دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 16158

عضو انحمن متخصصان پوست و مو ایران گفت: استفاده از دستگاه‌های برنزه‌كننده پوست كه در آنها از لامپ‌های متعدد و پرقدرت برای تولید طیف اشعه ماورای بنفش خورشید به كار گرفته می‌شود خطر بروز سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

مجتبی امیری در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت:‌ اشعه ماورای بنفش خورشید شامل 3 طیف A و B و C است و نوع C آن كه خطرناك‌ترین طیف است توسط لایه ازن جذب شده و به زمین نمی‌رسد لذا هر چه میزان لایه ازن كمتر و نازك‌تر باشد میزان این اشعه كه به زمین می‌رسد و در نتیجه خطرات ایجادشده توسط آن بیشتر خواهد بود.
امیری با بیان اینكه در پوست سلول‌هایی به نام ملانوسیت وجود دارند كه ماده رنگی پوست به نام ملانین را ایجاد می‌كنند، افزود: اشعه ماورای بنفش نوع A و B به زمین می‌رسد كه اولی موجب تحریك تولید ملانین و برنزه و تیره‌شدن پوست و دومی با تأثیر بر هسته سلول‌های پوست موجب سرطانی‌‍شدن آنها می‌شود. مهمترین نقش ملانین محافظت پوست در مقابل اشعه ماورای خورشید است.
این متخصص پوست و مو ادامه داد: پوست‌های تیره‌تر در مقابل سرطانی‌شدن مقاوم‌ترند و پوست‌های روشن مانند پوست اروپایی‌ها و افرادی كه به بیماری برس مبتلا هستند به علت پایین‌بودن میزان ملانین به شدت در مقابل اشعه فرابنفش نوع B حساس بوده و مستعد سرطانی‌شدن هستند.
وی تصریح كرد: هر عاملی كه میزان تماس سلول‌های پوست را با نور خورشید بالا ببرد مانند مشاغل كارگری و كشاورزی و افرادی كه مدت‌های طولانی در كنار دریا حمام آفتاب می‌گیرند میزان اشعه فرابنفش خورشید كه به پوست می‌رسد را افزایش داده و علاوه بر ایجاد لكه‌های پوستی شانس ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد.
امیری اضافه كرد: دستگاه‌های برنزه‌كننده پوست عوارض نور خورشید را با قدرت بیشتری به پوست وارد می‌كنند و علاوه بر افزایش شانس ابتلا به سرطان پوست موجب پیری زودرس پوست و تشدید لكه‌های پوستی می‌شود.
وی توصیه كرد: در تابستان به منظور محافظت پوست از اشعه فرابنفش ساده‌ترین و مهمترین روش استفاده از پوشش مناسب است و كلاه نیز 60درصد شدت نور خورشید را می‌گیرد.
امیری افزود: عینك‌های آفتابی نیز علاوه بر اینكه جلوی اثرات نور خورشید بر قرنیه چشم را می‌گیرد پوست دور چشم را نیز محافظت می‌كنند اما باید در نظر داشت استفاده از ضدآفتاب‌ها هر 3 تا 4 ساعت یكبار از دیگر راه‌های با اهمیت محافظت از پوست است.
عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران خاطرنشان كرد: به طور طبیعی ویتامین‌های A و E و C خوراكی و همچنین ویتامین D به عنوان یك ضد آفتاب سیستمیك می‌توانند پوست را در مقابل اشعه UV محافظت كنند كه در نتیجه میوه‌ها و سبزی‌هایی كه حاوی آنها باشند نیز این خاصیت را دارند.
وی افزود: كرم‌هایی در بازار وجود دارد كه به طور موقت موجب برنزه‌شدن پوست می‌‍شود و می‌توان به جای استفاده از دستگاه‌های برنزه‌كننده پوست از آنها استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha