یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 161

خودارضائی یك رفتار خود تحریكی است كه به منظور كسب لذت صورت می‌پذیرد. كودكان ممكن است خود را با دست یا شئی دیگری مالش دهند.

خودارضایی در كودكان پیش دبستانی!

 آنها هنگام انجام این عمل معمولاً مشغول، برافروخته و مبهوت به نظر می‌رسند. ممكن است یك كودك این عمل را چندین بار در روز یا فقط یك بار در هفته انجام دهد. خودارضایی به طور شایع زمانی رخ می‌دهد كه كودك خواب‌آلود، خسته و تحت فشار است یا مشغول دیدن تلویزیون می‌باشد.

علل:

بروز خودارضایی به صورت گهگاه رفتاری طبیعی در بسیاری از نوپایان و كودكان پیش‌دبستانی است. قریب به یك سوم كودكان در این محدوده سنی وقتی مشغول كاوش درباره اندام خویش هستند پدیده خودارضایی را كشف می‌كنند و اغلب این عمل را ادامه می‌دهند چون احساس خوبی نسبت به آن پیدا می‌كنند. برخی از كودكان به كرات خود را ارضا می‌كنند چرا كه از چیزی ناراحت هستند، مثل وقتی كه پستانك از آنها گرفته شده است. برخی دیگر در واكنش به تنبیه یا فشار برای متوقف كردن كامل خودارضایی، آن را ادامه می‌دهند. خودارضایی هیچ دلیل پزشكی مشخصی ندارد. تحریك نواحی تناسلی (مثلاً در اثر عفونت) منجر به درد یا خارش میشود، نه خودارضایی.


سیرقابل انتظار:

وقتی كودك شما به پدیده خودارضایی پی می‌برد، به ندرت آن را به صورت كامل كنار می‌گذارد و ممكن است هر زمان ناراحتی یا منازعه‌ای در منزل رخ دهد به آن روی آورد. تا سن 5 یا 6 سالگی،‌اكثر كودكان برخی ملاحظات را درنظر می‌گیرند و ممكن است فقط در خلوت خود به آن اقدام نمایند. در زمان بلوغ در پاسخ به جهش ناگهانی هورمون‌ها و سائق‌های جنسی خودارضایی به شكل پدیده‌ای عمومی در می‌آید.


سوءتعبیرهای رایج:

خودارضائی به هیچ نوع آسیب یا صدمه جسمی منجر نمی‌گردد. این پدیده غیرطبیعی یا شدید محسوب نمی‌شود مگر آنكه به شكل ارادی و پس از 5 یا 6 سالگی در ملاء عام انجام شود. به خاطر داشته باشید خودارضایی بدین معنی نیست كه كودك شما انحراف جنسی دارد، بی‌مبالات است یا میل جنسی در او بیش از حد افزایش یافته است. فقط در مواردی كه بزرگسالان در پاسخ به خودارضایی یك كودك واكنش شدید نشان دهند و آن را پدیده‌ای كثیف یا پلید معرفی نمایند، ممكن است كودك از نظر هیجانی لطمه ببیند و مثلاً دچار احساس گناه شود.

نكاتی را درباره خودارضایی كودكان مرور كنیم:

1- اهداف و نگرش واقعی داشته باشید، خاتمه بخشیدن به خودارضایی غیرممكن است. این واقعیت را بپذیرید كه كودك شما این عمل را فرا گرفته است.

2- خودارضایی را در هنگام چرت زدن و خوابیدن نادیده بگیرید. در چنین زمان‌هایی كودك خود را تنها بگذارید. كودك را از دمر خوابیدن منع نكنید و اگر دستانش میان پاهایش است او او پرس و جو نكنید.

3- در سایر وضعیت‌ها توجه كودك خود را به امر دیگری منعطف سازید یا در مورد او انضباط مقرر را انجام دهید.

ابتدا سعی كنید حواس او را به یك وسیله بازی یا فعالیت دیگر معطوف نمایید.

4- این روش را با پرستار یا مربی مهد كودكتان در میان بگذارید. از مراقب یا مربی كودكتان بخواهید مانند شما ابتدا سعی كنند حواس كودك را پرت نمایند. اگر این مسئله كارساز نبود، آنها باید با گفتن توصیه‌هایی مانند تو باید الان به ما ملحق شوی،‌توجه او را به خودشان جلب نمایند. خودارضایی در مهد فقط در زمان خواب قابل چشم‌پوشی می‌باشد.

5- تماس فیزیكی خود را با كودكان افزایش دهید. برخی كودكان وقتی در طول روز بیشتر در آغوش گرفته میشوند و مورد نوازش قرار می‌گیرند كمتر دست به خودارضایی می‌زنند. سعی كنید مطمئن شوید كودكتان حداقل یك ساعت از زمان اختصاصی برای بودن با شما و دریافت عواطف به شكل تماس جسمی برخوردار می‌باشد.

6- اشتباهات شایع. شایع‌ترین اشتباهی كه والدین انجام می‌دهند سعی در خاتمه بخشیدن كامل به خودارضایی است. این امر منجر به جنگ قدرتی می‌گردد كه در نهایت والدین بازنده آن خواهند بود. كودكان نباید به خاطر خودارضایی كتك بخورند، سخنرانی بشنوند یا مورد عتاب قرار بگیرند. خودارضایی را با صفاتی مانند بد، كثیف، شیطانی یا گناه‌آلود ملقب نفرمایید. دستان كودك را نبندید، هیچ نوع بند و بستی به كار نبرید. تمام این روش‌ها تنها به مقاومت كودك و احتمالاً به مهار جنسی او در آینده منجر خواهد گشت.

تهیه شده توسط: انجمن روانپزشکی کودک ونوجوان ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha