استاندار آذربایجان غربی و جمعی از اساتید دانشگاه زوریخ سوئیس، در نشستی مشترک به بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای احیای دریاچه ارومیه و همچنین طرح انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه پرداختند.

سلامت نیوز: استاندار آذربایجان غربی و جمعی از اساتید دانشگاه زوریخ سوئیس، در نشستی مشترک به بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای احیای دریاچه ارومیه و همچنین طرح انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، مهندس سعادت در این نشست که در سالن جلسات حوزه استاندار ترتیب یافت، با اشاره به طرح ها و اقدامات در حال انجام برای احیای دریاچه ارومیه ، گفت: خوشبختانه مردم استان در طول یکسالی که از اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه می گذرد، اهمیت موضوع احیای دریاچه را کاملا درک نموده و در راستای اجرای برنامه های احیا، همکاری بسیار خوبی دارند.

وی ادامه داد: در همین خصوص، در هفته دولت امسال، با مشارکت جمعی از باغداران، 1357 هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مجهز به سیستم آبیاری نوین شد که این امر نشانگر رغبت و استقبال کشاورزان از برنامه های احیای دریاچه ارومیه است.

سعادت، انتقال و هدایت آب رودخانه ها به دریاچه ارومیه، کشت گیاه در حاشیه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از بروز طوفان های نمکی، تصفیه فاضلاب شهرهای اطراف و انتقال پساب آن به بدنه اصلی دریاچه، مدیریت بهینه مصرف آب در حوزه کشاورزی، تغییر الگوهای آبیاری از سنتی به مدرن، اصلاح الگوی کشت و ... را از جمله برنامه ها و طرح های در حال اجرا برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

استاندار آذربایجان غربی با اعلام حمایت از طرح های موثر در احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: از دانشمندان، پژوهشگران و محققین داخلی و خارجی که طرح های علمی و عملی موثری برای کمک به احیای دریاچه ارومیه ارائه می دهند، حمایت و دست آنها را به گرمی می فشاریم.

وی همچنین در خصوص طرح انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه اظهار کرد: لازم است مطالعات علمی اولیه در خصوص این طرح انجام بگیرد و در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات، نسبت به برنامه ریزی برای اقدامات عملیاتی کوتاه مدت و میان مدت اقدام شود.

سعادت تاکید کرد: دولت و مردم مصمم به اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه هستند و امیدواریم با این همدلی، بتوانیم از این نقطه بحرانی عبور و شاهد بازگشت دریاچه به شرایط پرآبی خود باشیم.

اساتید و گروه علمی دانشگاه زوریخ نیز در این دیدار، گزارشی از برنامه های خود در زمینه مسائل زیست محیطی، انرژی، آب و بکارگیری فناوری های نوین در کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ارائه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha