شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 160583

گرگرفتگی یک عارضه غیرطبیعی نیست و نباید نگران باشید.

سلامت نیوز:گرگرفتگی یک عارضه غیرطبیعی نیست و نباید نگران باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، یک نوزاد کوچولو می‌تواند زندگی‌تان را پر از شادی کند، اما پذیرش مسئولیت هم کار راحتی نیست.


احتمالا می‌دانید در دوران بارداری تغییراتی هورمونی در بدن اتفاق می‌افتد که باعث بروز گرگرفتگی می‌شود. البته این مشکل برای خیلی‌ها در ماه‌های اول بارداری بروز می‌کند، اما کم نیستند خانم‌هایی که پس از زایمان هم دچار گرگرفتگی می‌شوند؛ هرچند بشدت دوران بارداری نیست. در چنین شرایطی متخصصان زنان و زایمان معمولا توصیه می‌کنند از ادویه‌ها کمتر استفاده کنید، مدام نوشیدنی‌های خنک طبیعی بویژه آب بنوشید، مصرف قهوه و چای و نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به حداقل برسانید، لباس‌های خنک بپوشید و تعداد دفعات غذا خوردن را بیشتر کنید، ولی در هر وعده حجم کمتری از غذا را بخورید‌. این راهکارها به کم شدن گرگرفتگی طی بارداری کمک می‌کند، ولی گرگرفتگی یک عارضه غیرطبیعی نیست و نباید نگران باشید.

تعریق به دنبال گرگرفتگی

در سه ماهه اول، سه ماهه سوم و بعد از زایمان که خانم‌ها نوسانات شدید هورمونی را تجربه می‌کنند، به دنبال گرگرفتگی میزان تعریق بدن هم به مراتب بیشتر می‌شود، اما از زمانی که ترشح هورمون‌ها به حالت طبیعی برمی‌گردد، می‌توان انتظار داشت مشکل گرگرفتگی و عرق کردن بتدریج رفع شود. این حالت معمولا دو تا سه ماه پس از تولد نوزاد اتفاق می‌افتد که دوره تخمک‌گذاری دوباره شروع می‌شود.

راهکارهای طلایی را بشناسید

هیچ راه‌‌حل جادویی برای از بین بردن تعرق دوران بارداری وجود ندارد، اما به کمک تدابیری می‌توان آن را کاهش داد تا احساس بهتری داشته باشید. به‌عنوان مثال برای میان‌وعده حتما میوه بخورید چون مانع بروز کم‌آبی در بدن و سرگیجه و ضعف ناشی از آن می‌شود. برای این که از میزان کافی آب بدن مطمئن شوید، به رنگ ادرارتان توجه کنید.

در صورتی که رنگ ادرار شما سفید یا زرد کمرنگ است، می‌توانید مطمئن باشید که آب کافی در بدنتان وجود دارد. در عین حال از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید و اگر قصد پیاده‌روی روزانه دارید صبح زود یا بعدازظهر بعد از خنک شدن هوا برای قدم زدن از خانه خارج شوید. اصلا چرا رفتن به استخر و شنا کردن را در برنامه هفتگی‌تان قرار ندهید؟ بد نیست بدانید راه رفتن در آب و شنا کردن به کاهش تورم پاها در دوران بارداری کمک می‌کند.

حتی پوشیدن لباس‌های گشاد و سبک و پوشاندن تختخواب با ملحفه نخی یا ابریشمی در تنظیم درجه حرارت بدن هنگام خواب شبانه نقش بسیار مهمی دارد. در صورتی که تعریق بدن شب‌ها زیاد باشد، می‌توانید روی حوله بخوابید چون حوله عرق اضافی بدنتان را جذب خواهد کرد.

اسپری ممنوع

این احتمال وجود دارد که استفاده مداوم از عطر و اسپری برای جنین‌ مضر باشد پس کمتر از محصولات شیمیایی استفاده کنید و هر بار که احساس گرگرفتگی و تعریق شدید کردید یک دوش آب نیمه‌ سرد بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha