دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 16082

در ترکیب با استاتین ، نیاسین می تواند به طور باور نکردنی در کاهش احتمال ابتلا به حملات قلبی موثر باشد.

دوست دارم راضی را با شما در میان گذارم. حقیقتی که کمتر مورد توجه می گیرد اما به طور موثری می تواند شما و اطرافیانتان را از شر حملات قلبی مصون دارد. این راز نیاسین یا ویتامین B می باشد. هنگامی که نیاسین به طور همزمان با استاتین مصرف می شود ، ترکیب حاصل می تواند احتمال ابتلا به حملات قلبی را تا 90% کاهش دهد.لازم است بدانید که  تحقیقات پزشکی راجع به این روش درمان موضعی حمایتی دارد. با این حال تعداد اندکی از مردم از این روش درمانی موثر آگاهی دارند. بهتر است بدانید که از جمله مزایای این نوع درمان عبارتند از:
1-    کاهش تری گلیسیرید خون و افزایش کلسترول خوب HDL
2-     کاهش ترکیبات آسیب رسان خون مثل لیپوپروتئین ها که در مقابل فواید ورزش، رژیم و استاتین مقاومت می کنند.

نکته قابل توجه این است که افراد روزانه به طور طبیعی ویتامین مورد نیاز را از طریق غذا کسب نمی کنند. مقدار مصرف ایده آل نیاسین برای زنان روزانه 14 mg  و برای مردان 16mg می باشد. اما برای این که فایده ایده آل آن یعنی پیشگیری از حملات قلبی حاصل شود لازم است میزان مصرف به 500 تا 2000 میلی گرم در روز برسد. اما با دریافت این مقدار ویتامین ممکن است عوارض جانبی نظیر برافروختگی(قرمزی، گرمی و خارش پوست) مشاهده شود . اگرچه این عارضه تنها یک ساعت طول می کشد اما برای اغلب بیماران ناخوشایند است و به همین دلیل پزشک در مورد تجویز آن تردید دارد. در حالیکه عوارض جانبی این دارو با مصرف همزمان آسپرین، آنتی هیستامین و یا در ترکیب با وعده های غذایی کاهش می یابد. در حقیقت برافروختگی علامت مثبتی از اتساع رگ ها است که در نتیجه مصرف دارو می باشد و تحقیقات نشان می دهد که بیمارانی که این عارضه را تجربه می کنند افرادی هستند که افزایش HDL و کاهش تری گلیسیرید خونشان بیشتر از بیمارانی است که این عارضه را تجربه نمی کنند. با این حال بهتر است قبل از مصرف نیاسین نکات زیر را در نظر بگیرید.
1-    مطمئن شوید که به این دارو نیاز دارید. به طور عمومی افرادی که اخیرا مصرف استاتین را شروع کرده اند اما تری گلیسیرید خونشان هنوز بالای 150  و HDL خونشان زیر 45 می باشد ، بهتر است این دارو رانیز مصرف کنند.دو فرم از این دارو برای تجویز وجود دارد که عبارتند از نیاسپانNiaspon و نیاکورNiacor که فرم اول بیشتر تجویز می شود.
2-    نیاسین به تنهایی مثمر ثمر نیست بلکه به طور همزمان با تجویز استاتین می تواند نقش مفید خود را ارائه کند. بنابر این به تنهایی تجویز نمی شود. شاید هم در آینده ای نه چندان دور دارویی که هر دو ترکیب را داشته باشد تولید شود.
3-    اگر مبتلا به دیابت هستید یا مشکوک به آن قبل از مصرف نیاسین با پزشک مشورت کنید. زیرا نیاسین سطح قند خون را افزایش می دهد . البته این تاثیر جزئی است و در مقایسه با تاثیر به سزای آن در پیشگیری از حملات قلبی قابل چشم پوشی می باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha