وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت : مصرف سیگار در کشور هر روز 150 تا 180 نفر قربانی می گیرد که این تعداد معادل تلفات انسانی سقوط یک هواپیماست.

دکتر کامران باقری لنکرانی امروز در سخنرانی خود در مراسم روز جهانی بدون دخانیات در وزارت بهداشت ، افزود : بسیاری از سیگاری ها نمی دانند که نیمی از آنها در نهایت به علت عوارض سیگار فوت می کنند.
 
وی با بیان اینکه سیگاری هایی که کشیدن سیگار را قبل از 30 سالگی آغاز کرده اند ، 20 سال کمتر از دیگران عمر می کنند گفت : از نظر اقتصادی هم هر سال بیش از 3 برابر سود حاصل از فروش دخانیات در کشور ، برای درمان بیماری های ناشی از عوارض سیگارهزینه می شود که با همه این درمان ها بازهم برخی از آنان نیز جان می بازند .

دکتر لنکرانی مهمترین چالش پیش روی کنترل مصرف سیگار و قلیان را در کشور ، مشکلات فرهنگی دانست و گفت : تا زمانی که مبارزه با دخانیات در بین مردم ما به یک فرهنگ و نگرش اجتماعی تبدیل نشود ، دیگر اقدامات در پیشگیری و کنترل مصرف دخانیات کم اثر است .

وی این روش را که برخی برای ترک سیگار به قلیان پناه می آورند ، رفتاری خطرناک نامید و گفت : عوارض تنفسی دود قلیان 100 برابر دود سیگار است و مصرف ان اطرافیان را نیز بیشتر آزار می دهد .

وزیر بهداشت با بیان اینکه صدور مجوز راه اندازی کارخانه تولید سیگار در کشورهای توسعه یافته و غربی ممنوع شده است ، گرایش تولید کنندگان سیگار در کشورهای در حال توسعه را نگران کننده دانست و گفت : موج جدیدی از تاسیس شرکتهای وارد کننده و تجارت سیگار و همچنین تلاش برای کسب مجوز راه اندازی کارخانه دخانیات در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما به راه افتاده است .

وی افزود: مقابله با این امر واکنش مصمم مسئولان مرتبط با صدور این مجوز ها را در وزارت بازرگانی و سازمانهای وابسته می طلبد .
لنکرانی در پاسخ به این سوال که چرا کارخانه دخانیات در کشور تعطیل نمی شود گفت : این کارخانه ها در همه کشورها وجود دارند و نمی توان صرفا از طریق برچیدن این کارخانه ها برای کنترل مصرف سیگار نتیجه گرفت .

وی با اشاره به اینکه مبارزه با عواقب خطرناک سیگار تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست گفت : ما تلاش می کنیم که مجوزهای جدیدی برای راه اندازی این شرکت ها و کارخانه ها در ایران صادر نشود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha