شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 160529

انتشار تصویر پیکر بی جان کودک سوری موجی از خشم و اعتراض محافل جهانی برضد دولت های عربی حامی تروریست های داعش برانگیخت.

سلامت نیوز: انتشار تصویر پیکر بی جان کودک سوری موجی از خشم و اعتراض محافل جهانی برضد دولت های عربی حامی تروریست های داعش برانگیخت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: برای عبدالله و ریحان کردی و فرزندانشان آیلان و گالیب، سه و شش ساله رؤیای زندگی در کانادا به دور از جنگ و  کشمکش‌ هرگز رنگ واقعیت نگرفت در عوض آنچه واقعیت پیدا کرد موج‌ها و دریای متلاطم بود، دریایی که قایق محقر و شلوغ آنها را بلعید.

 

به گزارش گاردین، انتشار تصویر آیلان سه ساله که پیکر بی‌جانش با امواج دریا به ساحل آمده بود، بار دیگر جدی بودن بحران مهاجران، نحوه پاسخگویی اروپا به این بحران و پیامدهای جنگ‌ها را به دنیا گوشزد کرد.  اما این دردی از دردهای عبدالله کردی پدر آیلان که داغدار همسر و دو فرزندش است، دوا نمی‌کند. او تنها یک آرزوی ساده دارد «فقط یک بار دیگر با بچه‌هایش باشد.» او در تکاپوی تحویل گرفتن پیکر عزیزانش و به خاک سپردنشان در کوبانی است و می‌خواهد عزیزانش در خاک خودشان در مرز ترکیه و سوریه جایی که داعش یک سال است به جان کردها افتاده آرام بگیرند.


عبدالله کردی درباره آن روز سیاه و قایق غرق شده گفت: «موج‌ها بسیار بلند بود. قایق غرق شد. حدود 500 متر مانده به ساحل من تمام تلاشم را کردم که عزیزانم را نجات دهم، اما دستم از دستان همسر 35 ساله و بچه‌هایم جدا شد. من محکم دست همسرم را گرفته بودم اما بچه‌هایم از دستانم سُر خوردند و رفتند.
برخلاف دیگر مهاجران که مستقیم از کشورشان به سمت اروپا رهسپار می‌شوند، خانواده کردی سه سال بود که در ترکیه زندگی می‌کردند و تصمیم گرفته بودند از ترکیه به کانادا جایی که خواهر عبدالله سال‌هاست زندگی می‌کند، بروند. آنها درخواست پناهندگی داده بودند اما دولت کانادا درخواست‌شان را رد کرده بود. تیما کردی، خواهر عبدالله که آرایشگر است و 20 سال است در شهر ونکوور زندگی می‌کند در مصاحبه با رسانه‌های کانادایی، کشورهای غربی را عامل وقوع چنین فجایع انسانی دانست و گفت: «اگر این کشورها شیوه قانونی و ایمنی را برای تردد مهاجران در نظر بگیرند، چنین اتفاق‌هایی نمی‌افتد. درخواست پناهندگی برادرم و خانواده‌اش در ماه ژوئن رد شد، مقامات کانادا علت رد کردن درخواست پناهندگی را ناقص بودن مدارک و نبود اسنادی که وضعیت پناهنده بودن آنها را تأیید کند، اعلام کردند و آنها به قایق‌های مهاجران پناه بردند. من اجاره خانه آنها را در ترکیه می‌پرداختم اما در ترکیه با پناهندگان سوری برخورد بسیار بدی می‌شود.»  


نیلوفر دمیر 29 ساله کسی که عکس آیلان سه ساله را در حالی که با پیراهنی قرمز و شلواری سرمه‌ای، بی‌جان روی ماسه‌های ساحل آرمیده بوده گرفته است، گفت: آرزو می‌کردم هیچ مشکلی در کشورشان نبود تا مجبور نشوند به ترکیه بیایند و این اتفاق برایشان رخ دهد. آرزو می‌کردم چنین صحنه‌ای رخ نمی‌داد و چنین عکسی را نمی‌گرفتم.  انتشار تصاویر آیلان کردی باعث شد وزیران خارجه اتحادیه اروپا دیروز در بروکسل گرد هم آیند و طی نشست فوق العاده ای در مورد بحران مهاجران گفت وگو کنند.


  واکنش مقامات جهان به بحران مهاجران
در حالی که بحران مهاجران و فجایع انسانی که در مرزهای آبی و خاکی اروپا رقم می‌خورد، افکار عمومی جهان را جریحه‌دار کرده و به خشم آورده، آنتونیو گوترس، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد واکنش کشورهای اروپایی به بحران پناهجویان را واکنشی موردی و بدون انسجام خوانده و از کشورهای اروپایی خواسته است، ۲۰۰ هزار پناهجویی را که از جنگ در سوریه، عراق و افغانستان گریخته‌اند، در کشورهایشان بپذیرند.


فدریکا موگرینی،  مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به موج سفر مهاجران به اروپا، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست پس از مرحله جمع‌آوری و تبادل اطلاعات مهاجران، مرحله بازرسی از کشتی‌ها در دریای مدیترانه را آغاز کنند تا باندهای قاچاق انسان شناسایی شوند.


در حالی که دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا گفته است، حداقل باید ۱۰۰ هزار پناهنده بین کشورهای اروپایی تقسیم شود، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که به سوئیس سفر کرده است، از گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس جمهوری فرانسه درباره بحران مهاجران خبر داد و گفت: همه کسانی که نیاز به حمایت دارند مانند سوری‌هایی که از جنگ فرار کرده‌اند، باید مورد حمایت قرار گیرند. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت: آنچه تا کنون انجام شده کافی نبوده است و کشورهایی که نمی‌خواهم از آنها نام ببرم، به تعهدات اخلاقی خود پاسخ نداده‌اند.


احتمالاً یکی از کشورهایی که فرانسوا اولاند از بردن نام آنها امتناع کرد، مجارستان است که مخالف سهیمه‌بندی مهاجران است. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در واکنش به پیشنهاد فرانسه و آلمان اظهار داشت: هر چند نیت مقامات اروپایی صادقانه و از لحاظ اخلاقی شایسته است اما صحبت کردن از سهیمه‌بندی در نظر کسانی که می‌خواهند خود را به اروپا برسانند به معنی کارت دعوت است. نخست وزیر مجارستان گفته است، نمی‌خواهد مسلمانان زیادی وارد کشورش شوند.


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم گفت، بحران کنونی مهاجرت با سیاست اشتباه غرب در منطقه ارتباط دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز با ابراز تأسف شدید از مشاهده تصویر پیکر بی‌جان کودک سه ساله سوری در سواحل «بُدروم» گفت: من همه جهان غرب را در این باره مقصر می‌دانم. واقعیت آن‌است که غرب، مدیترانه را به گورستان تبدیل کرده است. اما نجیب سایروس،‌ میلیاردر مصری که یکی از سهامداران یورونیوز است، پیشنهاد کرده است، جزیره‌ای را در کشورهای یونان یا ایتالیا بخرد و هزاران پناهجوی سوری در حال فرار از جنگ را در آن اسکان دهد.


این واکنش‌ها در حالی است که صدها پناهجو شب را در قطارهایی که در حدود سی کیلومتری شمال غرب بوداپست، پایتخت مجارستان توقف کرده است، می‌گذرانند. در روزهای اخیر پناهجویان به این امید که بتوانند از بوداپست به مرز اتریش بروند، سوار این قطارها شدند، اما پس از آنکه پلیس مجارستان سعی کرد آنها را در اردوگاه پناهجویان در غرب بوداپست پیاده کند، اعتراض و مقاومت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha