دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
کد خبر: 161539

سلامت نیوز:گفته‌های اخیر رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که از توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سراسر کشور خبر می‌داد به یادمان آورد برای کسب ایمنی در برابر آنفلوآنزا، بیماری ویروسی شایع فصول پاییز و زمستان، باید در روزهای پایانی شهریور اقدام کرد.
آنفلوآنزا یا گریپ یک بیماری واگیردار است که به‌وسیله نوعی ویروس ایجاد می‌شود. این بیماری در موارد حاد، بخصوص در کودکان، سالمندان و میانسالان، بیماران قلبی ـ عروقی و افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند ممکن است باعث بروز ذات‌الریه شود.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که با سرد شدن هوا بروز عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی شیوع بیشتری پیدا می‌کند، می‌گوید: ما هر ساله با شروع فصل سرما شاهد شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا در شهرهای مختلف کشور هستیم. البته در کشور ما به علت محدود بودن ذخایر واکسن این بیماری، تزریق آن برای همه افراد توصیه نمی‌شود، اما واکسینه شدن کودکان از شش ماهگی تا شش سالگی (تزریق سالانه دو نوبت واکسن در فاصله یک ماه در این مقطع سنی توصیه می‌شود)، سالمندان، بارداران، بیماران کلیوی، قلبی، دیابتی، مبتلایان به سرطان و کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند یا تحت شیمی‌درمانی قرار دارند برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی توصیه می‌شود.

بیماری کم خطری که خطرناک می‌شود

بیماری آنفلوآنزا با سرماخوردگی شباهت‌هایی دارد، ولی عوارض ناشی از آنفلوآنزا حاد‌تر است و بروز تب ناگهانی و بالا از علائم مشخصه ابتلا به آن است. البته درد بدن، رخوت و سستی، تب بالا، گلو درد، سرفه و گاهی عطسه نیز از عوارض دیگر آنفلوآنزاست که در برخی مبتلایان دیده می‌شود.این متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این که آنفلوآنزا هم مثل سرماخوردگی طی دوره استراحت چند روزه بهبود می‌یابد، می‌افزاید: اما ابتلا به این بیماری در افراد بالای 50 سال و کسانی که به بیماری‌های مزمن قلبی، کلیوی و ریوی مبتلا یا دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند ممکن است با عوارض خطرناکی از جمله سینه پهلو یا حمله‌های قلبی همراه باشد و حتی به مرگ منجر شود.

وی با تاکید بر این که بیماران روماتیسمی نیز واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند، یادآور می‌شود: به بیماران روماتیسمی که تحت درمان با آسپرین هستند یا هر کس که به دلیلی آسپرین مصرف می‌کند، توصیه می‌شود این واکسن را تزریق کنند. فراموش نکنید بیماران دیابتی و بخصوص افرادی که دیابت کنترل نشده دارند نیز نیازمند دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند.

تزریق واکسن آنفلوآنزا، پیش از شروع پاییز

شکی وجود ندارد رعایت بهداشت فردی و اجتماعی ازجمله دست ندادن با فردی که دچار علائم عفونت‌های ویروسی و تنفسی است، شست‌و‌شوی مکرر دست، نبوسیدن و در آغوش نگرفتن بیماری که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد از اصول اولیه و مهم پیشگیری از آنفلوآنزاست.دکتر عبدی با اشاره به این مطالب تاکید می‌کند: با این حال، تزریق واکسن آنفلوآنزا در کنار رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی بویژه در گروه‌های آسیب‌پذیر برای پیشگیری از این بیماری بشدت توصیه می‌شود. تزریق واکسن برای بزرگسالان باید در هفته‌های پایانی شهریور صورت بگیرد، اما تزریق آن در کودکان شش ماهه تا شش ساله باید دوبار و به فاصله یک ماه باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد واکسن خریداری شده از داروخانه باید بلافاصله داخل محفظه‌ای که با یخ پر شده است قرار بگیرد. بعلاوه باید تاریخ واکسن مربوط به امسال باشد ( تاریخ تولید آن 2015 باشد ) چرا که واکسن‌های هر سال با بهره‌گیری از ویروس‌های شایعی که طی سال گذشته به شیوع آنفلوآنزا منجر شده‌اند، تولید می‌شود‌. توجه داشته باشید تزریق واکسن در یک‌سال به منظور پیشگیری از این بیماری در سال‌های آتی نیست.

نکته مهم دیگر آن است که تزریق این واکسن با هیچ نوع عارضه خاصی همراه نیست تا جایی که تزریق آن به بارداران، بدون آن‌که خطری را متوجه جنین کند توصیه می‌شود.

شما واکسن آنفلوآنزا نزنید!

گرچه تزریق واکسن آنفلوآنزا علاوه‌بر بیماران کلیوی، ریوی و قلبی به کودکان شش ماهه تا شش ساله، زنان باردار، افراد بالای 50 سال و بیمارانی با نقص سیستم ایمنی و کسانی که شیمی‌درمانی و رادیو تراپی می‌شوند توصیه می‌شود، اما برخی افراد نیز باید از تزریق آن اجتناب کنند.

دکتر عبدی با اشاره به این که ابتلا به سرماخوردگی در کودکان برای چهار تا شش بار در سال طبیعی است، اما باید از ابتلا به آنفلوآنزا در آنان جلوگیری کرد، می‌گوید: از آنجا که واکسن آنفلوآنزا در جنین تخم مرغ تولید می‌شود، تزریق آن به کسانی که حساسیت به تخم‌مرغ دارند، توصیه نمی‌شود. بعلاوه بروز هر نوع حساسیت پوستی، عصبی یا عارضه‌ای که پس از تزریق واکسن تشدید شود نشان از آن دارد که این واکسن نباید به شخص تزریق شود‌. در ضمن گفتنی است واکسن آنفلوآنزا به هیچ عنوان در برابر سرماخوردگی ایمنی ایجاد نمی‌کند.

منبع:جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha