دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 16162

سیگار كشیدن باعث بروز بیماری انسداد مزمن ریوی یا «COPD‌» می‌شود كه در نتیجه آن نفس كشیدن برای بیمار بسیار دشوار می‌شود.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت؛ این بیماری چهارمین قاتل اصلی مردم سراسر جهان است. با وجود خطر قابل توجه از جانب این بیماری هنوز مكانیسم‌هایی كه مسوول بروز این بیماری در افراد سیگاری و نحوه تاثیر سیگار روی افراد مختلف در ابتلا به این بیماری است به خوبی شناخته نشده‌اند.

دكتر مانوئل كوزیو از مركز بهداشتی دانشگاه مك گیل با همكاری گروهی از دانشمندان ایتالیایی و اسپانیایی با انتشار مقاله‌ای در این رابطه در مجله پزشكی نیوانگلند خاطرنشان كردند كه یك مكانیسم ایمنی خودكار در تركیب با پیش زمینه‌های ژنتیكی افراد در بروز بیماری انسداد مزمن ریوی نقش دارند و این پیش زمینه‌های ژنتیكی توجیه می‌كند كه چرا در برخی از افراد سیگاری نحوه ابتلا و پیشرفت بیماری با افراد دیگر متفاوت است.

پژوهشگران هم چنین می‌گویند: در حالی كه استعمال فاكتور خطرزای اصلی در بروز بیماری انسداد مزمن ریوی در كشورهای غربی محسوب می شود، در مقابل آلاینده‌های ناشی از احتراق سوخت‌های مربوط به پخت و پز و یا وسایل گرمازا در كشورهای در حال توسعه عامل اصلی بروز این بیماری در زنان است.

دكتر كوزیو هشدار داد: سیگار می‌تواند نقش مهمی در بروز بیماریهای سیستم ایمنی خودكار از قبیل انسداد مزمن ریوی و سایر بیماریها از جمله آرتریت روماتوئید ایجاد كند؛ چرا كه سیگار فاكتورهای پیش زمینه‌ای ژنتیكی برای بروز این قبیل بیماری‌ها را شدت می‌دهد.

دكتر كوزیو تاكید می‌كند كه این بیماری در تمام افراد به طور مشابه بروز نمی‌كند و بلكه این امر به تعادل فردی بین واكنش سیستم ایمنی و كنترل سیستم ایمنی بدن افراد بستگی دارد به طوری كه در برخی ممكن است به طور كامل روی سیستم ایمنی خودكار تاثیر گذاشته و باعث تخریب ریه‌ها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha