شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۸
کد خبر: 16145

نورولوژیستهای بین المللی کشف کردند که چرا بوهای مشابهی که در الگوهای مغزی یکسان ساخته می شوند به صورت برابر و یا مشابه درک می شوند.

دانشمندان دانشگاه نورث وسترن شیکاگو، دانشگاه لیون فرانسه و موسسه ماکس پلانک فرانسه در تحقیقاتی که نتایج آن را در مجله علمی "نیچر نوروساینس" منتشر کرده اند دریافتند که بوهایی که از مسیرهای نورونی یکسان وارد مغز می شوند به صورت مشابه و یا یکسان درک می شوند و فضای مغزی که در شناسایی این بوها دخالت دارد کورتکس گلابی شکل پسین است.

به گفته این محققان، توانایی درک و تمایز بوهای منفرد در انسان بسیار کاهش یافته است. این درحالی است که در قلمرو حیوانات، توانایی درک و تشخیص اطلاعات بویایی برای بقا و ادامه زندگی نقش حیاتی ایفا می کند.

در حیوانات، تمایز بوها امکان تمایز افراد خویشاوند و غیرخویشاوند، غذا و محل مناسب زندگی را فراهم می کند.

در این تحقیقات، دانشمندان بین المللی نشان دادند که مغز چگونه اطلاعات ارائه شده از ترکیب مواد مختلف را پردازش می کند.

در این بررسیها دو آزمایش انجام شد که در آزمایش نخست، شش داوطلب چهار ماده غذایی که بوهای شناخته شده آناناس، نعناع، گل سرخ و لیمو را داشتند چشیدند و سپس فضاهای مغزی که در پردازش این بوها دخالت داشتند با کمک رزونانس مغناطیسی ثبت و مشخص شد که مسیرهای ورودی این بوها از هم جدا بوده و بنابراین به صورت مجزا قابل درک هستند.

در آزمایش دوم، چهار داوطلب جدید 9 ماده مختلف را بو کردند که تنها در سه مقوله قابل تقسیم بودند. این سه مقوله عبارت بودند از درک بوی نعناع (جوهر نعناع و متیل سالیسیلات) بوی چوب و بوی سدر.

این محققان نشان دادند فضاهایی که در پردازش اطلاعات بویایی آزمایش دوم مشارکت دارند در کورتکس گلابی شکل پسین واقع شده اند. در این منطقه شبکه های نورونی بسیار قدیمی گسترده شده اند.

همچنین این دانشمندان کشف کردند که این بوها مشابه درک می شوند چون الگوهای مغزی یکسانی آنها پردازش می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha