چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 16121

در همه نقاط جهان و همچنین ایران میزان نازایی ارتباط مشخصی با جنسیت افراد ندارد و زنان و مردان به یک نسبت به آن مبتلا می شوند.

دبیر انجمن علمی و تخصصی باروری و ناباروری ایران در گفتگو با مهر با اعلام این مطلب، گفت : نازایی در میان زنان و مردان به یک اندازه شایع است و در 40 درصد عوامل نازایی را زنان، 40 درصد دیگر را مردان و حدود 20 درصد را هر دو عامل مشکل هستند.

دکتر احمد حسینی افزود : تنها عاملی که ممکن است نقش زن را در ناباروری و نازایی پررنگ کند بالارفتن سن است و همین مسئله موجب می شود تا درصد احتمال نازایی بالا برود.

در بسیاری از بافتهای سنتی و حتی برخی خانواده های شهری، به زنان به دلیل اینکه بنا بر یک باور غلط تنها عامل نازایی محسوب می شوند بی عدالتیهای فراوانی روا داشته می شود، که طلاق و گرفتن  زن دوم بخشی از آن است.

بدون شک با آگاهی بخشی به افراد جامعه برای اصلاح این نگاه اشتباه می توان امیدوار بود از بروز این بی عدالتی در حق زنان جلوگیری شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار مهر در رابطه با تاثیر عوامل محیطی در ناباروری افراد تصریح کرد: محیط و جغرافیا نیز در بالا رفتن احتمال ناباروری افرا تاثیر گذار است به گونه ای که زندگی در محیطهای آلوده، گرم، پرتنش و استرس زا احتمال بروز این مشکل را در افراد افزایش می دهد.

دکتر حسینی با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج و حاملگی در زنان تاکید کرد : بهترین سن باروری برای خانمها 20 تا 30 سالگی است اما باید توجه داشت که سن فیزیکی با توانایی قبول مسئولیت بچه دار شدن متفاوت است و زوجین باید آمادگی مناسب برای بزرگ کردن فرزند را داشته باشند.

دبیر انجمن علمی و تخصصی باروری و ناباروری ایران با یادآوری آمارهای موجود در رابطه بادرصد افراد نابارور گفت : به طور کلی آمارهای جهانی نشان می دهد که حدود 12 درصد از جمعیت در سن باروری به نوعی ناباروری مبتلا هستند که با وجود اینکه آمارهای دقیقی در این رابطه در کشور وجود ندارد اما شواهد حاکی از عدم تفاوت این میزان در کشور ما با دنیا دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha