پژوهشگران هشدار دادند: آفت كش‌ها می‌توانند خطر ابتلا به بیماریهای پاركینسون را افزایش دهند.

‌عامل بروز بیماری پاركینسون كه بعد از آلزایمر دومین بیماری‌ مهم مربوط به تخریب سیستم عصبی به شمار می‌آید، هنوز ناشناخته است اما محققان معتقدند كه در بیشتر موارد تركیبی از فاكتورهای خطرزای محیطی و همچنین عوامل ژنتیكی در افزایش خطر ابتلا به این بیماری دخیل هستند.

در بررسی‌های اخیر كه در قالب مطالعات آزمایشگاهی و روی موشها انجام شده پژوهشگران دریافتند كه با تزریق نوعی از آفت‌ كش‌ها خطر ابتلا به پاركینسون در این جانور افزایش پیدا می‌كند و در عین حال چندین مطالعه همه گیرشناسی نیز نشان داده است كه بین مصرف آفت كش‌ها و بروز پاركینسون در انسان ارتباط مستقیم وجود دارد. البته تا این لحظه مشخص نشده كه كدام نوع از آفت كش‌ها و در مدت زمانی تماس با آنها می‌تواند این خطر را در پی داشته باشد.

محققان در یك پژوهش اپیدمیولوژی جدید گروهی از كشاورزان فرانسوی را مورد مطالعه قرار داده و دریافتند: این افراد به دلیل نوع شغلشان و تماس مداوم با آفت كش‌ها بیشتر در معرض ابتلا به پاركینسون هستند.

محققان می‌گویند: خطر بروز پاركینسون در افرادی كه به دلیل ضرورت شغلی با این مواد سر و كار دارند دو برابر بیشتر از دیگر افراد است. این یافته تئوری تاثیر فاكتورهای محیطی در بروز بیماری مزبور را تایید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha