یک گروه پژوهشی سه نفره در استان گلستان موفق به ثبت اختراع دستگاه " بهبود دیسمنوره یا همان دردهای دوران قاعدگی بانوان" در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی شدند.

شیدا رفیع زاده یکی از اعضای گروه و مجری طرح به مهر گفت: دیسمنوره یا همان درد دوران قاعدگی یکی از اختلالات شایع در زنان است که به طور معمول برای رفع آن حجم زیادی از داروهای خوراکی یا در بعضی موارد مسکن های تزریقی مصرف می شود.

وی اظهار داشت: ما قبل از اینکه به فکر اختراع این دستگاه بیافتیم، موضوع را در یک طرح تحقیقاتی به نام اثر ویبریشن بر روی دیسمنوره دختران دانشگاه پیگیری و بعد از انجام مطالعات اولیه میدانی نیازمند دستگاهی شدیم که به طور عملی آزمایشات را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تحقیقات بیشتر به این نتیجه رسیدیم که کار را گسترده تر کرده و ویبره و گرما را همزمان ایجاد نماییم که نتایج مثبت چشمگیری را به دنبال داشت و این دستگاه از طرف اداره سلامت مادران وزارت بهداشت - درمان و آموزش پزشکی و تجهیزات پزشکی به عنوان نوآوری شناخته و موفق به ثبت آن شدیم.
 
رفیع زاده که فارغ التحصیل پرستاری از دانشگاه آزاد اسلامی گرگان و عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی است درباره اعضای این گروه گفت : منصوره حسینی کارشناس ارشد پرستاری و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان و امین قلعه قافی دانشجوی الکترونیک موسسه فخرالدین اسعد گرگانی از دیگر اعضای این گروه سه نفره هستند.

وی در زمینه طرح مشابه این اختراع گفت: در بازار دستگاهی به نام TENS وجود دارد که ایجاد ویبره می کند ولی اثر آن بر روی کاهش دردهای عضلانی اثبات شده و هیچگونه اثر تخصصی  موثر بر روی اختلال ژنیکولوژیک ( زنان )  در آن مطرح نیست.

این پژوهشگر در مورد تولید انبوه این دستگاه و توجیه اقتصادی آن بیان داشت: چون درد قاعدگی یکی از اختلالات شایع در زنان است، ان شاءالله با کمی اصلاحات قصد تولید آن را هم داریم.

وی از حمایت مادی و معنوی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان ، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، باشگاه پژوهشگران جوان، خانواده و اساتید گرانقدر تشکر و قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha