حضور پناهندگان کشورهای همسایه در ایران چیز جدیدی نیست. در واقع می‌شود گفت که ایران کشوری پناهنده پذیر است. حضور پناهندگان در هیچ جای دنیا فارغ از بروز چالش نبوده است. همه روزه اخبار زیادی از سراسر دنیا در این باره می‌شنویم. ایران نیز به دلیل حضور خیل عظیمی از مهاجران، با چنین چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند. شاید مهم‌ترین مساله‌ای که همیشه در این خصوص مطرح بوده، بحث تحصیل فرزندان افغانستانی در ایران باشد. در همین راستا، مقام معظم رهبری اردیبهشت ماه امسال فرمودند: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به ‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند». چندی پس از این فرمان، وزارت کشور مهلت پنج روزه‌ای را از دوازدهم تا شانزدهم مرداد ماه جهت ثبت‌نام تحصیلی از فرزندان اتباع افغانستان تعیین کرد.

سلامت نیوز: حضور پناهندگان کشورهای همسایه در ایران چیز جدیدی نیست. در واقع می‌شود گفت که ایران کشوری پناهنده پذیر است. حضور پناهندگان در هیچ جای دنیا فارغ از بروز چالش نبوده است. همه روزه اخبار زیادی از سراسر دنیا در این باره می‌شنویم. ایران نیز به دلیل حضور خیل عظیمی از مهاجران، با چنین چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند. شاید مهم‌ترین مساله‌ای که همیشه در این خصوص مطرح بوده، بحث تحصیل فرزندان افغانستانی در ایران باشد. در همین راستا، مقام معظم رهبری اردیبهشت ماه امسال فرمودند: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به ‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند». چندی پس از این فرمان، وزارت کشور مهلت پنج روزه‌ای را از دوازدهم تا شانزدهم مرداد ماه جهت ثبت‌نام تحصیلی از فرزندان اتباع افغانستان تعیین کرد.


سنگ اندازی‌های بر سر راه کودکان
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار نوشت: در حالی که چند ماهی است که از آن فرصت 5 روزه می‌گذرد، معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای شهر سه شنبه هفته گذشته به پیام رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: « متاسفانه در ایام تابستان که فرصت ثبت‌نام این عزیزان بود، سنگ‌اندازی‌های زیادی انجام شد به صورتی که امروز در شهریور ماه هنوز کودکان افغان نتوانسته‌اند، ثبت‌نام خود را انجام دهند». به گفته آباد نزدیک به 1.5 میلیون نفر تبعه افغان در کشور حضور دارند. این عضو شورای شهر در ادامه افزود: «بر اساس کنوانسیون حقوق کودک ما موظف هستیم؛ آموزش و پرورش و بهداشت رایگان را در اختیار این کودکان قرار دهیم.»


بیش از یک سوم کودک افغانستانی جامانده از تحصیل
شمس الرحمان فروتن، دبیر دوم و نماینده وزارت معارف افغانستان در ایران در این باره به خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار چنین می‌گوید: هرچند ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران سال‌های متمادی میزبان مهاجرین افغان بوده‌اند و مشکلات و چالش‌های ناشی از آن را متحمل شده‌اند که از آن جمله می‌توان به فراهم آوری زمینه تحصیل چند صد هزار کودک افغان اشاره کرد که در حال حاضر تعداد قابل توجهی از این کودکان در مدارس دولتی جمهوری اسلامی ایران مشغول به تحصیل هستند. اما ضمن همه اقدامات انجام شده هنوز یک بخش بزرگ از کودکان افغان شاید بالغ بر یک سوم نتوانسته‌اند به مدارس راه یابند و متاسفانه به دلایل مختلف از نعمت تحصیل محروم شده‌اند. در این اواخر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران ضمن الطاف همیشگی‌شان در بیانی واضح و شفاف اظهار نمودند که نباید کودکان مهاجر افغان در ایران از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها حتی آن‌هایی که فاقد مدرک شناسایی هستند باید در مدارس ثبت‌نام شده و ادامه تحصیل دهند. در جهت تطبیق فرمان مقام معظم رهبری نهاد‌های مربوطه اقداماتی را ترتیب داده‌اند. ازجمله وزارت محترم کشور همراه با وزارت محترم آموزش و پرورش که در هماهنگی با سایر نهاد‌های مربوطه اقدام به برگزاری طرح ثبت‌نام از دانش آموزان افغان فاقد مدرک نمودند و در تهران و بعضی از استان‌ها مراکزی را جهت شناسایی و صدور معرفی نامه مشخص کردند.


درخواست تمدید طرح ثبت‌نام
فروتن در ادامه می‌گوید: طبق آمارهای متعدد ارائه شده توسط مقامات وزارت کشور حداکثر 270000 و حداقل 100000 کودک افغان فاقد مدرک و واجد شرایط تحصیل هستند که در حال حاضر چشم امید به فرمان مقام معظم رهبری دوخته‌اند و با توجه به طرح مذکور منتظر ثبت‌نام و معرفی به مدارس هستند. اما متاسفانه در طرح مذکور فقط پنج روز مدت زمانی جهت شناسایی، معرفی و ثبت‌نام از تاریخ 12/5/1394 الی 16/5/1394 در نظر گرفته شده بود که به هیچ عنوان این مدت زمانی کافی نبوده است. طبق آمارهای ارائه شده توسط وزیر محترم کشور تنها حدود 50000 نفر و طبق آخرین اظهار نظر معاون اداره اتباع استان تهران درحدود 17000 نفر با استفاده از این طرح توانستند ثبت‌نام کنند و به مدارس معرفی شوند. متاسفانه سایر کودکان از طرح مذکور جامانده و همه روزه شکوه کنان از سفارت افغانستان در تهران گرفته تا ادارات اتباع و سایر نهادهای مربوطه سرگردان هستند. وزارت معارف افغانستان از همه مسئولین مربوطه جهت خدمات انجام شده و به خصوص از مقام معظم رهبری که فرمان شمولیت سایر کودکان افغان در مدارس را صادر کردند، کمال تشکر و قدردانی را دارد. این وزارت خانه یک بار دیگر از مسئولین محترم مربوطه خواهشمند است در جهت تحقق کامل فرمان رهبر معظم انقلاب، طرح مذکور را یک هفته دیگر تمدید نمایند تا سایر کودکان جامانده از طرح، ثبت‌نام نموده و به مدارس راه یابند.


هنوز تا روز نخست مهر فرصت باقیست
علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار می‌گوید: ثبت‌نام از کودکان افغانستانی در حوزه انتخابی من _ دلیجان و محلات_ انجام می‌شود. در مورد این مهلت پنج روزه اطلاع رسانی صورت گرفت. ولی هنوز تا روز نخست مهر فرصت برای اعلام یک فرجه جدید به این منظور باقی است. اگر در این رابطه تخلفی انجام شده باشد، حتما پیگیری خواهد شد. البته باید در نظر گرفت که برای دسته‌ای از اتباع افغانستانی کار کردن فرزندان در اولویت قرار دارد. به همین دلیل عده‌ای از خانواده‌ها اقدامی برای ثبت‌نام فرزندان خویش در مدارس به عمل نیاورده‌اند.


نگاه انسانی ایران به مهاجران
رسیدگی به امور مربوط به مهاجران خارجی زیر نظر وزارت کشور انجام می‌شود و به همین منظور سازمانی به نام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی تشکیل شده است. حسین‌علی امیری سخنگوی وزارت کشور در این خصوص به خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار می‌گوید: وزارت کشور مجری سیاست‌های عمومی دولت است. وقتی فرمان به اجرای سیاستی از جانب مقام معظم رهبری داده شود، حتما از سوی وزارت کشور اجرا خواهد شد. نگاه وزارت کشور به افغانستانی‌ها یک نگاه انسانی است. حضور چند دهه اتباع این کشور در ایران، مبین همین واقعیت است. الآن در کشور ما نسل سوم از افغانستانی‌هایی هستند که اصلا کشور افغانستان را ندیده‌اند. با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و نگاه انسانی جمهوری اسلامی ایران به این مسئله باید ثبت‌نام از این افراد صورت بگیرد ولی متولی این امر وزارت آموزش و پرورش است.


یک بار دیگر اظهار بی اطلاعی
مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش در این رابطه به خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار می‌گوید: من از این موضوع اطلاعی ندارم و گمان می‌کردم همه فرزندان اتباع افغانستان در فهرست ثبت‌نام قرار گرفته اند. در حال حاضر نمی‌توانم آمار دقیقی را ارائه دهم و باید پس از بررسی دلایل در این باره حرف بزنم. در همین رابطه احمد دنیامالی روز جمعه از تحصیل 33 هزار و 200 تبعه خارجی در تهران که 32 هزار و 200 نفر آن‌ها را افغانستانی‌ها تشکیل می‌دهند خبر داد. این عضو شورای شهر می‌گوید: «قرار شد تسهیلات بیشتری برای اتباع خارجه در حوزه آموزش و پرورش در نظر گرفته شود که این مسئله در دیداری که اخیرا با معاونان وزیر آموزش و پرورش داشتم، مورد توجه و تاکید قرار گرفت.» صحبت‌های پیاپی از لزوم تحصیل فرزندان افغانستانی در ایران خبر از عدم تحقق این امر به طور تمام و کمال می‌دهد. تحقق آرزوی کودکانی که چیزی جز تحصیل نمی‌خواهند، جدیتی بیشتر می‌طلبد. بیشتر از حد واژگان رد و بدل شده در اخبار. اما این کجا و اظهار بی‌اطلاعی کجا!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha