یک فوق تخصص پوست با اشاره به اینکه خوردن ترشی و ماست همراه هم سبب بیماری پیسی نمی‌شود، گفت: افراد بزرگ شدن خال همراه با درد و خونریزی را جدی بگیرند

بهترین زمان برای برداشتن خال و لک صورت

سلامت نیوز:یک فوق تخصص پوست با اشاره به اینکه خوردن ترشی و ماست همراه هم سبب بیماری پیسی نمی‌شود، گفت: افراد بزرگ شدن خال همراه با درد و خونریزی را جدی بگیرند

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، الهه باطنی در رابطه با موضوع خال و لک و مک در بدن اظهار داشت: خال‌ها اصولاً زمینه ژنتیکی داشته و به رنگ‌های سبز، آبی، قهوه‌ای و سفید و در اندازه‌های یک سر سوزن تا بیش از نصف بدن موجود هستند.


وی افزود:‌ خال‌های بزرگ بیشتر مادرزادی بوده و از موقع تولد با فرد همراه است. در زمان بلوغ مو دار شده و رنگ تیره به خود می‌گیرد که این مسئله هشداری برای بیماران به شمار می‌رود. چرا که از لحاظ علمی ثابت شده یک درصد این خال‌ها ممکن است بدخیم شوند.
این فوق تخصص پوست با اشاره به اینکه سن 14 تا 17 سالگی خال‌های بزرگ بدن بهتر است برداشته شوند تا به سمت بدخیمی پیش نروند، ادامه داد: این خال‌ها باید به صورت مداوم توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند و در صورتی که خال فرد تغییر رنگ داد و یا با خون و درد همراه شد حتماً افراد باید نسبت به برداشتن آن و مراجعه به پزشک اقدام کنند.


باطنی با بیان اینکه خال‌های مادرزادی مو دارد و تیره اگر از 10 سانتی‌متر به بالا باشند خطرناک‌تر بوده و باید آنها را جدی گرفت،‌گفت: خال‌های سفید مثل لک و پیس نیز می‌توانند مادرزادی باشند. خوردن ترشی بهتر است در افرادی که مبتلا به پیسی هستند اندک باشد چرا که ترشی رنگ‌دانه‌سازی را مهار می‌کند و سبب گسترش این بیماری خواهد شد.


به گفته وی، ماست نیز اسیدلاکتیک دارد و همچون لیمو و غوره و ترشی برای افراد مبتلا به لک و پیس توصیه نمی‌شود. ولی برای افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند خوردن ترشی با ماست هیچ ارتباطی در ایجاد لک و پیس ندارد.
این فوق تخصص پوست با اشاره به خال‌های معمولی اظهار داشت: بهتر است افراد خال‌های کوچک و معمولی را در سنین زیر 18 تا 20 سال برندارند چون احتمال عود آن و بازگشت به پوست وجود دارد. لذا بهترین زمان برداشتن خال بالای 20 سال است.
باطنی در رابطه با لک و مک در صورت بیان داشت: این مسئله بیشتر در نژادهای اروپایی و کسانی که موهای رنگ هویج و پوست روشن دارند بیشتر مشاهده شده و به دلیل رنگ‌دانه سازی پوست لک و مک ایجاد می‌شود. البته نور آفتاب لک و مک‌های صورت را افزایش می‌دهد.
وی گفت: تماس با آفتاب در برخی از افراد همچون کشاورزان و ورزشکاران بیشتر است و این سبب افزایش لک و مک در صورت آنها شده این افراد می‌توانند نسبت به برداشتن این لک و مک‌ها اقدام کنند. ولی افرادی که به صورت نژادی پوست بدن آنها با این بیماری همراه است برداشتن آن به دلیل آنکه ژن آن را دارند تاثیر نداشته و مجدد به پوست بدن باز می‌گردند.


این فوق تخصص پوست استفاده از مواد لایه‌بردار، لیزر و فریز را از جمله راه‌های برداشتن خال و لک و مک برشمرد و تاکید کرد: بهترین راه برای مسئله لک و مک پیشگیری است که می‌توان با کمتر قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب از این مسئله جلوگیری کرد.
باطنی در مورد اینکه آیا خال‌های بدن و لک و مک‌ها زایش می‌کنند، افزود: این مسئله گاهی درست و گاهی غلط است برخی مواقع ایجاد ضایعات اقماری اطراف خال و لک و مک ایجاد می‌شود ولی برخی مواقع ژنتیک سبب افزایش آن شده .
وی در پایان با اشاره به اینکه تفاوت خال و لک و مک در این بوده که در خال سلول زیاد است ولی در لک و مک ملانین پوست افزایش یافته و مهمترین راه تشخیص این دو با هم تکه‌برداری است ولی اصولاً  کسی این عمل را انجام نمی‌دهد و خود پزشکان عمدتا قادر به تشخیص آن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha