به گفته عضو كمیته علمی اولین كنگره بین‌المللی اداره راه هوایی و بیهوشی در جراحی‌های سر و گردن، ناتوانی در كنترل تنفس افراد دچار ایست قلبی - تنفسی از مهم‌ترین علل مرگ و میر بیماران به شمار می‌رود.

دكتر افشین جعفر زاده به مناسبت برپایی اولین كنگره بین‌المللی اداره راه هوایی و بیهوشی در جراحی‌های سر و گردن كه 30 اردیبهشت ماه تا اول خرداد در محل پژوهشگاه نیروی تهران برپا می‌شود سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: اولین وظیفه متخصصان بیهوشی به هنگام بیهوش كردن،‌انجام مراقبت‌های ویژه و احیای قلبی - ریوی (بیماران دچار ایست قلبی) و كنترل راه هوایی بوده زیرا در این مواقع ثانیه‌ها هم در بازگشت بیمار به حالت سلامت موثرند.

وی تصریح كرد: در این كنگره متخصصان بیهوشی آخرین تكنیك‌های حمایت‌های تنفسی را به پزشكان به ویژه پزشكان عمومی و دندانپزشكان ارایه می‌دهند.

وی از بیماران دچار سوختگی به عنوان یكی از سخت‌ترین موارد كنترل راه هوایی (مجاری تنفسی) نام برد كه در گذشته با سوراخ كردن (تراكئستومی) به روش جراحی، راه هوایی برای آنان ایجاد می‌شد، اما در شیوه‌های جدید بدون جراحی، سوراخ‌هایی در ناحیه گردن ایجاد می‌شود كه با گذشت زمان زخم‌ها زودتر بهبود یافته و برخلاف روش‌های قبلی اثری از آن باقی نمی‌ماند.

دكتر جعفرزاده، كنترل راه هوایی بیماران را از شیوه‌های ساده تا روش‌هایی كه نیازمند تجهیزات پیشرفته هستند، برشمرد و افزود: در مواردی ابزارهای نوین این رشته در كنار مهارت‌ متخصص بیهوشی نقش مهمی را در بازگرداندن حیات بیمار ایفا می‌كنند، به همین منظور یكی از اهداف برگزاری این كنگره آشنایی متخصصان این رشته و دیگر رشته‌های پزشكی با دستاوردهای جدید اداره راه هوایی و بیهوشی در جراحی‌های سر و گردن است.

وی ادامه داد: آخرین روشهای جدید آشنایی با بی دردی در دندانپزشكی شامل شیوه‌های بی‌دردی است كه منجر به بلوك‌های ناحیه فك و دندان ‌شده و از دیگر مواردی است كه به دلیل اهمیت كنترل تفنس بیمار نیازمند آموزش شیوه‌ای جدید به شمار می‌رود كه قرار است در این كنگره موارد فوق نیز مطرح شود.

دكتر جعفرزاده یكی از اهداف این كنگره را ارایه خدمات مربوط به حمایت‌های تنفسی فوری برای بیماران برشمرد و خاطرنشان كرد: جامعه متخصصان بیهوشی به عنوان ماهرترین پزشكان در كنترل تنفسی بیماران آماده است تا روش‌های ساده تا پیشرفته كنترل راه هوایی را به پزشكان و دیگر متخصصان به شیوه‌ای هماهنگ آموزش دهد تا از میزان مرگ و میر بیماران به علت فقدان حمایت‌های فوری تنفسی كاسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha