شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 160540

بدن هر انسان روزانه حدود یک و نیم لیتر بزاق تولید می کند؛ با این که آب دهان نقش حیاتی در سلامت دارد، مردم اطلاعات زیادی درباره آن ندارند.

سلامت نیوز: بدن هر انسان روزانه حدود یک و نیم لیتر بزاق تولید می کند؛ با این که آب دهان نقش حیاتی در سلامت دارد، مردم اطلاعات زیادی درباره آن ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،  بزاق دهان یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی است که سلامت لثه را حفظ می کند، مانع از خرابی دندان ها می شود، ذرات غذا را می شوید و از پوسیدگی دندان ها و عفونت های دیگر در دهان جلوگیری می کند.

به گزارش سایت «MSN»،ترکیب و حالت بزاق دهان می تواند نشانه آن چیزی باشد که در داخل بدن رخ می دهد.


کمبود بزاق دهان

علت کمبود بزاق می تواند ناشی از عوارض داروی مصرفی باشد. بیش از 300 دارو مانند قرص های ضد احتقان و آنتی هیستامین عوارضی مانند خشکی دهان ایجاد می کند. با افزایش سن و مصرف دارو، خشکی دهان بیشتر می شود. به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید؛ روزی 2بار از خمیردندان حاوی فلوراید برای مسواک زدن استفاده کنید و به طور منظم برای معاینه دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

بزاق دارای برخی از انواع مولکول های (RNA) است

با آزمایش بزاق دهان می توان به اطلاعات زیادی درباره ساختار ژنتیکی و هورمون ها دست یافت، از دیابت گرفته تا سرطان. همچنین با آزمایش بزاق دهان می توان میزان هورمون هایی مانند ملاتونین را مشخص کرد. پزشکان از این طریق می توانند توصیه های بهتری به بیماران درباره میزان خواب، خوردن و کاهش وزن داشته باشند.

ترشح زیاد بزاق

ترشح زیاد بزاق در زنان ممکن است نشانه بارداری آن ها باشد. در دوران بارداری میزان تولید بزاق افزایش می یابد. این امر می تواند به علت تغییر هورمون ها یا به علت حالت تهوع باشد. این حالت هیچ خطری ندارد. با استفاده از آدامس یا آب نبات می توانید راحت تر بزاق اضافه را قورت دهید.

طعم بد زبان

احتمال دارد که از طریق دهان نفس می کشید. از آن جا که بزاق دهان نوعی ضدعفونی کننده طبیعی است، خشکی دهان زمینه مناسبی را برای رشد باکتری و پوسیدگی دندان ایجاد می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد، نفس کشیدن از دهان چه در کودکان چه بزرگسالان می تواند نشانه مشکل خواب مانند آپنه باشد.

مزه ترش یا تلخ

شاید ریفلاکس دارید، این بیماری باعث می شود اسیدمعده به سمت حلق حرکت کند و فرد یک مزه ترش یا تلخ را در دهان خود احساس کند. علاوه بر آن، علایم شایع ریفلاکس سوزش سردل است، تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش وزن یا پرهیز از مصرف غذاهای تند و پرادویه و چرب برای رفع ریفلاکس مفید است.

حالت اسیدی بزاق

دندانپزشکان می توانند از طریق آزمایش بزاق میزان PH آن را ارزیابی کنند. در صورت پایین بودن میزان PH، باکتری ها به راحتی می توانند در هر گوشه دندان تکثیر پیدا کنند. بزاق اسیدی دهان باعث پوسیدگی دندان می شود. مصرف غذاهای غنی از آرژنین مانند گوشت قرمز یا طیور می تواند اسیدیته بزاق را کاهش دهد.

بزاق سفید و غلیظ

اگر دچار عفونت دندان و دهان هستید، قارچی به نام کاندیدا البیکانز می تواند عفونت قارچی در دهان ایجاد کند که برفک نام دارد. اگرچه بروز برفک در بزرگسالان کمتر دیده می شود، اما مبتلایان به دیابت، مستعد برفک دهان هستند زیرا قند موجود در بزاق دهان می تواند به رشد قارچ کمک کند. دندانپزشک می تواند داروهای ضدقارچی مانند دهانشویه را برای از بین بردن عفونت تجویز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha