چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 161022

یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: پولیپ بینی یکی از بیماری‌های مزمن بینی و سینوس است که ممکن است به طور منفرد بروز کند یا با بیماری‌های دیگر مانند آسم همراه باشد.

سلامت نیوز:یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: پولیپ بینی یکی از بیماری‌های مزمن بینی و سینوس است که ممکن است به طور منفرد بروز کند یا با بیماری‌های دیگر مانند آسم همراه باشد.


  به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر امیر آب‌آب‌زاده اظهار کرد: معمولا تا 70 درصد بیماران پولیپ بینی و سینوس می‌توانند مبتلا به آسم و آلرژی باشند.
وی افزود: پولیپ بینی، توده‌ای خاکستری رنگ است که معمولا از مخاط سینوس‌ها منشا می‌گیرد. در بیشتر موارد پولیپ‌های بینی داخل هر دو بینی ظاهر می‌شوند، هر چند ممکن است تنها در یک بینی و به طور منفرد دیده شوند؛ پولیپ بینی یک‌طرفه در کودکان شایع‌تر است.


آب‌آب‌زاده عنوان کرد: بیماری پولیپ بینی در افراد مبتلا به آن کم‌کم گسترش پیدا کرده و موجب کیپ شدن بینی می‌شود، همچنین موجب ایجاد خلط، سردرد، اختلال و قطع حس بویایی، اختلال تنفس هنگام خواب و تغییرات شکل بینی می‌شود که طی آن بینی افراد مبتلا از حالت قلمی تغییر شکل داده و باز می‌شود.
وی بیان کرد: افراد مبتلا به پولیپ بینی به تدریج دچار بیماری آسم و مشکلات ریوی هم خواهند شد. پولیپ بینی همه‌گیر است و همه سینوس‌ها را درگیر می‌کند.
این متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به عوامل تشدیدکننده پولیپ بینی گفت: آلرژی ذاتی، مواد محرک و آلودگی‌های محیطی، سرمای محیط و سرماخوردگی مکرر از جمله عوامل تشدیدکننده پولیپ بینی هستند.


وی اظهار کرد: با توجه به موقتی بودن درمان پولیپ بینی، توصیه می‌شود بیمارانی که در مراحل ابتدایی ابتلا به این بیماری هستند با پرهیز از آلودگی و مصرف داروهای ضدآلرژی و کورتون خفیف، کنترل لازم را داشته باشند. بهتر است این افراد سالی دو مرتبه معاینه‌های متخصص گوش، حلق و بینی را داشته باشند.
آب‌آب‌زاده افزود: توصیه می‌شود برای افراد مبتلا به نوع شدید پولیپ بینی، داروها به ویژه کورتون‌های موضعی با دوز بالاتری تجویز شود. در صورت جواب ندادن راه‌های مختلف درمانی، اقدام به عمل جراحی می‌شود که طی آن باید تمام سینوس‌ها به روش آندوسکوپی تخلیه شوند؛ البته امکان عود آن پس از 5 یا 10 سال و با توجه به نوع عمل و حساسیت‌های فرد وجود دارد.


این متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به جدیدترین روش درمان پولیپ بینی عنوان کرد: درمان با لیزر سرد، جدیدترین روش درمانی این بیماری است. با توجه به این که التهاب، منشا پولیپ است و به دلیل ضدالتهاب بودن لیزر، در موارد ابتدایی و حتی نوع شدید آن از لیزر استفاده می‌شود. همچنین در درمان کسانی که به دلیل عواملی مانند سن بالا و ناراحتی‌های قلبی، بیهوشی برای آنها مضر است، با استفاده از این روش اقدام به جمع‌تر کردن و کنترل بیشتر پولیت بینی می‌کنند. درمان پولیپ بینی موقتی است و صرفا برای کاهش علائم بیماری انجام می‌شود.
آب‌آب‌زاده گفت: در کسانی که اقدام به عمل جراحی پولیپ بینی می‌کنند، برای کاهش احتمال عود، چند جلسه لیزر سرد پس از 3 یا 4 هفته بعد از عمل در نظر گرفته می‌شود تا ورم و التهاب بینی و سینوس کاهش یابد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha