دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 16099

محققان می گویند آزمایش سی تی اسكن برای تشخیص سرطان ریه ممكن است خطرات پنهانی را به همراه داشته باشد.

موسسه ملی بهداشت مطالعه گسترده ای را در مورد اینكه آیا استفاده از سی تی اسكن برای تشخیص بیماری در افراد می تواند زندگی آنها را نجات دهد به عمل آورده است.

جنیفر كراس ول كه رهبری تیم این بررسی را بر عهده داشت اعلام كرد، احتمال ترس و اضطراب غیر ضروری ناشی از نتایج آزمایش 21 درصد در افرادی كه آزمایش سی تی اسكن بر روی آنها انجام می شود، بیشتر است در حالی كه این نتایج در ابتدای امر مشكوك بوده و قطعی نیستند.

براساس گزارش كراس ول مطالعه انجام شده توسط انجمن ملی سرطان بر روی50 هزار بیمار نشان می دهد عوارض ناشی از آزمایش سی تی اسكن می تواند بیش از اضطراب و وحشت باشد.

كراسول گفت: یافته های مشكوك می تواند منجر به آزمایش های بعدی مانند بافت برداری یا حتی جراحی هایی شود كه در آن پزشكان برای دسترسی یافتن به ریه ها، قفسه سینه بیمار را باز می كنند.

برخی پزشكان به امید تشخیص تومورهای سرطانی و درمان به موقع آنها در مراحل اولیه بیماری انجام این آزمایش را به بیماران توصیه می كنند.

این بررسی نشان داد از میان 1600 بیمار سیگاری و افرادی كه سیگار خود را ترك كرده اند و آزمایش سی تی اسكن بر روی آنها انجام گرفته است فقط 40 مورد واقعا مبتلا به سرطان بودند اما هشت تن از آنها در حالی تحت عمل جراحی قرار گرفتند كه به سرطان مبتلا نبودند.

دكتر پیتر باخ، متخصص ریه در مركز سرطان نیویورك گفت: در آزمایش سی تی اسكن افراد در معرض اشعه قرار می گیرند كه خطر سرطان را ا فزایش می دهد.

سرطان ریه بیش از هر تومور دیگری جان شمار بیشتری از بیماران مبتلا را می گیرد.
انجمن سرطان آمریكا شمار افراد مبتلا را 215 هزار مورد در سال و تلفات ناشی از آن را 162 هزار نفر اعلام كرد، این درحالی است كه نتایج آزمایش همیشه روشن و یا به آسانی قابل تفسیر نیست و به هشدارها و اضطراب های نادرست منجر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha