کمپین چالش اهدا عضو بعد از مرگ مغزی در شبکه‌های مجازی که به درخواست یک بازیگر آغاز و با استقبال مردم مواجه شده، بهانه‌ای شد تا مسئولان بیمارستان مسیح دانشوری که با هجوم مردم برای ثبت‌نام مواجه شده‌‌‌اند، نسبت به استقبال مردم و نقش و اهمیت فرهنگسازی هنرمندان برای این عمل انسان‌دوستانه واکنش‌ نشان دهند.

سلامت نیوز:کمپین چالش اهدا عضو بعد از مرگ مغزی در شبکه‌های مجازی که به درخواست یک بازیگر آغاز و با استقبال مردم مواجه شده، بهانه‌ای شد تا مسئولان بیمارستان مسیح دانشوری که با هجوم مردم برای ثبت‌نام مواجه شده‌‌‌اند، نسبت به استقبال مردم و نقش و اهمیت فرهنگسازی هنرمندان برای این عمل انسان‌دوستانه واکنش‌ نشان دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، هر روز بر جمعیت آشنا شدگان با فرهنگ اهدای عضو افزوده می‌شود که برای اهدای اعضای بدن خود پس از مرگ مغزی اعلام رضایت می‌کنند، تا زندگی را به شهروند دیگری اهدا کنند. هنرمندان و فرهیختگانی هم در میان این افراد هستند که با بهره‌گیری از علاقه و مهر طرفداران خود سعی در معرفی این فرهنگ دارد.

پرستو صالحی بازیگر سینما و تلویزیون در صفحه اینستاگرام خود تصویری از کارت اهدا عضو خود را منتشر کرد و برای هوادارانش نوشت «بیاین همونجوری که برای تسلیت گفتن و کارهای دیگه پیش قدمیم برای زندگی بخشیدن هم پیش قدم باشیم.»او از هوادارانش خواسته بود که به چالش عضویت در پیوند اعضا پیوندند و کارت اهدا اعضا را دریافت کنند و اصلا برایشان مهم نباشد که دیگران چه تصوری درباره کار آنها دارند. او در یک مطلب در اینستاگرام نوشت که «همیشه به خاطر تصورات غلط و قضاوت‌های نادرست دیگران خودسانسوری می‌کنیم» او معتقد است که نباید به خاطر حرف دیگران از کارهایی که دوست داریم انجام دهیم پا پس بکشیم و با این ترفند طرفدارانش را به چالش کشید و نوشت که «دلم می‌خواد بدونم چقد از دوستام تو دنیای مجازی اینکار و انجام دادند؟» او به قول خودش «رفقا و همکاران» خوبش را دعوت کرد تا به این چالش پاسخ دهند و از کارت‌های پیوند اعضای خود عکس بگیرند و در اینستاگرام بگذارند.حالا بعد از اقدام پرستو صالحی، معاون فرهنگی اجتماعی واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید «از روزی که این بازیگر سینما تلاش کرده شخصا طرفدارانش را برای اهدای عضو تشویق کند، سایت بیمارستان مسیح دانشوری از مراجعان پر شده است.»


راه اندازی کمپین چالش کارت اهدا عضو در شبکه‌های مجازی

سهیل عظیمی، معاون فرهنگی اجتماعی واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا گفته که پس از راه اندازی کمپین چالش کارت اهدا عضو از سوی پرستو صالحی در شبکه‌های مجازی، بسیاری از مردم نسبت به ثبت‌نام در سایت اهدا عضو اقدام کردند به طوری که پس از اقدام این بازیگر سینما تعداد ثبت‌نام‌های مردم برای اهدا عضو بسیار بیشتر از تصور واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری بود.وی افزود: امروز در کشور مراجع و پایگاه‌های اینترنتی مختلفی در تهران، مشهد و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای عضویت اهدا کنندگان وجود دارد حتی اخیرا نیز در سایت وزارت بهداشت لینک مجزایی برای ثبت‌نام مردم در نظر گرفته شده است.

البته همه این پایگاه‌ها در یک رتبه هستند و مردم می‌توانند برای ثبت نام به یکی از سایت‌ها مراجعه کنند.او سایت اهدا واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را که مرکز آن در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری است به عنوان یکی از بزرگترین مراکز صدور کارت اهدا عضو معرفی کرد و گفت: افرادی که در سایت http://www.ehda.ir ثبت‌نام کنند می‌توانند در همان لحظه پرینت کارت خود را بگیرند. این برگه پرینت در واقع معادل همان کارتی است که برای آنان مدتی بعد ارسال خواهد شد.

اهدا زندگی به 8 بیمار نیازمند

پرستو صالحی پس از درخواست از هواداران به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه می‌کند و با دو بیمار مرگ مغزی روبرو می‌شود که به گفته خود شبی که مردم را به این چالش دعوت می‌کرد حتی تصورش را نداشت که از نزدیک با مردمی روبرو شود که اعضا خود را به چندین نفر اهدا می‌کنند.صالحی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «یه لوح بهمون دادن جهت قدردانی که مال من نیست مال شماهاست، شماهایی که این چند روزه رفتین تو سایت و ثبت نام کردین برای اهدا عضو و یک نشان که بهم میگه از امروز تا زمان مرگم سفیرم و وظیفه دارم در این راه خدمتگزار مردمم باشم.»‌دکتر عظیمی معاون فرهنگی واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری توجهش را به عدد هشت و عدد(1=8) یک کف دست راستش جلب می‌کند و می‌گوید: هر یک نفر مرگ مغزی با اهدا عضو دقیقا می‌تواند به هشت نفر زندگی ببخشد.

تهران بیشترین داوطلب اهدای عضو در کشور

 در تهران بیمارستان امام خمینی، بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستان بقیه الله،‌ بیمارستان سینا و بیمارستان قلب شهید رجایی انواع پیوندها را انجام می‌دهند اما در شهرستان‌ها عمل‌های پیوند محدود است. عمده پیوندهای کبد کشور در بیمارستان امام خمینی و بیمارستان نمازی شیراز انجام می‌شود. همچنین بیش از 90 درصد پیوندهای قلب و کلیه در تهران انجام می‌شود اما بیمارستان نمازی شیراز در پیوند کبد پیشتاز است و حرف اول را در کشور می‌زند.

ارگان‌هایی که از بیماران مرگ مغزی برداشته می‌شود براساس لیست رمزدار وزارت بهداشت به بیمار نیازمند در شهرستان اهدا می‌شود و تیم پیوند در شهرستان عمل پیوند را انجام ‌می‌دهد. فرآیند اهدا عضو در مراکز پیوند در کشور در دو بخش مجزا صورت می‌گیرد. در مرحله اول فراهم‌آوری اعضا پیوندی که از شناسایی بیماران مرگ مغزی تا رضایت‌گیری و برداشت اعضا صورت می‌گیرد و در مرحله دوم پیوند زدن این اعضا به بیماران نیازمند انجام می‌شود. البته باید فاصله بین تیم‌هایی که این کارها را انجام می‌د‌هند به اندازه‌ای باشد که از فسادهای احتمالی جلوگیری شود. برخی از مراکز پیوند اعضا مانند بیمارستان مسیح دانشوری هم بخش فراهم آوری و هم بخش پیوند دارند. پیوند ریه تنها در بیمارستان مسیح دانشوری انجام می‌شود و همچنین این مرکز یکی از بزرگترین مراکزی است که پیوند قلب در آن روی می‌دهد.

صدور پیوند کارت داوطلبان اهدا عضو

معاون فرهنگی اجتماعی واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری بزرگترین دغدغه این معاونت را اصلاح فرآیند صدور کارت اهداکنندگان دانست و گفت: سایت اهدا تنها مرکزی است که مردم با گذشت یک سال پس از ثبت‌نام می‌توانند «پیوند کارت ملی» را دریافت کنند.

پیوند کارت با همکاری واحد فراهم آوری اعضای پیوند دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی طراحی و تولید شده است و علاوه بر اینکه کارت شناسایی اهدا کنندگان عضو محسوب می‌شود، قابلیت ارائه تمامی خدمات کارت‌های بانکی عضو شتاب را هم دارد.وی در ادامه در مورد این کارت دو منظوره گفت: این کارت با همکاری بانک ملی برای داوطلبان اهدای عضو صادر می‌شود که می‌توانند به واسطه آن کارت از حساب خود پول برداشت کنند اما برای دریافت پیوند کارت فقط باید از سایت اهدا ثبت‌نام کنند.

عظیمی در مورد تاخیر در ارسال کارت‌های اهدا کنندگان گفت: داوطلبان اهدا برای پیگیری آخرین وضعیت کارت خود باید به سایت اهدا مراجعه و آخرین وضعیت پیوند کارت خود را بررسی کنند زیرا ممکن است در زمان ورود اطلاعات کارت یک رقم از کدپستی را اشتباه وارد کرده باشند و اطلاعات شخصی افراد در سایت ناقص باشد اما چنانچه در اطلاعات شخصی نقصی وجود نداشته و وضعیت کارت، طلایی اعلام شده است باید پس از گذشت حدود 8 ماه، کارت اهدا به منزل شخص ارسال شود. در غیر این صورت شاید کارت بانکی به در منزل شخص ارسال شده است اما کسی در منزل حضور نداشته و با توجه به اینکه کارت اهدا یک کارت اعتباری است باید حتما کسی آن را تحویل بگیرد و در غیر این صورت کارت به مجموعه مرجوع می‌شود و در بایگانی می‌ماند و یا شاید منزل فرد تغییر کرده و آدرس جدید را در سامانه اهدا ثبت نکرده است.

665 اهدی عضو از میان چند هزار مرگ مغزی

معاون فرهنگی اجتماعی واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری در مورد آمار اهدا عضو در کشور گفت: سالانه حدود 4 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می‌افتد که از این تعداد حدود 2 تا 4 هزار از لحاظ فناوری‌های پزشکی قابل نگهداری هستند و قابلیت نگهداری در بیمارستان و اهدا به بیماران نیازمند را دارند در حالی که در سال 92 فقط 665 مورد اهدا عضو انجام شد.

وی بالاتر نبودن رقم اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی را ناشی از کمبود تیم‌های فراهم آوری در شهرستان‌ها و ضعف فرهنگ‌سازی در کشور دانست و گفت: متاسفانه علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری مساله فرهنگ در اولویت دستگاه‌ها و مسئولان کشور نیست. همچنین واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری هیچ بودجه مستقلی برای فرهنگ سازی در مورد اهدا عضو در اختیار ندارد و باید برای فرهنگ سازی اهدا عضو از بودجه‌های تهاتری دریافتی از ارگان‌های مختلف به عنوان هدیه استفاده کنیم و نمی‌توان از توان و پتانسیل بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه استفاده کرد زیرا اهدای عضو در ایران باید روال دولتی خود را حفظ کند زیرا اگر بخواهیم از طریق بخش خصوصی و مردمی وارد این کار شویم ممکن است شبهاتی ایجاد کند زیرا اهدا عضو در ایران به شکل 100 درصد بخشش است.

عدم تمایل صدا و سیما برای آگاه سازی مردم

در مورد اهدا عضواگرچه برنامه خندوانه شبکه تلویزیونی نسیم با اجرای رامبد جوان تلاش زیادی برای فعالیت‌های اجتماعی از جمله فرهنگ پیوند اعضا انجام داده و از مردم خواسته برای ثبت نام مراجعه کنند اما معاون فرهنگی اجتماعی واحد اهدا عضو بیمارستان مسیح دانشوری نظر دیگری دارد و با انتقاد از همکاری نکردن سازمان صدا و سیما در مورد فرهنگ سازی اهدا عضو در کشور تاکید می‌کند که به‌‌‌‌رغم تقاضای چندین باره از صدا وسیما برای همکاری با مجموعه اهدای عضو اما متاسفانه این سازمان خواسته فرهنگی ما را اجابت نمی‌کند و تهیه کنندگان صدا و سیما به دنبال این موضوع نمی‌آیند.

وی علت عدم تمایل سازمان صدا و سیما نسبت به همکاری با بیمارستان مسیح دانشوری را مسایل اقتصادی می‌داند و می‌گوید: سازمان صدا و سیما معتقد است که ما باید هزینه‌های ساخت و تولید برنامه فرهنگ سازی اهدا عضو را بپردازیم و تصور می‌کنند که ما نیز می‌توانیم مانند سازمان آتش نشانی بودجه تهیه یک سریال 25 قسمتی پر هزینه را تامین کنیم در حالی که ما به عنوان یک بخش در یک بیمارستان توان مالی چنین هزینه‌هایی را نداریم.

سازمان پست پیام‌آور فرهنگ اهدای عضو در کشور

وی در خصوص امضا تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی کشور برای آموزش و آگاه سازی مردم در امر فرهنگ سازی اهدا عضو تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مردم کشور هنوز با مفهموم مرگ مغزی آشنایی ندارند اخیرا بیمارستان مسیح دانشوری تفاهم‌نامه‌ای با سازمان پست جمهوری اسلامی امضاء کرده است که براساس آن سازمان پست متعهد شد در بازه‌های زمانی محدود همراه تمام محموله‌های پستی به کشور بروشور اهدا عضو هم ارسال کند.عظیمی‌ گفت: بیمارستان مسیح دانشوری تنها مرکز فرهنگ سازی اهدا عضو در کشور است و سایر مراکز پیوند در کشور تنها در بخش پزشکی و علمی فعالیت می‌کنند.:

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha