مدیر کل مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت از آماده سازی بیمارستانهای کشور برای بکارگیری دستگاههای بی خطر ساز پسماند پزشکی و ممنوعیت استفاده از زباله سوز در بیمارستانها خبر داد.

دکتر مصطفی غفاری در گفتگو با مهر با اعلام این خبر گفت: طبق مصوبه کمسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست بیمارستانها باید در مبداء تولید پسماندهای پزشکی ویژه را بی خطر کنند که در حال حاضر با توجه به تخصیص 17 درصدی اعتبار مورد نیاز وزارت بهداشت، 144 دستگاه بی خطر ساز زباله های بیمارستانی خریداری و تحویل شده است.

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه استفاده از زباله سوز در بیمارستان های کشور ممنوع شده افزود: تاکنون 70 درصد بیمارستان های کشور نسبت به نصب و راه اندازی دستگاه های بی خطر ساز زباله های بیمارستانی  اقدام کرده اند و سایر بیمارستانها نیز در حال آماده سازی محل نصب دستگاه های بی خطر ساز زباله های بیمارستانی هستند.

تفکیک زباله های بیمارستانی به دلیل حساسیت و خطرناک بودن این نوع از زباله ها قبل از تصویب قانون مدیریت پسماند کشور در دستور کار وزارت بهداشت قرار داشته و به عقیده مسئولان وزارت بهداشت اجرای این طرح در سال 83 انجام شده است و ارزشیابی بیمارستانها نیز از سوی وزارت بهداشت دنبال شده اما مسئولان شهرداری تهران و سازمان محیط زیست کشور از عملکرد وزارت بهداشت ابراز نگرانی کرده بودند.

با این حال پیش از این کمیسیون اصل نود مجلس با در دستور کار قرار دادن قانون مدیریت زباله های بیمارستانی از نحوه امحا این زباله های خطرناک ابراز نگرانی کرده بود و طبق اظهارات فاضل موسوی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی بنا شد این موضوع به خاطر حساسیت بالا به صورت کلان مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد.

همچنین معاون شهردار تهران پیشتر با اشاره به جمع آوری روزانه 7 هزارتن زباله در شهر تهران بیان کرد: با این حجم فعالیت جمع آوری 70 تن زباله بیمارستانی برای شهرداری چیزی نیست که این همه محل بحث باشد. اما وزارت بهداشت متولی این امر است و باید مانند همه جای دنیا این نوع زباله ها به صورت ویژه جمع آوری شده، یا سوزانده شود و یا بیمارستانها امکانات لازم را در اختیار داشته باشند تا بتوانند زباله های عفونی را به زباله های عادی تبدیل کنند.

با این همه یکی از سیستمهای به کار گرفته شده در برخی بیمارستانها استفاده از سیستمهای مایکروویو و اتوکلاو است. معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره معتقد است: سیستمهای مایکروویوی سیستمهای پذیرفته شده ای نیستند. در حال حاضر علاوه بر بیمارستانها، 6 هزار مرکز درمانی داریم که زباله های عفونی تولید می کنند.  برخی مطبهای دندانپزشکی و مطبهای دارای جراحیهایی محدود نیز این نوع زباله ها را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha