شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 160591

اگر همسرتان به اشتباه فکر می کند شما به او خیانت کرده اید، لازم نیست برای اثبات وفاداری، خودتان را بکشید بلکه کافی است شفاف و روراست باشید هم در مسائل مالی، هم در مسائل دیگری که برای همسرتان مهم است. پنهان کاری و زرنگ بازی، با صمیمیت زن و شوهر در تضاد است.

سلامت نیوز:اگر همسرتان به اشتباه فکر می کند شما به او خیانت کرده اید، لازم نیست برای اثبات وفاداری، خودتان را بکشید بلکه کافی است شفاف و روراست باشید هم در مسائل مالی، هم در مسائل دیگری که برای همسرتان مهم است. پنهان کاری و زرنگ بازی، با صمیمیت زن و شوهر در تضاد است.

به گزارش سلامت نیوز، مهدی صفائیان، کارشناس ارشد روان شناسی در روزنامه خراسان نوشت: داشتن زندگی مشترک بدون تنش و بحث کردن های مداوم و بی نتیجه، برای بعضی از همسران به آرزو تبدیل شده است. من به عنوان یک مشاور خانواده ، هر روز زن و شوهرهایی را در دفترم می بینم که بزرگ ترین مشکلشان ، نداشتن ارتباط مناسب با یکدیگر است. زن و شوهرهایی که با رعایت چند توصیه می توانند به زندگی شان رنگ آرامش بزنند اما آن قدر این کار را نکرده اند و این توصیه ها را غیر عملی فرض کرده اند که راه حلی بهتر از طلاق نیافته اند. تجربه چندین ساله ام را با توصیه هایی که در ادامه این مطلب مطرح خواهد شد، در اختیار تمام زن و شوهرها و حتی دختر و پسرهای دم بخت قرار می دهم تا زندگی مشترک خوب و خوشی را در کنار یکدیگر تجربه کنند. توصیه هایی که شاید بعضی هایشان برایتان تازگی داشته باشد و بعضی هایشان را شنیده باشید اما فراموش نکنید که در هر 2 صورت، دانستن آن ها بدون عمل کردن به آن ها بی نتیجه خواهد بود. بنابراین بعد از خواندن نکته به نکته این مطلب برای عمل کردن به این توصیه ها برنامه ریزی کنید تا آرامش را در زندگی مشترک احساس کنید.


اگر شنیدید فکر کنید نشنیدید!

گاهی همسرمان عصبی است و حرف هایی می زند که خودش هم واقعا به آن حرف ها اعتقادی ندارد؛ اگر آن حرف ها را که همسرمان در زمان عصبانیت گفته است، معیار رفتار خودمان قرار بدهیم وارد بازی قدرت می شویم که کمکی به زندگی مشترک و افزایش صمیمیت ما نخواهد کرد. وقتی می دانید همسرتان حرف خودش را باور ندارد چه دلیلی وجود دارد که بخواهید به او ثابت کنید اشتباه کرده است!

همه مشکلاتتان را به اشتراک نگذارید

همسر شما روانکاو شما نیست و قرار هم نیست که درمانگر شما باشد. در زندگی مشترک قرار است که شما از به اشتراک گذاشتن زندگی خود با او احساس بهتری پیدا کنید. به اشتراک گذاشتن همه مشکلاتتان با او ممکن است برایش آزاردهنده باشد.

جنگ منجر به شکست را شروع نکنید

درباره اختلاف های خودتان می توانید بدون سرزنش، تحقیر و انتقاد با هم گفت و گو کنید اما تلاش برای تغییر دادن همه رفتارهای همسرتان به معنی زندگی مشترک نیست، به معنی یک جنگ منجر به شکست است.

همه نظرات دیگران را جدی نگیرید

این که پدر، مادر، برادران، خواهران، آشنایان و حتی دوستان، همسایه، همکاران درباره شما و همسرتان چه قضاوتی دارند، مهم نیست! مهم این است که از زندگی مشترک با همسرتان لذت ببرید و به توصیه های غیر منطقی دیگران توجه نکنید. البته بعضی توصیه ها خوب هستند و به نوعی برای شما تجربه محسوب می شوند اما هر توصیه ای را بدون فکر کردن درباره آن، قبول نکنید.

اجازه بدهید همسرتان اشتباه کند

معمولا اگر به همسرتان آزادی اشتباه کردن بدهید، محیط زندگی تنش کمتری پیدا می کند اما بهتر است بازخورد و رفتار شما بدون تنش باشد تا همسرتان دوباره آن اشتباهات را تکرار نکند. بازخورد بدون تنش 4 مرحله دارد: 1 – بیان مشاهدات بدون قضاوت کردن درباره آنچه رخ داده است: هرگونه قضاوت درباره درستی یا نادرستی یا خوب و بد بودن رخداد در این مرحله اخلال ایجاد می کند. 2 – بیان احساس: به طور مثال این که بگویید «احساس می کنم تو خیلی بی فکر هستی» بیان احساس نیست و این که «کارت باعث شد من عصبانی بشوم»، بیان احساس است. 3 – بیان خواسته: عملی جایگزین عمل انجام شده را به همسرتان پیشنهاد کنید. 4 – بیان نیاز: نیازی را که پشت احساس و فکرتان است و باعث شده است به تلاش برای تغییر رفتار همسرتان بپردازید، در این مرحله بیان کنید. در نهایت مهم آزادی است نه نتیجه (نتیجه در اینجا اشتباه نکردن همسرتان است). این را هم بدانید که آزادی باعث پایداری رابطه می شود.

به دکمه حساسیت زا دست نزنید

بعد از این که چند ماهی از شروع زندگی مشترک بگذرد، دکمه قرمز همسرمان را پیدا می کنیم و می فهمیم که با کدام دکمه عصبانی، با کدام دکمه بی حوصله و با کدام دکمه ناراحت می شود. استفاده از دکمه های قرمز برای باج گیری، انتقام، تنبیه، سرزنش، حال گیری و... شما را وارد بازی قدرت می کند و همان طور که گفتم بازی قدرت جایی شروع می شود که صمیمیت و در نتیجه شادی تمام می شود.

اشتباهاتتان را بپذیرید

وقتی نکته ای را ساده، شفاف و بدون برانگیختن حساسیت های عاطفی و هیجانی بیان می کنید و همسرتان گوش می کند و نمی فهمد، احتمالا قرار است که نفهمد! شاید هم در حرف شما تناقضی هست و خودتان نفهمیده اید و او فهمیده است. در این مورد گوش دادن به حرف همسرتان، در درک اشتباه خودتان موثر است. اگر هر دو پذیرفته باشید که جدل بی فایده است بعد از اندکی بحث و جدل و مناظره دست از فهماندن مسئله بر می دارید و به جای جنگ کلامی قدرت، دنبال راه حل موثرتری می گردید. استفاده از زبان برای بیان مفاهیم به سوء تفاهم دامن می زند و دخالت احساس و هیجان به طور پنهان و آشکار، ماجرا را پیچیده تر می کند. وقتی درگیر جنگ کلامی می شویم ممکن است به هم فحش ندهیم اما وارد بازی قدرت شده ایم. جایی هم که بازی قدرت شروع می شود، صمیمیت پایان می یابد.

از موضع برابر با هم ارتباط داشته باشید

اگر مایل هستید که فضای غیر منطقی مدیریت مستبدانه و آمرانه در زندگی مشترک شما حاکم شود، از موضع بالا با همسرتان ارتباط داشته باشید و این را هم بدانید که بهترین و ساده ترین حالت برای به تباهی کشیدن زندگی مشترک، همین راهی است که شما انتخاب کرده اید! اگر قرار است در زندگی مشترک هر فردی مسئولیت عمل خودش را بپذیرد، لازم است از موضع برابر با هم ارتباط داشته باشید.

پنهان کاری را فراموش کنید

اگر همسرتان به اشتباه فکر می کند شما به او خیانت کرده اید، لازم نیست برای اثبات وفاداری، خودتان را بکشید بلکه کافی است شفاف و روراست باشید هم در مسائل مالی، هم در مسائل دیگری که برای همسرتان مهم است. پنهان کاری و زرنگ بازی، با صمیمیت زن و شوهر در تضاد است.

قبل از حرف زدن فکر کنید

ممکن است بدون فکر کردن، به همسرتان حرفی بزنید و چهل سال بعد همسرتان به شما بگوید که تو همانی هستی که فلان جمله را گفتی! البته نتیجه گفتن یک حرف اشتباه در این حد، مسئله مهمی نیست، مهم این است که وقتی حرف می زنید، بعد اصرار دارید سر حرف تان باقی بمانید و بازی کودکانه «لجبازی» شروع می شود. شاید خودتان هم ندانید که چه کار می کنید اما آسمان و ریسمان را به هم خواهید بافت و صغری و کبری خواهید چید تا ثابت کنید که درست گفته اید. اگر اول فکر کنید بعد شاید آن حرف را اصلا نزنید و انرژی خود را به هدر ندهید.

گاهی هم آزادی را حس کنید

شاید شما می خواهید قدم بزنید و همسرتان می خواهد تلویزیون تماشا کند. خب شما بروید قدم بزنید و او هم می تواند تلویزیون تماشا کند. چه فاجعه ای رخ خواهد داد؟ ازدواج قدری از آزادی ما را خواهد کاست اما می توانیم در مورد مقدار آزادی که می گیریم و می دهیم با همسرمان مذاکره کنیم و به توافق برسیم. البته آزادی بیش از حد به هیچ وجه توصیه نمی شود و قابل قبول نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha