مصرف هویج خرد شده از لحاظ آزادسازی کاروتنوئیدها مناسبتر است
هویج خرد شده به دلیل آزادسازی بیشتر کاروتنوئیدها، جذب سریع‌تری نسبت به هویج خرد نشده دارد و لذا جهت مصرف مناسب‌تر است.
دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه در گفتگو با ایسنا با اشاره به مطلب فوق گفت: هویج ماده‌ای سرشار از کاروتنوئیدهاست که مهمترین آن بتاکاروتن است. این ماده غذایی در داخل سلول‌های هویج موجود است و برای دسترسی آسان‌تر به بتاکاروتن‌ها می‌توان از هویج پخته و خرد شده، استفاده كرد.
وی درباره خواص هویج گفت: هویج به دلیل دارا بودن کاروتنوئیدهای فراوان که قابلیت تبدیل به ویتامین A را دارند، منبع غنی از این ویتامین بوده و در جلوگیری از سرطان بسیار موثر است. همچنین کاروتنوئیدها سبب تقویت ارتباط بین سلولی شده و علاوه بر کاروتنوئید، دارای مواد قندی، فیبر و اسید فولیک نیز هست.
این متخصص تغذیه درباره نحوه مصرف هویج اظهار كرد: بهتر است هویج در کنار چربی‌هایی از قبیل شیر، پنیر، کره، خامه و روغن به مقدار روزانه 100 تا 200 گرم مصرف شود. همچنین توصیه می‌شود پوست هویج به دلیل تماس مستقیم با خاک و احتمال ایجاد بیماری گرفته شود.
وی در ادامه پیرامون مصرف بیش از حد هویج گفت: مضرات ناشی از مصرف هویج نادر است اما در صورت مصرف بیش از اندازه سبب رسوب مواد رنگی زردرنگ در زیر پوست شده و ایجاد زردی می‌کند که البته این زردی با یرقان متفاوت است.
کیمیاگر در پایان درباره نحوه نگهداری هویج توصیه کرد: بهتر است ساقه سبز هویج تا زمان مصرف جدا نشود و در مکان خنک و مرطوب نگهداری شود. همچنین جهت استفاده طولانی مدت می‌توان هویج را در کیسه سوراخ دار به مدت دو ماه در فریزر نگهداری كرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha