با سپری شدن بیش از یك‌سال از آغاز طرح تحول سلامت این روزها حال و روز بیمارستان‌ها اصلاً خوب نیست و بیمارستان‌های دولتی و حتی بیمارستان‌های خصوصی با بدهی میلیاردی بیمه‌های پایه و تكمیلی می‌روند تا به وادی ورشكستگی پا بگذارند. این مسئله موجب شده است رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از وی كمك بخواهند.

رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی دست به دامان رئیس‌جمهور شدند

سلامت نیوز: با سپری شدن بیش از یك‌سال از آغاز طرح تحول سلامت این روزها حال و روز بیمارستان‌ها اصلاً خوب نیست و بیمارستان‌های دولتی و حتی بیمارستان‌های خصوصی با بدهی میلیاردی بیمه‌های پایه و تكمیلی می‌روند تا به وادی ورشكستگی پا بگذارند. این مسئله موجب شده است رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از وی كمك بخواهند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه نوشت: آغاز طرح تحول سلامت با تحول چندانی همراه نبود. بنا بود تا یك قاعده و قانون قدیمی كه قبلاً نوشته شده بود اما به درستی اجرا نمی‌شد این بار اجرایی شود. ماجرا بر سر پرداخت 10درصد فرانشیز بستری بود. اجرای این قانون رضایتمندی مردم را به همراه داشت به همین خاطر هم با افزایش 9 تا 12 درصدی مراجعات مردم به 570 بیمارستان دولتی مواجه شدیم.

گام سوم در پاییز 93 تصویب و ابلاغ شد كه با افزایش 120 تا 300 درصدی تعرفه‌ها و تحت عنوان اصلاح كتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه‌های درمانی اتفاق افتاد. در نگاه نخست ابلاغ و اجرای این كتاب پایانی بر مطالبات چندین ساله برخی پزشكان و كادر درمان برای واقعی شدن تعرفه‌ها بود اما رفته رفته با اجرای تعرفه‌های جدید مشكلات تازه‌ای عیان شد.
 
وقتی دخل و خرج سلامت جور نیست
اصلی ترین مشكل، ماجرای همیشگی اعتبار بود؛‌اعتباراتی كه در دست بیمه‌هاست و از زمان شكل‌گیری وزارت رفاه و جدا شدن ارائه دهنده خدمات بهداشت و درمان از خریدار خدمت، گریبانگیر نظام سلامت بوده است. گواه این چالش هم بدهی‌های چند ماهه میلیاردی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و مراكز درمانی است. حالا اما بیمه‌ها برای این بدهی‌های میلیاردی بهانه‌های جدی‌تری دارند. آنها معتقدند افزایش 120 تا 300 درصدی مزد درمان دیگر آهی در بساط‌شان نگذاشته و گام سوم طرح تحول بیشتر از آنكه به نفع مردم باشد به جیب پزشكان و كادر درمان خدمت كرده است.

با وجود این، ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت می‌گوید: تعرفه‌های پیشنهادی ما با وفاق جمعی تصویب شده و مرحله سوم طرح تحول سلامت با همراهی و كمك وزیر رفاه، بزرگان جامعه پزشكی و رؤسای سازمان‌های بیمه‌گر آغاز شد اما حالا كه به مراحل سخت كار رسیده، گفته می‌شود وزارت بهداشت تعرفه‌ها را افزایش داده و هزینه‌ها افزایش یافته است.

پاپس كشیدن بیمه‌ها از انجام تعهدات‌شان در كنار افزایش قیمت خدمات در طرح تحول موجب شده بیمارستان‌ها در معرض ورشكستگی قرار بگیرند زیرا به‌‌رغم آنكه در بودجه سال 94 با رشد 120 درصدی درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت با افزایش تعرفه‌ها مواجه هستیم اما رشد بودجه بیمه‌ها در سال جاری حدود 13درصد بوده و دخل و خرج آنها با هم نمی‌خواند. این مسئله موجب شده به گفته وزیر بهداشت بیمه‌ها چیزی حدود 5 میلیارد تومان به این وزارتخانه بدهكار باشند؛‌بدهی بزرگی كه موجب گلایه سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی از كارشكنی بیمه‌هایی شده كه به باور وی پاشنه آشیل ادامه طرح تحول سلامتند.
 
نامه‌ای به رئیس‌جمهور
قائم‌مقام وزیر بهداشت درباره عملكرد بیمه‌ها و تأثیر آن بر موفقیت طرح تحول سلامت كه می‌تواند پاشنه آشیل طرح تحول نظام سلامت باشد، اشاره می‌كند و می‌گوید: واقعیت این است كه عملكرد پرداختی بیمه‌ها در میزان برون‌داد بیمارستان‌ها اثر مستقیم دارد.

وی با بیان اینكه هنوز اكثر اسناد مربوط به خرداد، تیر، مرداد و شهریور رسیدگی نشده‌ و بنابراین وارد محاسبات ما نشده‌اند، می‌افزاید: از چهار بیمه‌گر اصلی از سال 93 و 94 مجموعاً 3 هزاو 766 میلیارد و 900 میلیون تومان طلبكاریم.


حریرچی ضمن اشاره به مشكلات متعدد بیمارستان‌ها در تأمین منابع مالی می‌افزاید: رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی اوایل مرداد از شدت فشاری كه به آنها وارد ‌شد، مستقیماً نامه‌ای خطاب به جناب رئیس‌جمهور نوشتند و گفتند نمی‌توانیم این وضعیت را ادامه دهیم. در همین راستا از سوی ریاست محترم جمهور، هیئتی به ریاست دكتر نجفی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور ایجاد و بنا شد با تشكیل كمیته‌ای، تدابیر مهمی انجام شود.
 
سنگ‌اندازی بیمه‌های تكمیلی
احتضار بیمارستان‌ها اما تنها به بیمارستان‌های دولتی محدود نمی‌شود و این روزها حال و روز بیمارستان‌های خصوصی هم اصلاً خوب نیست. یكی از دلایل این ماجرا هم بالا رفتن كیفیت ارائه خدمات در بیمارستان‌های دولتی و افزایش اقبال مردم به این بیمارستان‌ها برای دریافت خدمات درمانی است اما ظاهراً یكی از دلایل دیگر ورشكستگی بیمارستان‌های خصوصی از جنس همان عاملی است كه بیمارستان‌های دولتی را هم با مشكل مواجه كرده است.

افزایش تعرفه‌های درمان موجب شده بیمه‌های تكمیلی به عنوان اصلی‌ترین همراه و همكار بخش خصوصی زیر بار تعرفه‌های تازه نروند. نتیجه ماجرا این می‌شود كه بیماران بخش خصوصی باید از جیب خود ما‌به‌التفاوت هزینه‌ها را بپردازند یا عطای درمان بخش خصوصی را به لقای قبض‌های ترسناك بیمارستانی بخشیده و از خیر درمان در این بخش بگذرند. چالش دیگر این بخش همكاری نكردن بیمه‌های تكمیلی است. برخی كارشناسان معتقدند ضعف‌ بیمه‌های پایه، نقش بیمه‌های تكمیلی را پررنگ كرده است. برخی دیگر نیز معتقدند بیمه‌های تكمیلی خودشان یكی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد ناكارآمدی بیمه‌های پایه هستند.

دكتر مسعود‌پزشكیان، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مخالفان بیمه‌های تكمیلی است و آن را نوعی زیر‌میزی می‌داند كه موجب شده عدالت در سلامت مخدوش شود.

به گفته نعیمی، رئیس انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی پرداخت‌ها در این بیمارستان‌ها بر اساس كتاب جدید است ولی همین تعرفه‌ها، لطماتی را به بخش خصوصی وارد كرده است. بنابه تأكید وی شركت‌های بیمه از این دستور وزارتخانه تمكین نمی‌كنند. تازه موقع پرداخت، از بیمارستان‌ها تخفیف می‌خواهند. این در حالی است كه همانطور كه دستورات وزارت بهداشت برای بیمارستان‌های خصوصی الزام‌آور است، باید برای بیمه‌ها هم الزامی باشد. نعیمی تأكید می‌كند: اگر بیمه‌ها به همین تعرفه‌های موجود تمكین كنند، بخش بزرگی از مشكلات بخش خصوصی ارائه خدمات درمان حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha