با افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوآنزای خوكی به حدود 10 هزار نفر در سراسر جهان، رییس سازمان ملل از مردم خواست برای مقابله با این بیماری آماه و گوش به زنگ باشند.

اعلام آماده باش رییس سازمان ملل در برابر شیوع آنفلوآنزای خوكی


 

 بان كی مون، رییس سازمان ملل با اشاره به ضرورت قرار گرفتن در شرایط آماده باش و خطاب به مجمع سالانه سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: همه گیری‌های قبلی نشان داده است كه شیوع آنفلوآنزا می‌تواند به آرامی آغاز شود اما به تدریج وخیم‌تر می‌شود و به همین خاطر است كه جهان باید گوش به زنگ و مترصد علائم هشدار دهنده باشد.

سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود درباره شیوع این بیماری اعلام كرد: تعداد مبتلایان به بیش از 10 هزار نفر رسید و تاكنون در 40 كشور جهان مشاهده شده است. هم چنین 80 نفر تاكنون جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش، سازمان جهانی بهداشت تاكنون به شدت تلاش كرده كه از اعلام همه گیری كامل آنفلوآنزای خوكی در جهان تا زمان تایید و اطمینان كامل از آمار مبتلایان خودداری كند اما نگرانی از شیوع ویروس بویژه در آسیا و آمریكا رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا، ژاپن تاكنون 193 مورد ابتلا به این عفونت را گزارش كرده است و بیش از 4 هزار مدرسه و كالج و كودكستان تا پایان هفته جاری در این كشور به دستور مقامات و به منظور كاهش روند شیوع بیماری تعطیل شده‌اند.

بان كی مون در مجمع جهانی بهداشت با مدیران برخی از بزرگترین شركت‌های داروسازی در جهان برای تولید واكسن این بیماری مذاكرات و گفت و گوهایی را انجام داده است. حدود 30 شركت تولید كننده واكسن از 19 كشور صنعتی و در حال رشد جهان برای بحث و مذاكره در این زمینه از سوی سازمان جهانی بهداشت برای شركت در این اجلاس دعوت شده‌اند.

در این نشست مقامات روی بهای واكسن و امكان دسترسی به آن در مستعدترین كشورهای فقیر جهان متمركز شده‌اند.

بان خطاب به مجمع جهانی بهداشت تاكید كرد كه همكاری با بخش خصوصی در این زمینه حیاتی است.

وی افزود: یكپارچگی در مواجه با این مورد خاص شیوع بیماری، باید به این معنی باشد كه همه به دارو و واكسن دسترسی داشته باشند. یعنی اینكه نمونه‌های ویروسی و اطلاعات به دست آمده از تحقیقات باید به اشتراك گذاشته شود. در این نشست هم چنین سازمان بهداشت جهانی پیش بینی كرد كه شركت‌های تولید كننده واكسن می‌توانند در ظرف یكسال چهار میلیارد و 900 میلیون دوز از واكسن آنفلوآنزای خوكی تولید كنند. بر اساس بیانیه ارائه شده از سوی شركت‌های داروسازی در این اجلاس، سازمان بهداشت جهانی روی بازده 3/94 میلیون دوز از واكسن در طول یك هفته حساب می‌كند.

مارگارت چان،‌دبیر كل سازمان جهانی بهداشت نیز در این باره اظهار داشت: این یك حداكثر ظرفیت بسیار امیدوار كننده است. چان هم چنین خطاب به روزنامه نگاران حاضر در اجلاس افزود: بیشتر موارد ابتلا به آنفلوآنزای خوكی در ژاپن مربوط به مدارس است و الگوی پیشرفت ویروس در این كشور غیرمعمول نیست.

وی هم چنین از مقامات ژاپنی برای اعمال كنترل‌های لازم در این زمینه قدردانی كرد. بر اساس این گزارش، به زودی تولید واكسن‌هایی برای مقابله با این بیماری در پایتختهای جهان مشاهده خواهد شد.

به گزارش ایسنا در حال حاضر بیشترین اقدامات امنیتی و محافظتی در كشور ژاپن و در شهر آمریكایی نیویورك انجام می‌گیرد كه فعلا مهمترین مرحله شیوع بیماری را می‌گذرانند و بیش از سایر نقاط جهان با این ویروس دست به گریبان هستند.


طبق آمار سازمان جهانی بهداشت به جز 72 نفر مكزیكی كه بر اثر این بیماری تلف شده‌اند، آنفلوآنزای خوكی تاكنون در آمریكا 6 نفر، در كانادا یك نفر و در كاستاریكا نیز یك نفر قربانی گرفته است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha