عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: تنبلی چشم بیماری ویژه سنین كودكی است كه درمان آن پس از 8 تا 10 سالگی كم‌اثر و در سنین بالاتر تقریباً غیرممكن می‌شود.

پژمان بختیاری در گفت‌وگو با  فارس با بیان اینكه پی‌بردن به تنبلی چشم و درمان آن تابع زمان طلایی است اظهار داشت: برای درمان تنبلی چشم نباید زمان را از دست داد؛ چرا كه شاید با یك كار ساده بتوان دید كودك را بهبود بخشید اما اگر زمان طلایی درمان از دست برود صدمه ایجاد شده قابل برگشت نبوده و در هیچ جای دنیا نمی‌توان برای بهبود دید این كودك كاری كرد.
وی افزود: در این عارضه چشم از نظر ظاهری مشكلی ندارد ولی دید آن طبیعی نیست چرا كه چشم ارتباط كافی با مراكز بینایی در مغز ندارد و اگر در سنین كودكی كه بدن در حال رشد است این اشكال برطرف نشود در بزرگسالی نمی‌توان برای آن كاری كرد.
بختیاری تصریح كرد: به همین دلیل كه در سنین رشد هنوز ارتباط مغز و چشم كامل شكل نگرفته است زمان محدود برای درمان وجود دارد و در این زمان است كه می‌توان ارتباط ضعیف شده چشم با مراكز بینایی در مغز را برقرار و حفظ كرد.
این فوق تخصص چشم با اشاره به دلایل بروز تنبلی چشم یادآور شد: بیماری‌هایی چون انحرافات چشمی، ناهنجاری‌های مادرزادی، آب‌مروارید مادرزادی، كدورت‌های قرنیه، تومورهای چشمی و ضربات به چشم كه موجب پارگی قرنیه چشم در سنین كودكی می‌شود می‌تواند موجب تنبلی چشم شود.
وی اضافه كرد: شایع‌ترین فرم تنبلی چشم، تنبلی یك‌طرفه چشم است كه در آن یك چشم نسبت به چشم دیگر ضعیف‌تر است كه در سنین پایین با كمك عینك اصلاح می‌شود و باید گفت قابل درمان‌ترین فرم تنبلی چشم همین نوع است.
بختیاری ادامه داد: در تنبلی چشم یك طرفه به علت اینكه دید چشم آسیب دیده كمتر از چشم دیگر است و در رقابت بین دو چشم، چشم سالم‌تر مراكز بینایی بیشتری را در مغز اشغال می‌كند، دو چشم به اندازه مساوی با مغز مرتبط نشده‌اند و دید چشم آسیب دیده برای همیشه كمتر خواهد شد.

*تمام كودكان در سن 3 سالگی باید از نظر انحرافات چشمی بررسی شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران تصریح كرد: مهمترین مسئله در درمان تنبلی چشم این است كه همه كودكانی كه به ظاهر مشكلی ندارند در سن 3 سالگی از نظر انحرافات چشمی و عیوب انكساری بررسی شوند كه خوشبختانه این برنامه به صورت كشوری درآمده است و امیدواریم با افزایش آگاهی والدین در این زمینه شاهد كاهش انواع شایع تنبلی چشم باشیم.
وی افزود: در صورتی كه والدین كوچكترین مورد را در كودك خود از قبیل اینكه كودك انحراف چشم دارد، خوب بازی نمی‌كند، از چشمانش به درستی استفاده نمی‌كند و یا وسط مردمك چشم به جای تیره بودن سفید باشد را مشاهده كنند باید حتما به كودك را به پزشك ببرند.
بختیاری خاطرنشان كرد: شیوع تنبلی چشم در جوامع مختلف یك تا 3 درصد است و با وجود اینكه آماری در كشور در این زمینه وجود دارد اما به نظر می رسد این آمار در مورد ایران نیز صادق باشد و از هر 100 كودك یك تا 3 نفر احتیاج به درمان تنبلی چشم داشته باشند.
وی با اشاره به درمان تنبلی چشم تصریح كرد: درمان فرم شایع ذكرشده تنبلی چشم استفاده از عینك به طور تمام وقت است یعنی كودك باید همیشه عینك بزند و فقط هنگام خواب و حمام عینك را بردارد.
بختیاری اضافه كرد: گاهی اوقات انواع یك طرفه تنبلی چشم را با بستن چشم سالم درمان می‌كنیم كه البته این مورد باید با دستور پزشك انجام شود.
این فوق تخصص چشم افزود: درمان انواع پیچیده‌تر تنبلی چشمی كه با بیماری هایی چون آب مروارید مادرزادی و یا پارگی قرنیه چشم همراه است به آگاهی چشم پزشكان نیاز است به طوری كه آنها باید بدانند در حالی كه مسئله یك عضو چشم را حل می‌كنند بهتر است هر چه سریعتر دید شفاف برای كودك تا حد ممكن ایجاد كنند كه از تنبلی چشم جلوگیری شود.
وی گفت: تبلی چشم به عنوان بیماری ارتباط مغزی با چشم با هیچ درمان طبی جراحی یا لیزری قابل اصلاح نیست البته در بعضی موارد لیزر ممكن است كمك كننده باشد اما باید گفت بهترین راه اصلاح دید در تنبلی چشم استفاده از عینك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهام ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    24 6
    سلام من26 سالمه هردو تا چشمام تنبلی دارد ونمره چشمام 8 ایا امکان دارد بینایم از دست بدم البته با عمل جراحی انحراف چشمام لطف کنید جواب ایمیل منوبدید ممنونم
  • الهام ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    5 3
    سلام اقا ارش خواهر من قوز قرنیه داشتن که با مراجعه به کلینک نور تهران تونستن عمل کنن شما هم ب کلینک نور مراجعه کنید
  • الهام ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    سلام اقا داود ب کلینیک نور تهران مراجعه کنید
  • الهام ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    سلام اقا جبار منم تنبلی چشم دارم و پیش بهترین دکترارفتم میگن تنبلی چشم درمان ندارد
  • الهام ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    سلام. من زیاد پرس وجو کردم حتی کشورهای خارج تا کنون درمان واسه تنبلی چشم پیدا نکردن
  • الهام ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    2 0
    مراجعه کنید ب کلینک نور تهران
  • الهام ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    مراجعه کنید ب کلیینک نور تهران
  • محسن ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    25 6
    سلام من 19 ساب هستم چشم راستم 3.75 و چشم چپم 4.75 ضعیف است و چشم چپم تنبل دارد واسه تنبلی چشمم چاره ای است
  • sh ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    27 4
    ایا تنبلی چشم در سن 36 درمان دارد یا راهی بهتر از استفاده ی عینک هست؟؟؟؟؟
  • میثم ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    34 2
    سلام24سالمه از وقتی به دنیا اومدم تنبلی چشم سمت راست وانحراف دارم خیلی بابت این موضوع نارحتم. بچه که بودم عمل کردم انحراف چشمم خیلی بهتر شد ولی تنبلی چشمم خوب نشد.دوستان عزیزاگر راه درمان پیدا کردید منو بی خبر نزارید. ذست گلتون درد ننه.
  • ناشناس ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    10 1
    سلام. چشم چپم تنبلی ۳داره ۲۷سالمه تو رو خدا چیکار کنم که از دست ندن؟؟