بی‌تردید کیفیت تغذیه به ویژه در دوران امتحانات و کنکور، می‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت آنها در امتحانات نقش موثری داشته باشد؛ چرا كه معمولا در امتحانات افراد با نوعی ترس از عدم موفقیت و استرس روبرو هستند. این در حالی است كه به گفته كارشناسان؛ استرس می‌تواند نیاز بدن را به مواد مغذی افزایش دهد. بنابراین لازم است در این ایام از تغذیه مناسب بهره گرفت.

با تاكید بر رعایت اصول تغذیه‌ای و برخورداری از گروه‌های چهارگانه غذایی بویژه در دوران كودكی و نوجوانی، با اشاره به اصول تغذیه‌ای مناسب، گفت: از لحاظ مصرف پروتئین در كشور مشكلی وجود ندارد. این در حالی است كه استفاده از مواد حاوی لیستین، ماهی، تخم مرغ، گردو، بادام زمینی و انواع مغزها به عنوان مواد كمك كننده تكامل مغز بسیار مهم است.

وی با تاكید بر لزوم رعایت برخی اصول تغذیه‌ای از سوی داوطلبان در ایام كنكور، تصریح كرد: مصرف زیاد قهوه و چای به منظور بیدار ماندن و صرف ساعات بیشتری برای درس خواندن، نه تنها موثر نیست بلكه خستگی فرد را به دنبال دارد. داوطلبان بهتر است قبل از نیمه شب خوابیده و صبح زود را به درس خواندن اختصاص دهند.

این متخصص تغذیه با بیان اینكه در طول برگزاری آزمون، قند خون نباید افت كند، ‌گفت: كفایت قند خون در طول ساعات برگزاری آزمون در تقویت حافظه كوتاه مدت بسیار موثر است.

وی به داوطلبانی كه آزمون آنها هنگام صبح برگزار می‌شود، توصیه كرد كه از صبحانه حاوی مواد قندی استفاده كنند و در این باره گفت: صبحانه روز كنكور باید از موادی كه قند آنها سریعا وارد خون می‌شود مانند آبمیوه، عسل و مربا و موادی كه به تدریج قندشان وارد خون می‌شود مانند نان و غلات برخوردار باشد.

این متخصص تغذیه برخودداری از مصرف مواد پرچرب از جمله خامه، كره و تخم مرغ در روز كنكور تاكید كرد و گفت: تخم مرغ برای ساخته شدن سلول‌های مغز در ماه‌های قبل از كنكور مهم است. اما از آنجا كه به دنبال مصرف مواد پرچرب، چربی خون افزایش می‌یابد، به دنبال آن، سطح تمركز و هوشیاری كاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است در روز كنكور مواد پرچرب استفاده نشود.

دكتر كیمیاگر گفت: به منظور جلوگیری از افت قند خون،‌لازم است داوطلبان در طول برگزاری آزمون از آب، آبمیوه و بیسكوئیت در حد لازم استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha