یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 16071

مشکلات روحی نیز مانند سایر امراض قابل پیشگیری و درمان می باشد.

ارتباط جسم و روح در ارتقای سلامتی
مشکلات روحی نیز مانند سایر امراض قابل پیشگیری و درمان می باشد.
بسیاری از اختلالات روحی با استرس فیزیکی(مثل بیماری)یا استرس عاطفی(مثل از دست دادن دوستان)بروز می کند . زیرا در چنین وضعیت هایی تعادل مواد شیمیایی مغز تغییر می کند. هدف از درمان اختلالات روحی کاهش استرس و ایجاد تعادل دوباره در سطح مواد شیمیایی مغز است.
به طور کلی بهتر است برای درمان اختلالات روانی از کمک متخصصان بهره برید به خصوص زمانی که :
1-    علائم اختلال خود به خود بهتر نشود.
2-    علائم بدتر و حادتر شود.
3-     زمانی که علائم ادامه پیدا کند و تبدیل به یک الگوی رفتاری ثابت شود که به درمان های شخصی پاسخ ندهد.
4-    زمانی که علائم به قدری شدت یابد که زندگی را در ابعاد وسیع تحت تاثیر قرار دهد و با درمان شخصی و کمک دوستان هم التیام نیابد.
5-    زمانی که تفکر خودکشی و یا خود آزاری شکل گیرد.

ارتباط جسم و روح
علم پزشکی درصدد کشف ارتباط عمیق بین سلامت جسم و روح و عملکرد مغز می باشد. محققان اخیرا کشف کرده اند که یکی از عملکرد های مغز تولید موادی است که به ارتقا سلامتی کمک می کند. مغز قادر به تولید آندروفین(مسکن طبیعی)، گاماگلوبین برای ارتقا سیستم ایمنی، اینتروفن برای مبارزه با عفونتها، ویروس ها و حتی سرطان می باشد. مغز می تواند این مواد و بسیاری از ترکیبات دیگر را ترکیب کرده و لیست بزرگی از داروهای مورد نیاز بدن را به طور خودکار و در پاسخ به نیاز بدن تولید کند.
موادی که مغز تولید می کند تا حدودی به نوع تفکر ، احساس و امیدواری ما بستگی دارد.
اگر نگرش شما نسبت به یک بیماری یا زندگی به طور کلی ، منفی باشد و هیچ امیدی به بهبود نداشته باشید، مغز مواد لازم برای ترمیم و بهبود بیماری را تولید نمی کند. به عبارت دیگر اگر نگرش و امیدواری شما جنبه مثبت داشته باشد ، بنابراین مغز نیز در هماهنگی با این نوع تفکر ، شروع به تولید مواد لازم برای کسب التیام می کند.
سلامت فیزیکی بدن نیز تاثیر به سزایی در توانایی مغزی برای تولید موادی دارد که به بهبود روحیه کمک می کند. بیماری و آسیبی که باعث ایجاد تنش و فشارطولانی مدت می شود، منجر به برهم خوردن تعادل مواد شیمیایی مغز می شود. این عدم تعادل نیز به نوبه خود منجر به بروز افسردگی و سایر اختلالات روحی می شود.
تفکر مثبت
افراد دارای نگرش مثبت عموما از زندگی بیشتر لذت می برند و اغلب سالمتر از سایر افراد هستند.خوش بینی منبع التیام است. خوش بینی منجر می شود که فرد بهتر بتواند به درد و رنج فائق آید و درمان وی نیز نتیجه بخش خواهد بود. برای مثال دوران نقاهت بیماران قلبی که خوش بین تر هستند، سریعتر از افرادی است که کمتر احساس امیدواری دارند.
بدن شما به نوع تفکر، احساس ، عاطفه و عمل شما پاسخ می دهد. علاوه بر حفظ رژیم غذایی مناسب کنترل استرس و ورزش می توان سه استراتژی زیر را نیز دنبال کنید تا سلامت جسم و روح را با کیفیت بیشتر تجربه کنید.
الف- امیدواری مثبت نسبت به سلامت و التیام ایجاد کنید: انتظار و امیدواری روحی تاثیر به سزایی در پیروزی درمان های دارویی دارد. تاثیر هر نوع درمان دارویی بستگی به انتظار شما از میزان عملکرد آن دارد. داروهای تلقینی این ادعا را ثابت کرده است. داروهای تلقینی دسته ای از داروها هستند که هیچ فایده دارویی نداشته ولی مصرف آنها در بیماران ایجاد امیدواری می کند.بسیاری از بیمارانی که این نوع داروها را مصرف می کنند- علی رقم عدم دریافت داروی واقعی - بعد از مدتی رهایی خود را از درد اعلام می کنند. تغییر نگرش از حالت منفی به مثبت سلامت فیزیکی را ارتقا خواهد داد. و اما نحوه تغییر نگرش:
1-    از بیان صحبت های منفی اجتناب کنید. شروع به ابراز عباراتی کنید که بیشتر خاصیت مثبت و امیدوارکننده دارد.
2-    سعی کنید عباراتی مثبت و قوی در تایید میزان قدرت و سلامت خود ابراز کنید.مثلا " من جسم قوی دارم" یا " مفاصل من قوی و انعطاف پذیر است".
3-    سلامتی و التیام را تصور و مجسم کنید.تصور روحی می تواند تصدیقات مثبت را حمایت کند.
4-    احساس گناه نکنید. داشتن احساس گناه نسبت به مشکلات هیچ فایده ای ندارد. سعی کنید در همه حال به نحو صحیح عمل کنید.

ب- برقراری ارتباط با دوستان ، فامیل و سایر افراد: احساسات مثبت سلامتی را ارتقا می بخشد. خوشبختانه هر آنچه به شما احساس خوبی می دهد برای سلامت مفید خواهد بود. مثلا :
1-    خنده: ضرب المثل معروف" خنده بر هر درد بی درمان دواست" چندان نیز اغراق آمیز نیست. خنده قدرت خلاقیت، کاهش درد و سرعت التیام را افزایش می دهد.
2-    دوستان خود را حفظ کنید:حفظ دوستی برای سلامت حیاتی است. ارتباط اجتماعی قوی سرعت بهبود دردها و بیماری ها را افزایش می دهد.
3-    دواطلبانه عمل کنید:افراد داوطلب طول عمر بیشتر ، خواهند داشت و از زندگی بیشتر لذت می برند.
4-    از گیاهان و حیوانات خانگی نگهداری کنید: این دو بهانه خوبی برای دنبال کردن  درمان هستند. زیرا در انسان ایجاد تعلق خاطر و حس مفید بودن می کنند.

ج- از نیروی برتر مدد طلبید: اگر اعتقاد به قدرت برتر و بالاتر دارید از او طلب سلامتی کنید. ایمان، دعا و اعتقادات روحی سهم به سزایی در التیام دردها دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha