یك فوق تخصص بیماریهای كبد و گوارش گفت: هیچ رژیم غذایی برای افراد مبتلا به اسهال حاد وجود ندارد با این حال تغذیه كافی در این مرحله مهم است و در صورت عدم اشتها، فرد باید در این مدت كوتاه از مایعات استفاده كند.

دكتر محسن آخوندی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: بیماریها و عفونتهای گوارشی به ویژه در تابستان همچون اسهال حاد به علل مختلفی ایجاد می‌شوند و در بیشتر افراد خود بخود بهبود می‌یابند و علت آن نیز مشخص نمی‌شود.

وی گفت: اسهال خفیف با مصرف مایعات بیشتر در منزل بهبود می‌یابد و این در حالی است كه مایع مصرفی باید حاوی قند، نمك و آب باشد. همچنین نوشابه، آب میوه رقیق و سوپ هم می‌تواند جایگزین خوبی باشد و در صورت كم آبی شدید، بدن در این مواقع نیاز به سرم درمانی از طریق وریدی دارد.

آخوندی اظهار داشت: افرادی كه به اسهال حاد مبتلا هستند با رژیم غذایی خاصی بهبود نمی‌یابند چرا كه در این مدت تغذیه كافی مهم است؛ به طوری كه در صورت عدم اشتهای كافی افراد باید از آب و مایعات دیگر استفاده كنند، همچنین نشاسته پخته و غلات مانند سیب زمینی، برنج و گندم نیز می‌تواند مصرف شود.

وی تصریح كرد: ممكن است در این مرحله افراد موقتا نسبت به لبنیات حساس شوند كه ممكن است چند روز یا چند هفته طول بكشد كه بهتر است به طور موقت از آن استفاده نشود.

آخوندی خاطرنشان كرد: شستن دستها یكی از راه‌های موثر در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و عفونتهای گوارشی است، دستها باید با آب و صابون بین 15 تا 30 ثانیه شسته شده و به شستن ناخنها، انگشتان و مچ توجه بیشتری شود.

این فوق تخصص بیماریهای كبد و گوارش تاكید كرد: از مصرف شیرخام و غذاهای حاوی شیر غیرپاستوریزه پرهیز و سبزی‌ها و میوه‌ها قبل از مصرف كاملا شسته شوند.

وی اضافه كرد: درجه حرارت یخچال را مساوی یا كمتر از 4/4 درجه و فریزر را روی 8/17 درجه قرار دهند.

این فوق تخصص بیماریهای كبد و گوارش در پایان توصیه كرد: گوشت ماهی و ماكیان خام باید از سایرغذاها جدا نگهداری شوند، كارد و تخته آشپزخانه باید بعد از كار با گوشت شسته شده و تخم مرغ نیز باید تا زمان سفت شدن جوشانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha