جان سالم به در ببرد.

آزمایشاتی كه طی آن محیط داخل بینی انسان در آزمایشگاه بازآفرینی شد نشان می‌دهد: دمای درون بینی 32 درجه سیلسیوس است و در این دما ویروسهای آنفلوآنزای پرندگان نمی‌توانند فعالیت كرده و گسترش پیدا كنند.

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود كه ویروس این بیماری با گرمای حدود 40 درجه سیلسیوس در محیط‌ها درون شكم پرنده‌ها سازگار است و در این چنین شرایطی می‌تواند تكثیر شود و فعالیت كند. به این ترتیب نسخه فعلی این ویروس برای انسان تهدیدی محسوب نمی‌شود و اگر قرار باشد انسانها را به مشكل و دردسر بیندازد اول باید دچار جهش ژنتیكی شود.

شرح این پژوهش در مجله «پلوس پاتوژنز» منتشر شده است.

محققان در این پژوهش هم چنین دریافته‌اند كه ویروس‌های آنفلوآنزای انسانی نیز تحت تاثیر دماهای سردتر در درون بینی انسان قرار می‌گیرند اما هیچ جای دیگری در بدن چنین ویژگی ندارد.

این تحقیق توجیه می‌كند كه چرا ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان مانند ویروس H5N1 از انتقال حیوان به انسان ناتوان هستند. این یافته كه نتیجه بررسی‌های دقیق محققان دانشگاه ریدینگ در انگلیس است در تشخیص، درمان و كنترل بیماری موثر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha