شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 161265

به واسطه زندگی ماشینی امروز یكسری نیازها یا شبه‌نیازها در جامعه به وجود آمده است كه تا چند سال پیش یا اهمیتی نداشتند، یا دست‌کم در اولویت نبودند. یكی از این نیازهای به‌نوعی تازه‌سربرآورده ماساژ درمانی، تجدید قوا و ایجاد ریلكسیشن است. این در شرایطی است كه امروزه شاهد فعالیت مراكز گوناگون تحت عنوان ماساژ درمانی یا آموزش ماساژ هستیم. استقبال عمومی در این زمینه به نحوی است كه حتی آرایشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و دیگر مراكز نیز در این زمینه وارد عمل شده و به نوعی پای خود را در كفش فیزیوتراپ‌ها و متخصصان كرده‌اند.

پای سودجویان در كفش پزشكان

سلامت نیوز: به واسطه زندگی ماشینی امروز یكسری نیازها یا شبه‌نیازها در جامعه به وجود آمده است كه تا چند سال پیش یا اهمیتی نداشتند، یا دست‌کم در اولویت نبودند. یكی از این نیازهای به‌نوعی تازه‌سربرآورده ماساژ درمانی، تجدید قوا و ایجاد ریلكسیشن است. این در شرایطی است كه امروزه شاهد فعالیت مراكز گوناگون تحت عنوان ماساژ درمانی یا آموزش ماساژ هستیم. استقبال عمومی در این زمینه به نحوی است كه حتی آرایشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و دیگر مراكز نیز در این زمینه وارد عمل شده و به نوعی پای خود را در كفش فیزیوتراپ‌ها و متخصصان كرده‌اند.
 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: در خیابان شهید مطهری تهران فردی مشغول توزیع بروشورهایی با عنوان «آموزش ماساژ تایلندی» است. روی برگه شماره ثبت كشوری با عنوان تنها نماینده رسمی اتحادیه ماساژ تایلندی با اعطای مدرك سازمان فنی حرفه‌ای درج شده است.

با تماس به این مركز خانمی تلفن را برمی‌دارد و درباره دوره‌های آموزشی ماساژ این مركز می‌گوید: «آموزش ماساژ شامل دوره‌های گوناگونی از جمله كالیفرنیایی، اِسالِن، حس درمانی، تایلندی، وتسو، ماساژ استخوانی، سنگی، سر و... می‌شود.» بنابر تعریف، ماساژ درمانی عبارت است از دست‌ورزی بر روی بافت‌های نرم بدن. این درمان به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدمات و سرعت بهبود ناراحتی‌های حاد و مزمن كمك می‌كند. امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از این روش به عنوان یك روش مراقبت بهداشتی استفاده می‌كنند. منشی مركز آموزش ماساژ می‌گوید: «هر یك از دوره‌ها به مبلغ ساعتی 50 هزار تومان به متقاضی آموزش داده می‌شود.»

او تاكید می‌كند: «با توجه به اینكه هر یك از اساتید در این موسسه دوره‌های مختلفی را در كشور تایلند گذرانده‌اند، هریك از این كلاس‌ها با تعیین وقت قبلی و به درخواست متقاضی به شكل گروهی یا فردی برگزار می‌شود.»

این مسئول موسسه ماساژ تصریح می‌كند: «هر یك از متقاضیان می‌توانند با گذراندن این دوره‌ها در هتل‌ها، استخرها و دیگر مراكز مشغول به كار شوند. البته دوره‌های آموزشی آكادمیك نیز شامل چندین دوره آموزش ماساژ است كه می‌توان دوره‌های ماساژ تراپیست، اسپا ماساژ تراپیست و متخصص حرفه‌ای ماساژ با روغن را نام برد.» به گفته او این دوره‌ها برای اقشار مختلف تعریف شده است، بدین شكل كه علاوه بر افراد متخصص، پزشكان و پرستاران و افراد عادی كه هیچ زمینه‌ای در رابطه با علوم و فنون ماساژ ندارند نیز می‌توانند در این دوره‌های آموزشی كوتاه‌مدت و فشرده شركت كنند، به ویژه افرادی كه تمایل به داشتن مدارك معتبر بین‌المللی یا حضور در بازار كار بین‌المللی دارند.


 شغلی كاملا پزشكی، پردرآمد و محبوب
امیر خود را یك ماساژدرمان معرفی می‌كند. او هم‌اكنون در یكی از استخرهای نیاوران به عنوان ماساژور مشغول به كار است. این فرد ماساژور كه خود را متخصص در ماساژهای روغنی، سنگی و قلنج‌گیری معرفی می‌كند، ‌به «آرمان» می‌گوید: این مهارت را در كشور تایلند آموخته‌ام. او درباره تاثیر ماساژ می‌گوید: ماساژ درمانی یك امر كاملا علمی و سنتی است و اگر فرد از آنوتومی بدن و اعصاب موجود در بدن مطلع باشد می‌تواند در ماساژ درمانی امكانات مناسبی را به متقاضی ارائه دهد. این فرد می‌افزاید: این كار كاملا پزشكی است و با یكسری اصول باید انجام شود، در غیر این صورت بی‌تاثیر است. باید توجه داشت كه در دنیا ماساژ یكی از محبوب‌ترین و پردرآمد‌ترین شغل‌ها محسوب می‌شود. امیر درباره این شغل و تاثیرات آن می‌گوید: معمولا انواع ماساژ با یك مكانیسم مشابه روی بدن اثر می‌گذارد.

زمانی كه ماهیچه بیش از حد فعالیت دارد تجمع مواد زائد از جمله اسیدلاكتیك می‌تواند باعث درد، گرفتگی و حتی اسپاسم عضلات شود. ماساژ دو نوع عام و سوئدی دارد كه به‌طور خاص باعث گردش خون و بهبود جریان لنفاوی و منجر به ورود مواد غذایی و اكسیژن تازه به بافت‌های مزبور می‌شود و به خروج مواد سمی نیز كمك می‌كند. به گفته او علاوه بر این، ماساژ باعث افزایش اندروفین‌ها (نابود‌كننده‌های درد) و افزایش ترشح هورمون سروتونین (تعدیل‌كننده خلق و خوی) می‌شود. همچنین ثابت شده كه هورمون استرس (كورتیزول) را آزاد می‌كند. به همین دلیل ماساژ اغلب به عنوان یك درمان تكمیلی برای افرادی كه سیستم ایمنی آنها بر اثر استرس تضعیف شده توصیه می‌شود.


 تاریخچه ماساژ درمانی چیست؟
تاریخچه این درمان به حدود ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. در متن كتاب «امپراتور زرد» (كتاب مرجع طب داخلی چین) برای درمان فلج و تب و لرز به ورزش، ماساژ پوست و عضلات و نیز تمرینات روی دست و پا توصیه شده است. بقراط در حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد ضرورت استفاده از مالش را به عنوان یك درمان به ویژه در درمان آسیب‌های ورزشی و جنگی به پزشكان گوشزد كرده است. اسناد قدیمی دال بر استفاده ژاپنی‌ها و نیز سایر تمدن‌ها نظیر مصر، روم و عرب از ماساژ درمانی موجود است. ماساژ درمانی به شیوه نوین و علمی، از سوی هنریك لینگ ۱۸۳۹-۱۷۷۶ بر پایه ماساژ و ورزش بنیان نهاده شد.


 كار پزشكان بازیچه دست سودجویان
امروزه بالغ بر ۸۰ نوع مختلف ماساژ و كار روی بدن وجود دارد. این تكنیك‌ها به پنج گروه با عملكرد‌های متعدد تقسیم می‌شوند. اما یك عضو كمیسیون بهداشت و سلامت مجلس درباره تاثیر ماساژ درمانی و انواع دوره‌های آموزشی موجود در این زمینه، می‌گوید: دوره‌هایی تحت عنوان ماساژ درمانی و كلاس‌هایی در این زمینه چندان پایه علمی ندارد و هنوز هیچ مركزی در این زمینه مدرك معتبر صادر نكرده است.

سیامك مره‌صدق می‌افزاید: تاكنون هیچ مجوزی از سوی وزارت بهداشت برای فعالیت مراكز ماساژ درمانی صادر نشده است. او در پاسخ به این پرسش كه هم‌اكنون در برخی آرایشگاه‌ها، استخرها و دیگر مراكز شاهد ارائه خدمات ماساژ هستیم، این مراكز با كسب مجوز از سوی كدام سازمان فعالیت می‌كنند، می‌افزاید: باید توجه داشت كه ماساژ درمانی فعالیتی كاملا علمی و پزشكی است و شاخه‌ای از فیزیوتراپی محسوب می‌شود. در واقع، اغلب افرادی كه مدعی ماساژ درمانی هستند به‌طور طبیعی و بدون هیچ پشتوانه علمی اقدام به این عمل می‌كنند. در برخی مواقع نیز شاهد عدم فعالیت مناسب و بروز دیگر مشكلات برای افراد متقاضی هستیم.

مره‌صدق ماساژ‌هایی همچون ماساژ تایلندی را چندان عملی نمی‌داند و در این زمینه می‌گوید: ماساژ درمانی باید كاملا علمی انجام شود و اینكه یكسری افراد به‌طور كاملا تجربی یا با گذراندن یك ساعت دوره آموزشی بتوانند به كار فیزیوتراپ‌ها دخالت كنند جای تامل دارد. این عضو كمیسیون بهداشت و سلامت مجلس تاكید می‌كند: اینكه ماساژ درمانی از تاثیر به‌سزایی در سلامت برخوردار است بر كسی پوشیده نیست اما در جامعه این اقدام كاملا پزشكی بازیچه‌ای دست یك سری افراد سودجو شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha